Závod o superbaterii: Volkswagen chce porazit Toyotu

Baterie s pevným elektrolytem bude vyrábět německý koncern ve městě Salzgitter ve spolupráci s americkou firmou QuantumScape. Chce předběhnout hlavního konkurenta na trhu Toyotu. Nové akumulátory mají změnit svět elektromobilů.

Závod o superbaterii: Volkswagen chce porazit Toyotu
ilustrační foto | Shutterstock.com

Automobilka Volkswagen a americká firma QuantumScape hodlají postavit továrnu na revoluční baterie v blízkosti hlavního sídla automobilky v Dolním Sasku. Hovoří se o městě Salzgitter, kde už má německá automobilka závod na recyklaci akumulátorů. Obě společnosti oznámily, že chtějí být první, kdo bude nový typ baterií s pevným elektrolytem (solid-state) vyrábět ve velkém. 

Pokud se jim to skutečně podaří, mohlo by to zásadně změnit celé odvětví výroby akumulátorů. Zvýšil by se dojezd aut na tisíc kilometrů, dobíjení by bylo podstatně rychlejší, v řádu minut, a také by se zamezilo možným explozím baterií. Koncern z Wolfsburgu do firmy ze San José od roku 2012 investoval 300 milionů dolarů, mezi investory patří i Bill Gates. 

Nový typ baterií s pevným elektrolytem je podle německého deníku Handelsblatt považován za svatý grál výroby akumulátorů. Na jeho výzkumu pracují řadu let i další automobilky, například Toyota. Zájem projevily i BMW a Ford.

Už v roce 2023

Kalifornská firma je přesvědčena, že nalezla správné složení pevného elektrolytu, jež bude v baterii přenášet ionty mezi elektrodami. První sériově vyráběné akumulátory by měly vzniknout v roce 2023. Pilotní továrna s názvem QS-1 bude mít nejprve produkční kapacitu akumulátorů jednu gigawatthodinu ročně. Později se má výroba zvýšit až na 20 gigawatthodin.

„Naším cílem je co nejrychleji uvést novou baterii na trh,“ oznámil generální ředitel a spoluzakladatel společnosti QuantumScape Jagdeep Singh.Kromě továrny v Salzgitteru má vzniknout i demonstrační fabrika ve Spojených státech, jež má vyrábět až 200 tisíc článků ročně. 

Skepse investorů

Část nezávislých odborníků je ale skeptická k tomu, že by mohl německo-americký tandem takto rychle a ve velkém revoluční články vyrábět. Dokládá to i fakt, že na konci minulého roku, když firma oznámila průlom v technologii, tržní kapitalizace startupu vzrostla na 50 miliard dolarů, nyní je ale na úrovni 11 miliard dolarů. 

Na tomto typu baterií si vylámali zuby i zavedení výrobci lithium-iontových akumulátorů, jako je čínský CATL a japonský Panasonic, kteří jsou nyní největšími producenty akumulátorů do aut. 

Také automobilka Toyota, která se s Volkswagenem přetahuje o pozici největšího výrobce osobních automobilů na světě, se již léta snaží nový typ baterií dostat z laboratoří do masové produkce. Původní termín výroby, který měl být už letos, ale musela posunout až na rok 2025. 

Zda se automobilce, jež vlastní i výrobce Škoda Auto, podaří už za dva roky vyrábět nový typ akumulátorů, částečně zpochybnil i mluvčí koncernu Volkswagen. „Základní proveditelnost v laboratoři byla prokázána, ale v oblasti výrobní technologie existují problémy z hlediska objemu,“ připustil mluvčí.