Vypukne další očkovací šílenství? Moderna finišuje hned tři nové vakcíny

Konec pandemie covidu-19 se negativně projevil v příjmech velkých farmaceutických firem. Ty, které vyvinuly celosvětově podávaná očkování proti koronaviru, nyní hledají cesty, jak posílit svůj byznys. Moderna oznámila, že do poslední fáze studií přecházejí hned tři nové vakcíny.

Konec pandemie covidu-19 se negativně projevil v příjmech velkých farmaceutických firem. Ty, které vyvinuly celosvětově podávaná očkování proti koronaviru, nyní hledají cesty, jak posílit svůj byznys. Moderna oznámila, že do poslední fáze studií přecházejí hned tři nové vakcíny.

Celý článek
0

Do Legolandu už jen na podzim a v dešti? Vlastník se rozhodl zavést dynamické ceny

Zábavní parky a jiné atrakce majitele Legolandu – firmy Merlin Entertainments – stále netáhnou tolik lidí jako před covidem. Naplnit poloprázdné kasy zábavního impéria má zavedení dynamických cen.

Zábavní parky a jiné atrakce majitele Legolandu – firmy Merlin Entertainments – stále netáhnou tolik lidí jako před covidem. Naplnit poloprázdné kasy zábavního impéria má zavedení dynamických cen.

Celý článek
0

Český startup Agdata míří na Slovensko. Bude tam měřit kvalitu ovzduší

Už žádná obří zařízení o velikosti stavební buňky. Český startup Agdata vyvinul senzor na měření znečištění ovzduší, který má velikost diáře. Slováky zaujal svou cenou i přesnými výsledky.

Už žádná obří zařízení o velikosti stavební buňky. Český startup Agdata vyvinul senzor na měření znečištění ovzduší, který má velikost diáře. Slováky zaujal svou cenou i přesnými výsledky.

Celý článek
0

Pád Smartwings. Aerolinky přišly o 80 procent pasažérů

Dopravce vlastněný Čínou a miliardářem Šimáněm stále bojuje o státní garanci za úvěr.

Pád Smartwings. Aerolinky přišly o 80 procent pasažérů
Smartwings, ilustrační foto | Archiv

Letecká společnost Smartwings, spadající do stáje miliardáře Jiřího Šimáně, zažila nejhorší rok. Společnost, která nyní bojuje o 900milionovou státní záruku za úvěr, zaznamenala loni více než osmdesátiprocentní propad počtu cestujících. I tak zůstala firma, jejíž součástí jsou i ČSA, největším dopravcem na pražském Letišti Václava Havla.

Smartwings nejsou v dobré kondici. Naznačuje to už zpráva auditora, kterou před pár dny firma zveřejnila v obchodním rejstříku. „Situace společnosti je zásadně ovlivněna globální krizí odvětví letecké přepravy… Lze očekávat, že v dohledné době tyto skutečnosti zásadně ovlivní schopnost celého koncernu efektivně provozovat jeho obchodní činnost, hospodářské výsledky a peněžní toky,“ stojí ve zprávě auditorské firmy Rödl & Partner. Jinými slovy řečeno, Smartwings dochází hotovost.

Zprávu auditor vypracovával v poločase krize, loni v létě. Firma od té doby dosáhla covidového moratoria platného v důsledku až do února a díky tomu se drží. Nyní má za sebou konečný účet loňského roku. Na pravidelných linkách a charterových letech pod značkami Smartwings a ČSA přepravila více než 1,3 milionu cestujících, meziročně o 83,7 procenta méně. Dalších 451 tisíc pasažérů skupina Smartwings přepravila na palubách svých letadel na letech pro jiné dopravce. Služeb Smartwings Group tak loni využilo 1,8 milionu cestujících (-81,47 procenta). Lety skupina provozovala kromě České republiky také z Francie, Polska, Maďarska, Slovenska a Kanárských ostrovů, její flotila v současné době čítá 47 letadel.

„Na začátku loňského roku směřovala skupina Smartwings Group k nejlepšímu výsledku ve své historii. Místo toho jsme museli čelit neočekávané a bezprecedentní krizi odvětví letecké přepravy. Z důvodu drastického poklesu poptávky zapříčiněného mimořádnými okolnostmi jsme byli nuceni přistoupit k realizaci velmi razantních úsporných opatření a podniknout mnoho zásadních kroků,“ říká Roman Vik, člen představenstva a generální ředitel Smartwings. 

Firma nyní bojuje o 900milionovou státní záruku. I čísla, která zveřejnila, lze vnímat jako nástroj pro upevnění její pozice žadatele. Podobně jako informaci, že musí čelit nerovné konkurenci ze strany těch leteckých společností, které získaly státní podporu. V EU přímou či nepřímou státní pomoc schválenou Evropskou komisí obdržela již většina leteckých společností. 

I přes drastické dopady pandemie koronaviru na cestování obsluhuje Smartwings Group z ČR nejvíce destinací (aktuálně 11) a na Letišti Václava Havla Praha je největším dopravcem. Doménou firmy jsou charterové spoje operované pro cestovní kanceláře, téměř polovinu skupiny vlastní řetězec firem končící u ministerstva financí Čínské lidové republiky.