Praze chybí 85 tisíc bytů. Ceny ale nejsou přepálené, dál porostou, říkají developeři

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Celý článek
0

TikTok v USA asi fakt zakážou. Skončil nám život, šílí influenceři

Američtí uživatelé TikToku se šikují poté, co zákaz sociální sítě přijala i druhá komora Kongresu. Podle influencerů je zákon diskriminační a ničí jim podnikání. Pravděpodobně na něj zareagují smrští soudních žalob.

Američtí uživatelé TikToku se šikují poté, co zákaz sociální sítě přijala i druhá komora Kongresu. Podle influencerů je zákon diskriminační a ničí jim podnikání. Pravděpodobně na něj zareagují smrští soudních žalob.

Celý článek
0

Co chybí umělé inteligenci k převzetí vlády nad světem? Dostatek elektřiny

Umělá inteligence polyká obrovská množství vzácné energie a ještě vzácnější vody. Úzkým hrdlem výzkumu jsou datová centra.

Umělá inteligence polyká obrovská množství vzácné energie a ještě vzácnější vody. Úzkým hrdlem výzkumu jsou datová centra.

Celý článek
0

Šrotovné v Německu neprošlo, podporu dostanou jen elektromobily

Německá vláda věří zeleným investicím. Plošné šrotovné se do balíčku na podporu ekonomiky nevešlo.

Šrotovné v Německu neprošlo, podporu dostanou jen elektromobily
ilustrační foto | Profimedia.cz

Pro německé automobilky to je nepříjemná zpráva. Manažeři autoprůmyslu se upínali k tomu, že vláda podpoří prodeje tím, že zavede plošné dotace na nákup nových automobilů. 

Takové opatření se ale nekoná. V rámci stimulace ekonomiky prošla pouze podpora elektromobilů. Nákupní bonus se zvyšuje na dvojnásobek z 3000 eur na 6000 eur (159 600 korun). Platí pro elektrické vozy do ceny 40 tisíc eur (1,1 milionu korun). Dotace se má vyplácet do konce roku 2021. 

Pro německý automobilový sektor se tak jedná o další těžkou ránu, napsal web deníku Die Welt. Ani snížení DPH z 19 na 16 procent výrazněji nepomůže.

Zklamání se projevilo i na obchodování s akciemi automobilek, jež ve čtvrtek klesaly, protože výrobci stále nemají v nabídce dostatek elektromobilů.

Vláda Angely Merkelové vyslyšela názory vysokoškolských odborníků, že je třeba při ekonomickém stimulu podporovat hlavně nové zelené technologie. Tím má být i rozvoj elektromobility a odklon od spalovacích motorů. Měla by se také změnit silniční daň a zvýhodnit takové modely, které produkují co nejméně skleníkových plynů.

Nabíječky u každé pumpy

Autoprůmysl by měl získat dvě miliardy eur na podporu nových technologií, především digitalizace. Další 2,5 miliardy eur má jít na výstavbu další dobíjecí infrastruktury a výroby akumulátorů. Měl by se také zjednodušit a sjednotit systém placení za použití nabíjecích stanic. „Nabíjecí stanice by měly být součástí všech čerpacích stanic v Německu,“ uvádí vládní materiál. 

Pro automobilky je zklamáním i to, že se nezvyšuje dotace hybridních pohonů, i když jich mají v nabídce dostatek. Zřejmě se jedná o reakci na zjištění leasingových společností, že mnoho zákazníků hybridní auta nedobíjí, i když s nimi ujede desítky tisíc kilometrů. 

Asociace německého průmyslu motorových vozidel koaliční dohodu vlády označila za medvědí službu sektoru, který celkem zaměstnává 1,3 lidí. Výrobci i prodejci už od začátku května nabízejí velké slevy, aby zvýšili poptávku po koupi nových vozů. Počítali, že se přidá i vláda. 

Proto šéf asociace Jürgen Karpinksi krok kabinetu kritizuje. Celkem mají na skladech v Německu výrobci i prodejci auta za 15 miliard eur, dodal. Snížení DPH o tři procentní body prodejům příliš nepomůže. 

Expert na automobilový sektor Ferdinand Dudenhöfer nicméně doufá, že dvojnásobná podpora pro nákup elektromobilů by mohla tento segment rozhýbat. Ellen Enkelová z Univerzity Duisburg-Essen ale zdůraznila, že bonus podpoří hlavně prodej zahraničních elektromobilů a německé ekonomice moc nepomůže. Pouze každý třetí elektromobil si v Německu kupuje soukromá osoba, většinu si pořizují firmy. Proto běžní Němci budou stále řídit hlavně auta se spalovacími motory, dodala.