Komentář: Putin chtěl s plynem vyškolit Evropu, teď ho školí silný soupeř z Číny

Peking za nic na světě nechce hrát hru, na níž Rusům skočili Němci – dostat se do závislosti na dodavateli, který může vydírat otáčením kohoutů z Východu na Západ a zase naopak.

Peking za nic na světě nechce hrát hru, na níž Rusům skočili Němci – dostat se do závislosti na dodavateli, který může vydírat otáčením kohoutů z Východu na Západ a zase naopak.

Celý článek
0

České startupy mají vítr v zádech, brzdí je naše právní prostředí, říká investor Vojta Roček

V domácích startupech dnes pracuje kolem 150 tisíc lidí, tedy mnohem víc než třeba v zemědělství. Pracovní trh je ale stále nastaven na míru pro korporace nebo dělníky v továrnách, stěžují si mladé a prudce rostoucí firmy.

V domácích startupech dnes pracuje kolem 150 tisíc lidí, tedy mnohem víc než třeba v zemědělství. Pracovní trh je ale stále nastaven na míru pro korporace nebo dělníky v továrnách, stěžují si mladé a prudce rostoucí firmy.

Celý článek
0

Západní banky mají extrémní zisky v Rusku, i když slíbily, že byznys omezí

Evropským bankám, které setrvávají na ruském trhu, se nebývale daří. Za loňský rok vykázaly trojnásobný zisk ve srovnání s rokem 2021.

Evropským bankám, které setrvávají na ruském trhu, se nebývale daří. Za loňský rok vykázaly trojnásobný zisk ve srovnání s rokem 2021.

Celý článek
0

SU7 od Xiaomi je tady. Čínské elektroauto chce uspět tam, kde Apple zásadně selhal

Mají se Tesla a Porsche obávat čínských nájezdníků, kteří se doposud proslavili svými dostupnými mobily? Xiaomi má na své straně hned několik trumfů, které hodlá vhodit do hry.

SU7 od Xiaomi je tady. Čínské elektroauto chce uspět tam, kde Apple zásadně selhal
Model SU7 od Xiaomi | Xiaomi, reprofoto z YouTube

Xiaomi jde tam, kde Apple selhal. Zatímco americký gigant nedávno vzdal svůj pokus proniknout do světa elektroaut, jeho čínský konkurent na poli mobilů a technologií naopak do elektromobility začíná pořádně šlapat. A dokonce chce zatopit dvěma významným hráčům v autoprůmyslu: elektrické Tesle a benzinovému Porsche.

Jeden z největších světových výrobců chytrých telefonů Xiaomi ohlásil příchod svého sportovního elektrického sedanu Speed Ultra 7, zkráceně SU7. Má na něj už víc než sto tisíc objednávek a elegantní káru teď začíná dodávat zákazníkům.

„Automobil Xiaomi oficiálně debutuje, skutečná revoluce v oblasti chytrých aut právě začala a v Číně se jistě zrodí velká společnost, jako je Tesla,“ prohlásil sebevědomě generální ředitel a zakladatel firmy Lej Ťün.

SU7 v Číně nabízí za 29 867 dolarů (asi 700 tisíc korun), zatímco konkurenční Tesla Model 3 z továren amerického multimiliardáře Elona Muska se v Říši středu prodává s cenovkou 33 tisíc dolarů (okolo 775 tisíc korun).

Lej Ťün označil svůj odvážný výpad do světa elektroaut za své poslední velké podnikatelské dobrodružství. A zmínil anabázi Applu, který po desetiletém vývoji svůj pokus proniknout mezi globální hráče v autech na baterie vzdal. „Kdybych byl Tim Cook, nikdy bych to neudělal,“ řekl na adresu šéfa americké firmy a jeho rozhodnutí utnout takzvaný projekt Titan.

O dobrodružství půjde zcela jistě. Auto od Xiaomi jde na čínský trh v době brutální cenové války a obecného nadbytku vozidel, což by mohlo ztížit snahy ukrojit si dostatečný podíl na trhu.

Zatímco elektrická vozidla nyní tvoří asi jednu třetinu nových prodejů aut na největším automobilovém trhu na světě, analytici a manažeři předpovídají období konsolidace, které zasáhne jak tradiční automobilky, tak i modely, které nově vstupují na trh. To vzbuzuje obavy v Evropě i USA, protože jak poklesne domácí poptávka v Číně, export elektrických aut může zaplavit západní trhy a nadále komplikovat život tamním automobilkám.

Xiaomi trvalo pouhé tři roky, než se vytasilo se svým vlastním elektrickým autem. To jen ukazuje rychlost, jaké je schopen čínský extrémně konkurenční trh, který je právem světovým vládcem v oblasti e-aut. Tamní firmy prostě vědí, jak si své místo u zákazníků získat a udržet, stejně jako umějí dobývat nové trhy.

