Německá elektrická síť narazila na strop. Oranienburg u Berlína nedovoluje nové přípojky

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Celý článek
0

Čínský postrach automobilek chce dominovat i vlakům a zelené energetice

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Celý článek
0

Prodloužená ruka Číňanů. Nová zjištění jsou pro TikTok zdrcující

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Celý článek
0

Ferrari představilo své první SUV: „Neříkejte mu SUV!“

Dlouho očekávaná premiéra vozu Purosangue má italskému tradičnímu výrobci sportovních aut otevřít širší trh.

Ferrari představilo své první SUV: „Neříkejte mu SUV!“
Ferrari Purosangue | foto tiskový servis Ferrari

Enzo Ferrari říkal před nějakým půlstoletím, že nerad jezdí se svými auty po městě, protože v nízkých rychlostech vozy trpí. Kdo čekal, že proto začne vyrábět stroje, které by běžným silničním provozem trpěly méně, mýlil se. „Nejdřív byste mě museli zastřelit,“ žertoval ještě před šesti lety Ferrariho nástupce v čele stejnojmenné firmy Sergio Marchionne v odpovědi na otázku, jestli by uvažoval o výrobě něčeho jiného než ryze sportovních vozů.

Časy se měnit nepřestaly. Il Commendatore i Sergio Marchionne jsou již na pravdě boží, naopak světlo tohoto světa spatřil v první polovině září první crossover od Ferrari. Jmenuje se Purosangue a vyjde vás na pakatel – 390 tisíc eur (necelých deset milionů korun). Pokud vám tedy od letošních Vánoc zbude pár drobných, budete napřesrok vědět, co s nimi, protože na autosalonech a v prodeji se objeví právě od příštího roku.

Je to podle všeho „nejužitkovější“ vůz za celých 75 let existence firmy. Má nejen čtyři sedačky, nýbrž také čtvery dveře; v kombinaci s nezvykle vysokým podvozkem a kufrem o objemu téměř 500 litrů je to jasný důkaz o snaze Ferrari vyjít vstříc poptávce po rychlém rodinném autě (maximální rychlost čítá 310 km/h).

Ferrari Purosangue
foto tiskový servis Ferrari

Levnější než rozvod?

Jak velká je díra na trhu, již Purosangue (Ferrari Purosangue - Ferrari.com)  zaplňuje, dosud úplně nevíme. Je možné, že po světě běhá hodně lidí, kteří prostě potřebují naložit rodinu do auta, vyjet si na výlet legální rychlostí (což by mohli pořídit za desetinu ceny) a zbývajících devět milionů dát za pocit, že by mohli jet rychlostí skoro trojnásobnou.

Nebo skutečně jezdí někde mezi dvěma a třema sty kilometry v hodině, protože žalář či márnice jsou jim z nějakého důvodů příjemnější verzí jejich další existence, než jakou jim poskytuje ta stávající. Nebo ten vůz kupují manželce na nákupy a odhadují, že je to pořád levnější než rozvod.

Vedení Ferrari je optimistické. A na otázku, jestli je Purosangue sportovní užitkové vozidlo, nebo ne, nabízí překvapivou odpověď: „Prosím, neříkejte mu SUV, protože tak to není,“ řekl generální ředitel Benedetto Vigna novinářům v sídle firmy v severoitalském Maranellu. „Je to ferrari,“ dodal – snad na vysvětlenou.

Vignova vyhýbavá odpověď má patrně důvod ve skutečnosti, že někteří puristé se domnívají, že by segment rodinných vozů měl být pro značku zakázán. Crossovery a SUV obvykle reagují pomaleji, než jak jsou řidiči ferrari zvyklí, i když konkurenčním pokusům na dané téma – Lamborghini Urus za téměř 225 tisíc eur a Bentley Bentayga za 206 800 eur – se v tomto směru dostalo celkem vlídného přijetí. Purosangue svým zrychlením překonává oba řečené stroje: na stokilometrovu rychlost se dostane za 3,3 vteřiny.

Ferrari Purosangue
foto tiskový servis Ferrari

Tradičně spalovací

Purosangue jde proti duchu doby v jedné věci: je poháněn výhradně spalovacím motorem, elektrickou ani hybridní verzi firma nechystá. (Jinak Ferrari hodlá do roku 2026 investovat 4,4 miliardy, aby elektrické a hybridní vozy tvořily šedesát procent firemního portfolia. Do roku 2030 má být firma „uhlíkově neutrální“.)

Enrico Galliera, marketingový a obchodní ředitel Ferrari, rozhodnutí komentoval suše. „Rozhodli jsme se pro plně spalovací motor, protože jsme nebyli ochotni dělat kompromisy a zjistili jsme, že to je to, co naši nejvěrnější zákazníci chtějí,“ řekl novinářům.

A skutečně asi chtějí. Loni firma prodala něco málo přes 11 100 vozů. Purosangue má podle agentury Bloomberg už dva tisíce předobjednávek. Sergia Marchionneho naštěstí střílet již netřeba.