Komentář: Autoland v Česku skončí, ať se nám to líbí, nebo ne

Bez zásadních změn jsou vládní vize jen sněním, z něhož se leda tak probudíme s rukou v nočníku.

Komentář: Autoland v Česku skončí, ať se nám to líbí, nebo ne
Výroba ve Škodě Auto (ilustrační foto) | Nataliya Hora / Shutterstock.com

Premiér Petr Fiala se svou vizí pro Česko na dalších deset let nejen u mnoha byznys­menů, ale i politických a ekonomických komentátorů uspěl a výhrady směřovaly spíše k tomu, že taková vize přichází příliš pozdě. Ve skutečnosti je načasování podobného snění úplně irelevantní a vystoupení je jen pokračováním stále stejné politiky, s níž se nejen Česko, ale ani ostatní evropské země do čela světové ekonomiky nevrátí ani za tisíc let.

Je bezpochyby pravda, že jestli si něco doma kazíme sami, je to státní správa. Ta však nepotřebuje modernizaci, jak říká Fiala, ale revoluci v podobě zásadního přepsání služebního zákona a zrušení mzdových tabulek fakticky znemožňujících odměňovat státní zaměstnance podle jejich výkonu a přínosu pro úřad, školu či jinou státní složku. To je ale zcela jistě úkol pro jinou vládu než tu mírného pokroku v mezích zákona, kterou tu teď máme.

Pak bychom mohli i sem tam něco postavit, byť dobudování dopravní infrastruktury není žádná vize, protože to vidí i slepý. A taky by z toho školství mohli vycházet o něco lepší absolventi, byť to není otázka jen kvality učitelů, ale i školské politiky, o níž si obecně každý učitel myslí, že jí rozumí.

Správná alokace kapitálu

Ani lepší správa věcí veřejných, ale ani dobré školství nás však z té ulice vedoucí do chudobince nevyvedou. To může pouze byznys a správná alokace kapitálu. Opravdu někdo může věřit tomu, že když budeme se státní podporou kopat lithium na Cínovci a v Líních u Plzně si necháme postavit gigafactory, kde technologie i know-how bezpečně a s náskokem drží Číňané a Američané, převede nás to přes slzavé údolí zániku evropského autoprůmyslu? Kolik tam bude vývoje, inovací, přidané hodnoty, aby to živilo tu dobře placenou sílu inženýrů a techniků a vytvořil se kolem toho rozsáhlý dodavatelský řetězec malých a středních firem?

Je to typická alokace kapitálu podle politických kritérií, kdy absolutní a prakticky okamžitá elektrifikace dopravy likviduje jedno z mála konkurenceschopných průmyslových odvětví v Evropě. A to, že máme ložisko lithia, na tom změní pramálo. Autoland v Česku prostě skončí, ať se nám to líbí, nebo ne. O nejen on.

Už z definice

Žádná vize a její naplňování nezmění skutečnost, že máme a s velmi vysokou pravděpodobností i v budoucnu budeme mít čtyřikrát dražší energii než USA, což jasně determinuje osud jakéhokoli průmyslového odvětví v zemi.

A nové investice řízené opět politikami Green Dealu, bankovní ESG a taxonomií i dalšími regulacemi deformujícími jakékoli tržní informace k nepoznání nemohou být efektivní a konkurenceschopné už z definice. Vidíme to na dlouhá léta dotovaném a politicky zvýhodňovaném průmyslu zelených technologií se zaručeným odbytem na domácím trhu, kdy miliardy eur z kapes evropských daňových poplatníků nakonec jen pomohly Číňanům stát se lídry odvětví.

V tom všem může česká vláda jen brzdit průnik všech těch destrukčních mechanismů do české ekonomiky, což tato nedělá a nedělaly to ani předchozí. Zásadní změnu může přinést pouze návrat k principům tržní ekonomiky a rozvázání rukou svázaných absurdními regulacemi, zdaleka nejen evropskými, domácím podnikatelům.

Bez toho jsou veškeré vize jen sněním, z něhož se leda tak probudíme s rukou v nočníku.