Xiaomi představilo své SU7

+1

Ostatně třeba další čínský lídr v oblasti smartphonů, Huawei, boduje pro změnu se svými auťáky Aito, jejichž model M7 je letos čtvrtým nejprodávanějším vozem na baterku v Číně.

Jak už bylo řečeno, je čínský automobilový trh pro nováčky obtížně přístupný. Xiaomi čelí výzvám od tradičnějších výrobců automobilů – včetně Tesly, BMW, BYD a Zeekru, který patří do koncernu Geely. Jednotliví výrobci se snaží získat zákazníky cenovou válkou, která pro SU7 podle některých analytiků nenechává dostatečný prostor.

Jiní odborníci ale zdůrazňují, že má Xiaomi více prostředků než většina začínajících výrobců elektromobilů. Jeho zkušenosti s chytrými telefony mu pak dávají výhodu ohledně chytrých přístrojových panelů, což je funkce, kterou čínští spotřebitelé oceňují. Podnik získává většinu svých příjmů ve výši 37,5 miliardy dolarů (asi 881 miliard korun) z prodeje chytrých telefonů.

SU7 jde na trh s nálepkou „dream car“, má tedy konkurovat Tesle, ale i legendárnímu Porsche. Neopírá se přitom pouze o vzhled, obě značky má předčít třeba ve zrychlení. Lej Ťün slíbil investovat během dekády deset miliard dolarů (asi 235 miliard korun) s cílem udělat ze své firmy jednoho z pěti největších producentů aut na světě. Na tento smělý cíl si dal limit 15 až 20 let.

Nizozemský odborník na Čínu Tycho de Feijter si všímá pozoruhodné věci, která ovšem průmysl komunistické velmoci Asie staví do nového světla a dává kontext k současnému čínskému tažení sférou elektromobility. „Tamní firmy se nebojí vyzkoušet něco, co ještě nikdo jiný nevyzkoušel. Oproti nim jsou obří skupiny, jako je například Apple, příliš masivní na to, aby dělaly takto rychlá rozhodnutí,“ říká.

Pětimístné auto Xiaomi se může pochlubit operačním systémem, který funguje jak s jeho smartphony, tak s domácími spotřebiči, jako jsou klimatizace nebo rýžovary. Umožňuje tak uživatelům ovládat všechny typy zařízení dokonce i během jízdy. Co se týče konektivity, málokterý klasický výrobce aut může konkurovat společnosti s vlastní rozvinutou produkcí smartphonů a operačním systémem, který ji činí nezávislou na třetích stranách.

Od svého vzniku v roce 2010 si Xiaomi drží pověst značky smartphonů s dobrým poměrem cena/výkon, která dokáže nabídnout výborné specifikace, aniž by svým zákazníkům vyluxovala peněženky. V poslední době se sice snaží prosadit i na trhu špičkových „high-end“ smartphonů, pořád ji však čeká dlouhá cesta k tomu, aby změnila obraz, který si tak dlouho a poctivě budovala.

Je pak otázkou, jestli si bohatší klientela bude chtít kupovat auto od společnosti s pověstí spíše „lacinější“ produkce. A zároveň zda běžní zákaznici Xiaomi, zvyklí na levné, ale výkonné telefony, budou správnou cílovkou pro přeci jen o poznání nákladnější auta s posláním konkurovat BMW, Tesle nebo dokonce Porsche.

SU7 má mít dojezd až 830 kilometrů na jedno nabití, maximální rychlost 265 km/h a z 0 na 100 km/h prý zrychlí za 2,78 sekundy. Tyhle více než slušné parametry připisuje analytik Ivan Lam „perfektním partnerstvím“ s řadou dodavatelů včetně lídrů ve výrobě baterií CATL a BYD či výrobce elektrických motorů Inovance. „Xiaomi nemá zatím s auty příliš mnoho zkušeností, ale je mistrem právě v pokrytí dodavatelského řetězce,“ glosuje Lam.

Další výhodu pak může mít Xiaomi právě v tom, že vyrábí široce dostupné telefony. Finanční výsledky skupiny totiž ukazují, že klíčový byznys točící se kolem smartphonů produkuje natolik „robustní“ příjmy, že může s klidem subvencovat doposud ztrátový vývoj a výrobu vlastního elektroauta. „Pro firmu, jako je Xiaomi, je naprosto nezbytné hledat další příležitosti na trhu, kde hrozí světový boom,“ dodává Lam s tím, že globální trh s auty je desetkrát větší než ten se smartphony.