Smartwings si letí pro peníze

Kde jsou slabá místa záchranného plánu a proč Česko vymýšlí vlastní cestu v záchraně aerolinek.

Smartwings si letí pro peníze
Letadla společnosti Smartwings | Tomáš Novák týdeník HROT

Ještě před deseti lety zaměstnávaly ČSA 3300 lidí a létaly padesátkou letadel. Dnes vlastní firma jen jedno jediné letadlo a pronajímá si jich dvanáct, z nichž všechna ani nelétají. A právě tato velmi utlumená firma se stala klíčem ke stovkám milionů záruk, které na svou záchranu od státu žádá mateřská letecká společnost Smartwings.

Právě teď se na ministerstvu dopravy připravují noty, podle kterých bude stát firmu sanovat. Smartwings o záchranu bojují, jak se dá. Platí si inzeráty, pořídily si i speciální „SOS“ webové stránky, lobbují u politiků. Hlavní argument, že záchranu dostávají i ostatní obdobné evropské firmy postižené výpadkem v důsledku koronakrize, je pochopitelný.

Jenže záchrana Smartwings má několik specifik, jejichž prizmatem je potřeba celou zmatenou situaci sledovat. A vybrakované aerolinky ČSA, které zahrály na pozitivní sentimentální notu nejen u prezidenta Miloše Zemana, jsou nejdůležitějším z nich.

Jak má vypadat záchranný plán pro Smartwings? Za jak velký úvěr pro firmu se stát zaručí a jaké budou podmínky? Jaká jsou jeho slabá místa? Čtěte v aktuálním vydání týdeníku Hrot, které vychází 29. června. Předplatit si ho můžete ZDE.

 

Týdeník hrot

  • Muzikanti na mizině
  • Dlouhé čekání na krátkou práci
Objednat nyní