Německá elektrická síť narazila na strop. Oranienburg u Berlína nedovoluje nové přípojky

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Celý článek
0

Čínský postrach automobilek chce dominovat i vlakům a zelené energetice

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Celý článek
0

Prodloužená ruka Číňanů. Nová zjištění jsou pro TikTok zdrcující

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Celý článek
0

Pomoc pro Smartwings versus Hartenberg

Záchrana „národního“ přepravce opravnám letadel z Babišova Hartenbergu příliš nepomůže.

Diskuse o pomoci letecké společnosti Smartwings je dostatečně vypjatá sama o sobě. Hledání miliard pro jednoho z nejbohatších Čechů vyvolává u veřejnosti emoce: proč by se měli daňoví poplatníci skládat, aby půjčili nebo se zaručili za půjčku člověku s mnohamiliardovým majetkem?

Vedle tohoto argumentu ale zaznívají i další spekulace. Jednou z nejdivočejších z nich je konstrukce, podle níž vláda pomáhá nejen Smartwings, ale také „bývalé“ firmě Andreje Babiše. A že právě tohle přilepšení pro společnost Avia Prime z portfolia investičního fondu Hartenberg Holding může být také jednou z premiérových motivací.

Tato teorie se na sociálních sítích v Česku s železnou pravidelností objevuje pokaždé, když ožije debata o záchraně Smartwing. Ostatně psali jsme o ní i v týdeníku Hrot jako o jednom z příkladů Babišova střetu zájmů. Přestože v článku Koronagrofert: holding do nepohody tuto teorii označujeme přinejmenším za přitaženou za vlasy, jednou z prvních reakcí byla ta od šéfa Hartenbergu Jozefa Janova.

Jak Janov situaci kolem Avia Prime vysvětluje? Servisní firma pro letecké společnosti podle něj vykazuje roční obrat kolem 100 milionů eur. Zakázky od Smartwings ale činí jen necelé jedno procento tržeb firmy. „Spolupracujeme s nimi jen v Polsku, kde mají charterová letadla pro dovolenkáře,“ napsal Hrotu Jozef Janov. Pro samotné ČSA pak Avia Prime letadla neopravuje vůbec.

Příliš by se to nemělo změnit ani do budoucna. „Opravy se dělají tam, kde jsou bázovaná letadla, a my máme opravny v Katowicích, Rzeszowe, Lublani a Bělehradě. Pokud nezačnou Smartwings létat do těchto destinací, o moc větší byznys spolu asi dělat nebudeme,“ tvrdí Janov.

Hledat za pomocí pro Smartwings Babišovu snahu o přilepšení byznysu firem ze svěřenských fondů tedy nedává příliš smysl. Jinak řečeno, premiér má téměř jistě jiné motivy. Kauza „národního leteckého dopravce“ nicméně ukazuje, jak problematický je Babišův střet zájmů. Záběr byznysu jeho svěřenských fondů je tak velký, že vyvolává podezření skoro každý krok vlády. Že řada teorií může být daleko od pravdy, na tom nic nemění.