Evropa začíná zbrojit a investoři objevili zlatý důl – fondy obranného průmyslu

Evropské burzovně obchodovatelné fondy ETF, které se zaměřují na zbrojařské firmy, hlásí zvýšený zájem investorů.

Evropské burzovně obchodovatelné fondy ETF, které se zaměřují na zbrojařské firmy, hlásí zvýšený zájem investorů.

Celý článek
0

Komentář: Putin chtěl s plynem vyškolit Evropu, teď ho školí silný soupeř z Číny

Peking za nic na světě nechce hrát hru, na níž Rusům skočili Němci – dostat se do závislosti na dodavateli, který může vydírat otáčením kohoutů z Východu na Západ a zase naopak.

Peking za nic na světě nechce hrát hru, na níž Rusům skočili Němci – dostat se do závislosti na dodavateli, který může vydírat otáčením kohoutů z Východu na Západ a zase naopak.

Celý článek
0

České startupy mají vítr v zádech, brzdí je naše právní prostředí, říká investor Vojta Roček

V domácích startupech dnes pracuje kolem 150 tisíc lidí, tedy mnohem víc než třeba v zemědělství. Pracovní trh je ale stále nastaven na míru pro korporace nebo dělníky v továrnách, stěžují si mladé a prudce rostoucí firmy.

V domácích startupech dnes pracuje kolem 150 tisíc lidí, tedy mnohem víc než třeba v zemědělství. Pracovní trh je ale stále nastaven na míru pro korporace nebo dělníky v továrnách, stěžují si mladé a prudce rostoucí firmy.

Celý článek
0

Toyota slibuje průlom. Nové baterie pro elektroauta umožní dojezd přes tisíc kilometrů

Dosavadní opozdilec v elektromobilitě bude od roku 2027 vyrábět baterie s pevným elektrolytem. Budou o polovinu menší, nabídnou ale dojezd přes 1200 kilometrů a dobití do deseti minut.

Toyota slibuje průlom. Nové baterie pro elektroauta umožní dojezd přes tisíc kilometrů
Toyota bZ4X EV | foto Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Japonská automobilka Toyota nepatří zrovna mezi lídry v elektromobilitě, už za několik let by se ale z dosavadního opozdilce mohl stát nový lídr na trhu. Firma oznámila významný pokrok ve vývoji nového typu baterií pro elektromobily, který využívá pevný elektrolyt namísto dnes nejrozšířenějšího kapalného. Plánuje je začít komerčně vyrábět od roku 2027.

Novinka Toyoty by mohla zásadně změnit dosavadní parametry aut poháněných baterií. Dnešní lithium-iontové akumulátory bývají kritizovány kvůli vysoké hmotnosti a relativně nízké kapacitě zásadně limitující dojezd elektromobilů.

Nový typ baterií s pevným elektrolytem by podle zástupců Toyoty mohl vážit až o polovinu méně, zároveň ale nabídnout dojezd přes tisíc kilometrů. Výrazně by se měla zkrátit doba dobíjení: z deseti na osmdesát procent kapacity by se nové akumulátory měly dobít do deseti minut.

Toyota není jedinou automobilkou, která se upíná k nové technologii. Podobný typ baterií vyvíjí například také německá společnost BMW nebo japonský Nissan. Obě firmy ale plánují zahájit sériovou výrobu až od roku 2028, respektive 2030.

Hlavním důvodem pomalého vývoje nového typu baterií jsou vysoké náklady na jejich výrobu. Ty dosahují až několikanásobku ceny klasických lithium-iontových akumulátorů.

Toyota ale bez bližšího upřesnění naznačila, že její vývojáři přišli s inovací, která by dosavadní náklady umožnila srazit na polovinu i méně.