Komentář: Proč přehnaně opatrný Michl brzdí českou ekonomiku?

Přestože už je inflace pryč a žádné důvody k jejímu návratu neexistují, ČNB českou ekonomiku příliš pomalým poklesem sazeb stále přiškrcuje 

Přestože už je inflace pryč a žádné důvody k jejímu návratu neexistují, ČNB českou ekonomiku příliš pomalým poklesem sazeb stále přiškrcuje 

Celý článek
0

Elon Musk zase řádil. Na hodinu vyhodil 500 lidí z klíčového oddělení Tesly

E-mailem. Tak se o svém konci ve firmě dozvědělo 500 lidí z klíčového oddělení americké automobilky Tesla. Šlo přitom o část firmy, kterou by se Tesla měla chlubit – oddělení Supercharger se zabývá superrychlými nabíječkami. Na tento hromadný vyhazov negativně reagovali nejen dotčení zaměstnanci, ale také finanční trhy.  

E-mailem. Tak se o svém konci ve firmě dozvědělo 500 lidí z klíčového oddělení americké automobilky Tesla. Šlo přitom o část firmy, kterou by se Tesla měla chlubit – oddělení Supercharger se zabývá superrychlými nabíječkami. Na tento hromadný vyhazov negativně reagovali nejen dotčení zaměstnanci, ale také finanční trhy.  

Celý článek
0

Američané utahují finanční smyčku okolo Putina

Objemy obchodu mezi Ruskem na jedné straně a Tureckem s Čínou na druhé klesají. Je to způsobeno stále vyšším tlakem amerického ministerstva financí na banky, které obchodují s Rusy.

Objemy obchodu mezi Ruskem na jedné straně a Tureckem s Čínou na druhé klesají. Je to způsobeno stále vyšším tlakem amerického ministerstva financí na banky, které obchodují s Rusy.

Celý článek
0

Konec českého autolandu? Přechod k elektromobilům může z Česka udělat „nový Detroit“

Přechod automobilového průmyslu k elektromobilům ohrožuje dodavatele automobilových součástek v Česku a na Slovensku. Píše o tom dnes agentura Bloomberg. Upozorňuje přitom, že výroba automobilů v Česku a na Slovensku je v přepočtu na obyvatele nejvyšší na světě.

Konec českého autolandu? Přechod k elektromobilům může z Česka udělat „nový Detroit“
ilustrační foto | Shutterstock.com

Podle zdrojů Bloombergu škodí českému a slovenskému autoprůmyslu příliš rychlý přechod k elektromobilitě, vynucovaný v rámci zelené agendy a Green Dealu Evropskou unií, který současně staví evropské výrobce aut do nevýhodné pozice v porovnání s konkurenty z jiných světadílů, zejména ovšem z Číny. Někteří výrobci autodílů na Slovensku uvádějí, že za cenu, za niž prodává čínská konkurence finální výrobek, oni sami ani nenakoupí materiály k výrobě. Producenti v EU totiž musí – na rozdíl od čínské konkurence – splňovat náročná zelená kritéria.

Problémem je ale také to, že Česko a Slovensko selhávají a výrazně zaostávají za Maďarskem a Polskem, dalšími zeměmi Visegrádské čtyřky, v lákání investorů, kteří by budovali třeba právě závody na výrobu elektrobaterií. V Polsku a Maďarsku je již v provozu – případně se buduje – takových závodů takřka tucet, spočítal Bloomberg. To je právě další klíčové nebezpečí pro budoucnost české a slovenské automobilové výroby, neboť automobilky budou tíhnout k umístění své výroby elekroaut do zemí, kde je nablízku právě závod na produkci elektrobaterií, tedy mnohem spíše do Maďarska a Polska než do Česko a na Slovensko, doplňuje analytik Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Dodavatelé tak podle agentury čelí problémům v důsledku toho, že elektromotory mají mnohem méně součástek než spalovací motory. „V České republice a na Slovensku jsou roztroušeny stovky firem vyrábějících pro automobilky. Tyto firmy se teď snaží udržet zakázky a pracovní místa,“ píše Bloomberg.

Agentura také poukazuje na riziko, že Česká republika a Slovensko zaostanou v získávání investorů pro výstavbu továren na výrobu baterií pro elektromobily. Upozorňuje, že v Maďarsku a Polsku už řada takových továren stojí nebo je ve výstavbě. Bývalý slovenský ministr hospodářství Vazil Hudák, který je nyní místopředsedou bratislavského institutu GLOBSEC, varoval, že automobilky by mohly novou výrobu umisťovat do blízkosti dodavatelů baterií.

Americké město Detroit, symbol automobilové výroby 20. století, se především v důsledku globální finanční krize let 2008 a 2009 a úpadku tamní produkce aut stalo nakonec také symbolem ekonomické devastace a krachu. Pád tamních automobilek General Motors a Chrysler z něj učinil „město duchů“, plné opuštěných, chátrajících fabrik, v němž míra nezaměstnanosti stoupala ke 30 procentům, podle některých odhadů dokonce atakovala hranici 50 procent. Agentura Bloomberg ve svém dnešním článku varuje, že Česko se může proměnit v „Detroit Evropy“, podobně jako Slovensko. Zatím obě země představují světovou špičku v objemu výroby aut na hlavu. Jenže to se může brzy změnit. Jedná se totiž v drtivé většině o automobily se spalovacími motory.

Automobilky po celém světě nyní do přechodu k elektromobilům výrazně investují. Německý koncern Volkswagen hodlá na Slovensku po roce 2025 zahájit výrobu sportovně-užitkových vozů (SUV) s elektrickým pohonem, zatímco švédská automobilka Volvo Cars buduje nedaleko od Košic továrnu na výrobu elektromobilů, která by měla zahájit provoz v roce 2026.

Volkswagen loni ve své bratislavské továrně spustil výrobu nejnovějších verzí modelů VW Passat a Škoda Superb, je však možné, že to budou poslední modely se spalovacími motory vyráběné v tomto závodě. „Problémem je, co se stane s rozsáhlou sítí dodavatelů, kteří tvoří páteř průmyslu a udržují ekonomiku v chodu,“ píše Bloomberg v souvislosti s přechodem výroby z automobilů se spalovacími motory na elektromobily na Slovensku.

Podle studie institutu GLOBSEC by mohlo na Slovensku v rámci přechodu k elektromobilům zaniknout až 85 tisíc pracovních míst. „Pokud tuto transformaci nezvládneme, budeme mít problém se zaměstnaností,“ uvedl šéf slovenského svazu automobilového průmyslu Alexander Matušek. Výrobci automobilů a dodavatelé automobilových součástek na Slovensku zaměstnávají celkově kolem 260 tisíc lidí. V České republice je počet pracovníků v tomto odvětví téměř dvojnásobný, píše Bloomberg.

Obavy ohledně budoucnosti má teď například slovenské město Dolný Kubín, které v uplynulých letech těžilo právě z rozvoje automobilového průmyslu na Slovensku. „Z rozhovorů s dodavateli vím, že jsou připraveni se přizpůsobit, ale jsou závislí na tom, jak transformaci zvládnou jejich zákazníci,“ uvedl starosta Ján Prílepok. „Považujeme to za vážnou hrozbu,“ dodal.

Ve městě působí například rakouská společnost Miba, která dodává automobilkám součástky pro spalovací motory a převodovky. Podle šéfa tamního závodu společnosti Miba Vladimíra Tomana ale není jisté, zda si podnik bude moci zachovat všech svých 750 zaměstnanců. „Situace na trhu se dramaticky mění,“ prohlásil.