Začleňování ukrajinských dětí do škol zvýraznilo téma duševního zdraví. Každé sedmé dítě má psychické problémy

Počet dětí a dospívajících s psychickými poruchami v posledních letech kontinuálně roste. Podle Světové zdravotnické organizace až čtrnáct procent dětí a dospívajících ve věku deset až devatenáct let zažije nějakou formu duševního onemocnění.

Začleňování ukrajinských dětí do škol zvýraznilo téma duševního zdraví. Každé sedmé dítě má psychické problémy
ilustrační foto | Profimedia.cz

Pro učitele na druhém stupni základních škol je nyní připraven jedinečný program, jehož cílem je zlepšení duševního zdraví a psychosociální pohody žáků i učitelů. Program dodá učitelům dovednosti, které jim pomohou podpořit duševní zdraví dětí, a tím i přispěje k začleňování ukrajinských dětí do českých škol.

Na programu, který připravili odborníci z Národního ústavu duševního zdraví za podpory Dětského fondu Organizace spojených národů (UNICEF) a ve spolupráci se Světovou zdravotnickou organizací (WHO), se podíleli mezinárodní specialisté včetně odborníků z válečných oblastí na Ukrajině. 

„Přibližně jedno ze sedmi dětí se potýká s psychickými problémy. Duševnímu zdraví ve školách přitom donedávna nebyla věnována přílišná pozornost. Válka na Ukrajině však tuto potřebu zvýraznila – od začátku války přišlo do českých základních škol téměř čtyřicet tisíc dětí z Ukrajiny,“ konstatoval Petr Winkler, ředitel Národního ústavu duševního zdraví. 

„Vedle traumat spojených s válkou a nedobrovolnou migrací se navíc tyto děti potýkají s jazykovou bariérou – pouze deset procent dětí se domluví v běžných situacích. I z těchto důvodů se prakticky neúčastní volnočasových aktivit,“ poznamenal Winkler. 

Polovina prvních příznaků duševních onemocnění se projeví již před čtrnáctým rokem věku. Psychickou zátěž ještě více znásobila pandemie covidu-19. Válka na Ukrajině potřebu specializovaných služeb psychosociální podpory a duševního zdraví ještě prohloubila. Běžné poruchy duševního zdraví se v humanitárních krizových situacích mohou až zdvojnásobit. 

„Děti zasažené násilnými konflikty a humanitárními krizemi jsou vystaveny většímu riziku, že se u nich rozvine úzkost a deprese, a je nezbytné jim zajistit přístup ke službám duševního zdraví a psychosociální podpory,“ uvedla Rita Neves, vedoucí oddělení na ochranu dětí kanceláře UNICEF pro podporu řešení uprchlické situace v České republice.

Dodala, že UNICEF ocenil vznik programu, který dětem pomůže k psychosociální odolnosti a ke zlepšení duševního zdraví a zároveň podpoří jejich zapojování do kolektivu.

„Uplynulých několik let bylo těžkých zejména pro děti. Nejdříve kvůli izolaci zapříčiněné pandemií covidu-19 a nyní kvůli válce na Ukrajině. Uvědomujeme si důležitost tohoto rozsáhlého inkluzivního projektu zaměřeného na děti a mladistvé z České republiky i na ty, kteří přicházejí z Ukrajiny,“ řekla Roksolana Kulchynská, koordinátorka humanitárních projektů z Kanceláře WHO v Česku.

Pro učitele je připraven jednodenní seminář, který je zdarma. Dozvědí se tam řadu důležitých informací například o tom, jak pracovat s dětmi, které si prošly náročnými událostmi, budovat empatii, zvládat náročné situace a otevřeně komunikovat a jak mohou učitelé pečovat sami o sebe. Odborníci z Národního ústavu duševního zdraví chtějí do konce května vyškolit na 600 pedagogických pracovníků.