Automobilky v problémech. Na elektromobilech mají nízké marže

Zisky automobilek mohou být dlouhodobě ohroženy v případě masového přechodu od spalovacích motorů k elektrickému pohonu

Automobilky v problémech. Na elektromobilech mají nízké marže
ilustrační foto | Tomáš Novák týdeník HROT

Analýza americké poradenské firmy Oliver Wyman ukazuje, že výroba elektromobilů bude dalších deset let v Evropě nákladnější než tradiční auta se spalovacími motory. Nejvíce se propad ziskovosti může dotknout koncernů Volkswagen a PSA. Poukázal na to deník The Financial Times

Údaje naznačují, že náklady na výrobu osobních bezemisních vozů do roku 2030 sice klesnou o více než pětinu na 16 tisíc eur (419 tisíc korun), i přes to ale bude rozdíl v nákladech v průměru devět procent. To povede k tomu, že ziskovost automobilek bude nižší než v současnosti. Postihne to zejména výrobce, kteří se zaměřují na vozy nižší a střední třídy. 

„Na prodeji elektromobilů je možné vydělávat, ale ve srovnání s historickými ukazateli to bude méně než u benzinových a naftových motorů,“ zdůraznil odborník na automobilový sektor Simon Schnurrer z konzultační společnosti Oliver Wyman. Navíc upozornil i na trend zvyšování ceny modelů aut se spalovacími motory, protože se zvyšuje poptávka po luxusnějších interiérech a používání udržitelnějších materiálů. 

Drahé baterie

I když se automobilky zaměřují na snižování nákladů při přechodu na výrobu elektromobilů, nebude to minimálně do roku 2030 stačit na to, aby byla ziskovější než produkce vozů se spalovacími motory. Zejména se jedná o cenu akumulátorů, která je stále vysoká. Ta se má nicméně do deseti let u baterií o kapacitě 50 kilowatthodin snížit v průměru ze současných 8000 eur na 4300 eur. K poklesu cen má dojít i díky výstavbě nových gigatováren, které budou vyrábět články na území Evropy. V případě využití nových technologií, jež nahradí dosavadní lithium-iontové varianty, může dojít k dalšímu zlevnění. 

Automobilky budou muset přenechat část zisků dalším dodavatelům, jež se specializují na jednotlivé komponenty, jako jsou polovodiče nebo součástky obsahující kobalt a nikl, které jsou v bateriích. „Zdroje automobilek pro výzkum a vývoj jsou už nyní napjaté na maximum,“ doplnil Schnurrer. 

Registrace nových aut v Evropě přitom ukazují, že se zákazníci začínají stále více orientovat na elektromobily a hybridní modely aut. Prodeje hybridů se v červenci meziročně zvýšily na čtyřnásobek, v případě elektromobilů na dvojnásobek. 

Společnost Jato Dynamics uvedla, že v červenci tvořily elektromobily 18 procent všech prodejů, což je historicky nejvyšší podíl na trhu s automobily v Evropě. Celkem se v červenci prodalo v meziročním srovnání o čtyři procenta automobilů méně. Letos to bylo 1,28 milionu aut, loni 1,33 milionu. Nejprodávanějším modelem byl Golf značky Volkswagen. Dařilo se i Škodě Octavia, která se dostala na třetí pozici.

Ze sedmadvaceti evropských trhů meziročně nejvíce poklesly prodeje v Rumunsku (o 44 procent), Maďarsku a Rakousku (o 21 procent). V případě Česka to bylo minus devět procent, sousední Německo zaznamenalo pokles o pět procent. Analytik Jato Dynamics Felipe Munoz doufá, že oživení automobilového trhu v Evropě bude mít tvar písmene V, pokud se budou čísla i nadále zlepšovat. 

Na trhu je stále více modelů vozů s hybridním nebo plně elektrickým pohonem. V červenci nově registrovaná auta se spalovacími motory činila 52 procent všech prodaných aut, 28 procent připadlo na hybridy a zmíněných 18 procent na elektromobily. Před rokem to bylo o deset procentních bodů méně. „Růst poptávky je způsoben větší nabídkou a konečně zahrnuje i dostupnější elektromobily,“ vysvětlil Munoz.

Vede Zoe

V tomto segmentu se daří francouzské značce Renault, jež s přehledem poráží Teslu, která dominuje na americkém trhu. Modelu Renault Zoe se prodalo v červenci 9280 kusů. Na druhém místě se umístil elektromobil Hyundai Kona se 4405 kusy. Modely vozů Tesla naopak meziročně propadly o 76 procent na 1050 kusů a nedostaly se ani do prvních deseti. Tesla ztrácí v Evropě půdu pod nohama, řekl Munoz. Konkurence je v Evropě pro kalifornského výrobce stále tvrdší a mnoho kupujících preferuje menší a levnější elektromobily. Souvisí to také s masivními dotacemi na nákup elektromobilů. V Německu to je až 9 tisíc eur, ve Francii dokonce 12 tisíc eur. 

V případě luxusnějších elektromobilů chce dostat Teslu pod tlak značka Porsche, jež nabízí model Taycan. Sportovní automobil má přímo konkurovat Tesle Modelu S. Automobilka ze Stuttgartu přitom tvoří čtvrtinu zisku celého koncernu Volkswagen. Za první pololetí vykázala provozní zisk 1,2 miliardy eur. I když se musela vzdát kvůli koronaviru původního cíle ziskovosti 15 procent, chce pro tento rok udržet ziskovost přesahující deset procent.

Značka Porsche je i podle analýzy Automobilového výzkumného centra univerzity Duisburg-Essen nejziskovější automobilkou na světě. Naopak každý prodaný vůz s logem VW prodělá koncernu 415 eur. „Žádný jiný evropský výrobce automobilů nedokázal za prvních šest měsíců generovat takový zisk jako Porsche,“ pochlubil se šéf automobilky Oliver Blume. Značce pomáhá zejména oživení trhu v Číně.