JPMorgan varuje: Odklon od fosilních paliv se bude měřit v desetiletích

Americká banka tvrdí, že vyšší úrokové sazby, inflace a globální konflikty zhoršily vyhlídky na přechod k obnovitelným energiím.

Americká banka tvrdí, že vyšší úrokové sazby, inflace a globální konflikty zhoršily vyhlídky na přechod k obnovitelným energiím.

Celý článek
0

iPhone Made in Vietnam? Apple snižuje závislost na Číně

Kvůli rostoucím rozepřím Pekingu se Západem hledají společnosti způsoby, jak oslabit vliv Číny na svůj byznys. Vietnam se zdá být dobrou příležitostí.

Kvůli rostoucím rozepřím Pekingu se Západem hledají společnosti způsoby, jak oslabit vliv Číny na svůj byznys. Vietnam se zdá být dobrou příležitostí.

Celý článek
0

Děti a první mobily? Češi mají náskok před Brity, ti zvažují zákaz telefonů do šestnácti let

Kdy pořídit dítěti první mobilní telefon? To je otázka, kterou v určitý okamžik řeší každý rodič. Pokud srovnáme Českou republiku a Velkou Británii, jsme napřed. České děti dostanou první mobil zpravidla dříve než ty britské.

Kdy pořídit dítěti první mobilní telefon? To je otázka, kterou v určitý okamžik řeší každý rodič. Pokud srovnáme Českou republiku a Velkou Británii, jsme napřed. České děti dostanou první mobil zpravidla dříve než ty britské.

Celý článek
0

Volkswagen je ze hry. Tesla a BYD si to v elektromobilitě rozdají o první místo

Tvrdé soupeření o největšího výrobce elektromobilů nahraje zákazníkům a stlačí ceny dolů. „Staré“ automobilky musejí reagovat novými modely za rozumnější ceny.

Volkswagen je ze hry. Tesla a BYD si to v elektromobilitě rozdají o první místo
ilustrační foto | Shutterstock.com

Tesla byla loni s prodejem 1,8 milionu vozů jedničkou na trhu s elektromobily. Na záda jí ale dýchala čínská automobilka BYD, která prodala 1,6 milionu vozů na baterie. Až na třetí příčce se – s velkým odstupem – umístila někdejší hvězda automobilového průmyslu, německý Volkswagen. Prodeje? Jen 825 tisíc elektrických vozů.

Podle prognózy agentury Bloomberg se na nelichotivé pozici německé firmy jen tak něco nezmění. Pozdní a pomalá reakce na nástup elektromobility ji přijde draho a v boji o světovou jedničku už je nejspíš ze hry. Letos a v příštím roce se její ztráta na vedoucí dvojici bude naopak prohlubovat.

Pro zákazníky a odbyt elektromobilů je ostré soupeření Číňanů s automobilkou vlastněnou Elonem Muskem dobrou zprávou. „Zvýšená rivalita pravděpodobně vyvolá intenzivní cenovou konkurenci, která bude tlačit na marže,“ píše Bloomberg. Brzdit rostoucí poptávku naopak může – hlavně v Evropě a ve Spojených státech – nedostatek veřejných dobíjecích stanic.

 S německým Volkswagenem (ale třeba ani s japonskou Toyotou) už analytici agentury minimálně pro toto desetiletí nepočítají. Jelikož čínská BYD se bude dál zaměřovat hlavně na domácí trh a expanze do světa bude pomalá, jediným skutečně globálním hráčem tak zůstane Tesla. Podle odhadů by v roce 2030 mohla po celém světě prodat 5,8 milionu vozů.

 Zmíněná predikce vývoje trhu ale tradiční automobilky úplně neodepisuje. Prý mají šanci bojovat alespoň o druhé místo, a to díky modelům nové generace, které mají uvést na trh v letech 2026 a 2027. Budou mezi nimi mimo jiné lidové elektromobily, jejichž ceny mají začínat na úrovni kolem 20 až 25 tisíc eur.

 Odepsání Volkswagenu jako kandidáta na titul největšího výrobce elektromobilů je v kontrastu s ani ne dva roky starou predikcí Bloombergu. Ta očekávala, že by německá automobilka mohla stáhnout náskok Tesly už v letošním roce. Nová verze analýzy ovšem počítá s tím, že v roce 2030 budou prodeje elektromobilů od Volkswagenu oproti Tesle jen asi dvoutřetinové.