Komentář: Venezuelské ďáblovo lejno znovu na scéně. Pomůžou Rothschildi?

Země s největšími ropnými rezervami na světě je už sedm let v bankrotu, celkem dluží 154 miliard dolarů a USA na ni teď obnovily sankce. Vše mají zachránit bankéři od Rothschildů  

Země s největšími ropnými rezervami na světě je už sedm let v bankrotu, celkem dluží 154 miliard dolarů a USA na ni teď obnovily sankce. Vše mají zachránit bankéři od Rothschildů  

Celý článek
0

Prodloužená ruka Číňanů. Nová zjištění jsou pro TikTok zdrcující

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Celý článek
0

Německá elektrická síť narazila na strop. Oranienburg u Berlína nedovoluje nové přípojky

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Celý článek
0

Kdo opraví armádní toyoty? Vybraná firma nemá proškolené techniky

Ministerstvo obrany si pro servis armádních toyot vybralo společnost Dajbych plus. Problém je, že tato firma nemá od Toyoty potřebný certifikát na opravy jejích vozidel ani proškolené mechaniky. Zakázku už řeší antimonopolní úřad.

Kdo opraví armádní toyoty? Vybraná firma nemá proškolené techniky
Toyota Hilux na mezinárodní výstavě obranných a bezpečnostních technologií Future Forces Forum v říjnu 2022 | foto Profimedia.cz

Česká armáda postupně nahrazuje stará terénní vozidla moderními auty Toyota Hilux. Od společnosti Glomex MS jich má převzít 1,5 tisíce, přičemž hodnota kontraktu, který byl uzavřen ještě za ministra Lubomíra Metnara (za ANO), přesahuje miliardu korun. Ačkoli prvních 65 strojů převzali vojáci už v létě 2021 a loni na podzim se jejich počet vyšplhal na tisícovku, dodnes není vyřešeno, kdo bude provádět dlouhodobý servis vozidel. Zakázku totiž prověřuje antimonopolní úřad.

Ministerstvo obrany si pro opravy a servis vybralo společnost Dajbych plus na základě nabízené ceny. Jenže problém je, že tato plzeňská firma nemá od Toyoty potřebný certifikát na opravy jejích vozidel ani proškolené mechaniky.

„Společnost Dajbych plus mezi naše autorizované prodejce nepatří. K servisním opravám nikdy autorizována nebyla. Její zaměstnanci nejsou patřičně proškolení, nemají potřebné certifikáty k autorizovanému servisu vozů Toyota. Nemáme rovněž informace, že by disponovali předepsanými servisními prvky nebo speciálním nářadím,“ potvrdila týdeníku Hrot Jitka Jechová, mluvčí českého zastoupení japonské automobilky Toyota.

A současně přidala vybranou pasáž z obecných záručních podmínek k modelu Toyota Hilux: „Pro udržení vašeho vozidla v nejlepším možném stavu doporučujeme, aby veškeré opravy a servisní úkony byly prováděny autorizovaným servisem Toyota, popř. patřičně proškoleným a vybaveným odborným servisem.“

„Z našeho pohledu a výše popsaných obecných záručních podmínek může mít neoprávněný a neautorizovaný zásah neproškolených mechaniků bez speciálního nářadí a vybavení zásadní vliv na provoz vozidel a jejich bezpečnost a spolehlivost. Může být ovlivněna schopnost plnit potřeby, kvůli kterým ministerstvo obrany vozy nakoupilo, což zároveň může negativně ovlivnit vnímání značky Toyota a jednoho z nejprodávanějších a nejspolehlivějších produktů, modelu Toyota Hilux,“ dodala mluvčí Jechová.

Na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se však neobrátila společnost Toyota, nýbrž firma Glomex MS, která je dodavatelem modifikovaných vozů pro českou armádu a zároveň ve spolupráci s výrobcem držitelem záruky. Glomex MS potvrdil, že podání se týká právě výběru firmy, která má zaručit komplexní pozáruční servis vozidel Toyota Hilux.

„Důvodem je zejména to, že vítěz podle našeho názoru nesplňuje kvalifikační kritérium určené zadavatelem, tedy nedisponuje personálem proškoleným výrobcem techniky,“ uvedla ve svém stanovisku společnost Glomex MS, která se odvolala na informace přímo od Toyota Central Europe – Czech. „Nadto je součástí našeho návrhu stížnost na fakt, že zástupci zadavatele uvádějí v informacích pro účastníky řízení, že budou v případě nutnosti dodávat některé náhradní díly z armádních skladů. To však není možné, protože tyto náhradní díly ve skladech Armády ČR nejsou a v tuto chvíli není způsob, jak by je mohli pořídit,“ dodala společnost Glomex MS.

To, že zakázku na dlouhodobý servis armádních vozidel Toyota Hilux antimonopolní úřad skutečně prověřuje, potvrdil jeho mluvčí Martin Švanda. „Termín vydání rozhodnutí nelze v tuto chvíli předvídat,“ uvedl Švanda pro pořad Reportéři ČT, podle nichž česká armáda doplácí na to, že spolu s pořízením nových terénních automobilů ministerstvo obrany rovnou nevyřešilo i jejich pozáruční údržbu a opravy. Tehdejší ministr Lubomír Metnar, který je nyní předsedou sněmovního branného výboru, ovšem na zaslané otázky neodpověděl. Nevyjádřila se ani společnost Dajbych plus se zdůvodněním, že nekomentuje běžící zakázky. 

Stručné bylo rovněž ministerstvo obrany, které se také odvolalo na to, že zakázka na výběr servisní firmy zatím nebyla ukončena. „Z tohoto důvodu nelze nyní poskytovat žádné bližší informace k otázkám týkajícím se mimozáručního servisu. Předmětná veřejná zakázka řeší zabezpečení plné funkčnosti, provozuschopnosti a provozní spolehlivosti vozidel, přičemž se jedná o mimozáruční opravy v záruční době a odstranění závad vzniklých událostmi, na které se nevztahují záruční podmínky podle rámcové dohody na pořízení vozidel,“ odpověděl tiskový odbor ministerstva na dotazy týdeníku Hrot.