Den zúčtování: Tesla přišla během jediného dne o osmdesát miliard dolarů

Šéf Tesly Elon Musk oznámil, že automobilka letos očekává zpomalení růstu prodeje. Stačil jeden den a tržní kapitalizace firmy spadla o osmdesát miliard dolarů.

Den zúčtování: Tesla přišla během jediného dne o osmdesát miliard dolarů
Cena akcií Tesly je mimořádně citlivá na jakékoli prohlášení Elona Muska. Tuto středu stála firmu jeho negativní prognóza 80 miliard dolarů tržní kapitalizace. | Hadrian / Shutterstock.com

Americký výrobce elektromobilů Tesla utrpěl ve čtvrtek více než dvanáctiprocentní pokles hodnoty svých akcií. Propad vyvolaly varovné výroky šéfa a největšího akcionáře firmy Elona Muska o tom, že pro letošní rok očekává zpomalení růstu prodeje. Musk připustil, že relativní útlum z konce minulého roku bude pokračovat. 

Šéf Tesly to přičítá přechodu na cenově dostupnější elektromobily nové generace, jejichž výrobu má továrna v americkém Texasu zahájit ve druhé polovině roku 2025. Očekává se, že nový vůz by mohl zvýšit objem dodávek; jestli jeho výroba bude pokračovat podle harmonogramu, není jisté. Skeptický vůči vlastním prognózám je i sám Musk. 

Od desíti k pěti

Trh na prohlášení ostře zareagoval; Tesla utrpěla nejvýraznější denní procentuální ztrátu za více než rok, což jen ve čtvrtek vedlo ke snížení tržní hodnoty firmy o osmdesát miliard dolarů. Tato ztráta přispěla k celkovému poklesu tržní kapitalizace, která za měsíc dosáhla přibližně 210 miliard dolarů. (Víte, jak se cítíte, když vám aerolinky zašantročí kufr za pár tisícovek korun; jaká asi je přiměřená reakce na ztrátu 200 miliard dolarů, napadne maně člověka.)

„Zprávy o Tesle jdou od desíti k pěti,“ konstatovali analytici TD Cowen ve vyjádření pro agenturu Reuters. Zdůraznili zklamání z toho, že tržby a zisk za čtvrté čtvrtletí zaostaly za očekáváním. Jiní byli ještě přímočařejší a přirovnali finanční výsledky společnosti k „vykolejenému vlaku“.

Tyto zlé zprávy přitom přicházejí poté, co Tesla na začátku ledna snížila ceny svých vozů Model Y v několika zemích Evropy, a to právě kvůli tomu, aby tržby nahnala. Týden předtím oznámila podobné snížení cen Modelu 3 a Modelu Y v Číně. Podle údajů z různých národních internetových stránek firmy zlevnila Tesla i v Německu, Francii, Norsku a Nizozemsku.

 

V Německu se Model Y nyní prodává za 42 990 eur, což představuje zhruba 4,2procentní slevu. Model Y Long Range stojí o 8,1 procenta (49 990 eur) méně než dřív. Model Y zlevnil i ve Francii (až o 6,7 procenta), v Nizozemsku (až o 7,7 procenta) a v Norsku (o 5,6 až 7,1 procenta).

Podobně srážela Tesla ceny Modelu 3 a Modelu Y (o tři až jedenáct procent) i v Číně, kde tím čelila náporu místního konkurenta BYD. Mnoho platné to však nebylo – čínský výrobce, jejž podporuje i proslulý investor Warren Buffett, Teslu loni sesadil z pozice největšího světového výrobce elektromobilů.

Válečný problém

Ne všechny potíže si Tesla zavinila sama. Například v Německu doplatil její provoz na dopravní výpadky v Rudém moři. Jemenští bandité tam s podporou Teheránu začali napadat proplouvající obchodní lodě, což v celosvětovém obchodu vyvolalo pěkný chaos. Teslu to přinutilo pozastavit většinu výroby v brandenburské továrně, protože neměla dost součástek. 

Co stojí za vzestupem čínských automobilek, které nyní, především v elektromobilitě, válcují trh? Půdu jim bohužel připravily samy evropské koncerny, říká v Hrotcastu viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar:  

Hrotcast

Ať již jsou potíže vzniklé mimo kontrolu Tesly jakékoli, původ současného zakolísání je třeba hledat ve strategických rozhodnutích firmy. Elon Musk před dvěma lety investorům řekl, že jedno takové rozhodnutí učinil. Nechal se slyšet, že vsadí růst společnosti na plně autonomní robotaxi (žádný volant, žádné pedály, jen kabinka s cestujícími) a vytvoření dlouho slibovaného „lidového“ elektromobilu za 25 tisíc dolarů pro běžné zákazníky naopak odloží.

„V současné době na autě za 25 tisíc dolarů nepracujeme,“ řekl tehdy Musk novinářům. „Máme toho teď dost. Upřímně řečeno, nabrali jsme si toho až dost.“

Strategické zaváhání

Krátce po začátku letošního roku se však Muskův odhad ukázal jako chybný. Výše zmiňovaný čínský výrobce BYD, jenž nabízí elektromobily za deset až třicet tisíc dolarů, v posledním loňském kvartálu Teslu předstihl o parník (elektrický, samozřejmě). 

Počítáno za celý rok Tesla sice stále prodala elektromobilů více – 1,8 milionu vozů proti 1,6 milionu od BYD, ale trend se obrátil proti ní. BYD, který šel za posílením objemu prodeje stejnou cestou razantních slev jako dříve Tesla, nasadil ve čtvrtém kvartálu k trháku a prodal 526 tisíc vozů, kdežto Tesla jen 485 tisíc. Rozdíl se navíc v průběhu onoho čtvrtletí zvětšoval; v prosinci byl největší. 

Znamená to, že při absenci cenově dostupného elektromobilu bude mít Tesla zřejmě problém udržet osmatřicetiprocentní roční růst prodeje z loňského roku, natož aby pomýšlela na zopakování výkonu z roku 2021, kdy meziroční nárůst činil 87 procent. Kdekterý jiný hráč na trhu by 38 procent bral všema deseti. Tesla také zůstává obrovskou technologickou i komerční silou, která pravděpodobně mimo Čínu bude v oboru dál globální jedničkou. 

Pomalejší tempo růstu prodeje Tesly je však varováním nejen pro Muska, ale pro všechny velké výrobce. Je možné, že budou muset přehodnotit předpoklady, na nichž zakládají svoji současnou strategii. K takovým předpokladům patří volba chemického složení baterií, uspořádání dodavatelského řetězce, vývoj samotné konstrukce vozu i způsob uvádění vozidel na trhy. 

Pokud to tedy zvládnou, než je čínské vozy docela převálcují.