Německá elektrická síť narazila na strop. Oranienburg u Berlína nedovoluje nové přípojky

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Celý článek
0

Čínský postrach automobilek chce dominovat i vlakům a zelené energetice

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Celý článek
0

Prodloužená ruka Číňanů. Nová zjištění jsou pro TikTok zdrcující

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Celý článek
0

Jak vybruslit z moratoria a ještě s miliardami a státní zárukou

Za pár dnů to bude rok, co začali členové vlády testovat veřejnost, jak by se tvářila na to, kdyby vláda vyhověla žádosti o pomoc a koupí akcií buď ČSA nebo společnosti Smartwings přispěla k jejich záchraně.

Spoluvlastníkem Smartwings byl a je čínský státní investiční holding CITIC, jenž k téměř polovičnímu majetkovému podílu přišel po pádu čínské firmy CEFC vedené legendárním, nyní zmizelým Jie Ťie-mingem, jehož před lety prezident Miloš Zeman udělal svým poradcem. 

Ne zrovna nadšený mediální ohlas tehdejších sondáží na odkup akcií souvisí mimo jiné s tím, že stát by se stal znovu vlastníkem ČSA, které, jak opakovaně prokázal, řídit neuměl. Akvizice o patro výš by pak z českého státu pro změnu udělala spolumajitele firmy, jež má jako akcionáře čínský státní subjekt, která pro záchranu SW nehnul prstem. Vykoupení Číňanů by udělalo radost jim, ale těžko by pomohlo záchraně Smartwings.

Už v té době spolumajitel Smartwings Group Jiří Šimáně ostatně připouštěl, že alternativou kapitálového vstupu by mohla být státní garance za provozní úvěry. To taky nebylo snadné, i proto že samotnému Šimáněmu bylo předhazováno, že je dlouholetý známý Andreje Babiše.

Věcně ani politicky pak nějaký „lex Smartwings“ nepřipadal v úvahu a tehdejší program státem garantovaných úvěrů Covid Plus zase nezahrnoval podniky v dopravě (vláda program pak upravila až koncem června loňského roku). Na pomoc tehdy přišly i inzeráty, což je poměrně bizarní nátlakový prostředek na vládu, aby otevřela kapsu.

ČSA samy koncem února podaly žádost o povolení reorganizace, soud prohlásil úpadek 10. března, ale nadále létají. Paralelně s žádostí ČSA dostaly Smartwings soudní rozhodnutí o moratoriu, což je jiná forma ochrany před věřiteli (viz dále), která dnešním dnem skončila.

Podstatné je, že čtveřice největších tuzemských bank poskytne Smartwings dva revolvingové úvěry v souhrnné hodnotě dvě miliardy korun, oproti 80procentní záruce od státní Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP). Záruka EGAP v celkové výši 1,7 miliardy korun za bankovní revolvingy platí do března 2027. Předpokládám, že banky se zajistily dobře i v té 20procentní otevřené pozici.

Když si prostudujete podání v insolvenčním rejstříku, vychází z toho plán, který (doufejme) naplní samu myšlenku dočasné ochrany před věřiteli v moratoriu, jíž je fakticky dosažení dohody o restrukturalizaci závazků a novém financování tak, aby dlužník mohl přežít. Pro fajnšmekry je informace, že Smartwings přešly z jednoho režimu (mimořádného moratoria), do druhého (moratoria), podle různých paragrafů insolvenčního zákona. Podstatný rozdíl je v tom, že zatímco „covidové“ mimořádné moratorium dočasně dlužníky chrání, aniž by se dlužník dohodl s věřiteli, tak o regulérní moratorium může dlužník žádat teprve tehdy, když soudu přinese spolu s žádostí souhlas většiny věřitelů, počítáno podle pohledávek.

Komu Smartwings dlužily, to je v návrhu na povolení moratoria rovněž obsaženo, mimo jiné i rozsah angažovanosti leasingových společností (fialová), samotného Unimexu (světle modrá) i bank (zelená).

 

Na záchraně se kromě českého akcionáře (Šimáně a spol.), budou podílet výrazně i leasingovky, jimž letecký park patří. Je pro ně výhodnější poskytnout úlevu na hotovostním toku, než hledat nové zájemce, nota bene včetně Boeingů 737MAX, takže záchrany by se měl účastnit i jejich výrobce – otázkou je, kolik se z něj podaří na náhradách škody vyždímat.

Dohromady by se tedy všichni měli poskládat ve formě čerstvých peněz nebo úlev a vnitřních restrukturalizačních opatření na to, aby se Smartwings mohly v letní sezóně „rozlétat“, a zlepšit cash-flow z provozu. Do té doby se nebudou v hotovosti zrovna topit.

 

Takže deal done, Smartwings zachráněny? Po formální stránce je to udělané velmi pěkně, a ten přechod od mimořádného moratoria k moratoriu a dohodě s věřiteli včetně nových peněz je v podstatě elegantní. Nazvěme to koncem začátku.