Boj o zmrazená ruská aktiva. Lídři USA a Evropy se neshodnou, jak dál financovat válku

Spojené státy podporují myšlenku použít 260 miliard eur na financování války. Ne všichni v Evropě s tím souhlasí.

Spojené státy podporují myšlenku použít 260 miliard eur na financování války. Ne všichni v Evropě s tím souhlasí.

Celý článek
0

Zákaz sociálního skóringu i hromadného rozpoznávání obličejů. Co přinese evropská regulace umělé inteligence?

Evropský parlament v březnu definitivně schválil nařízení označované jako AI Act. Dokument je v podstatě prvním velkým zákonem regulujícím umělou inteligenci na úrovni možností jejího využívání. „Budou se jím muset řídit všechny firmy, které působí na území EU bez ohledu na to, kde mají své sídlo,“ vysvětluje Václav Stupka z Cyber Resillience Centra na Masarykově Univerzitě.

Evropský parlament v březnu definitivně schválil nařízení označované jako AI Act. Dokument je v podstatě prvním velkým zákonem regulujícím umělou inteligenci na úrovni možností jejího využívání. „Budou se jím muset řídit všechny firmy, které působí na území EU bez ohledu na to, kde mají své sídlo,“ vysvětluje Václav Stupka z Cyber Resillience Centra na Masarykově Univerzitě.

Celý článek
0

Zdražování vyhání zákazníky z McDonaldu i KFC. Teď začne pravý konkurenční boj, hlásí fast foody

Zejména v USA platí řetězce rychlého občerstvení za skutečně levnou variantu stravování. Jenže inflace a všeobecný růst cen tomu udělaly přítrž. Přichází „pouliční válka o zákazníky“, jak tomu říkají v McDonaldu?

Zejména v USA platí řetězce rychlého občerstvení za skutečně levnou variantu stravování. Jenže inflace a všeobecný růst cen tomu udělaly přítrž. Přichází „pouliční válka o zákazníky“, jak tomu říkají v McDonaldu?

Celý článek
0

Tvoji starou přetvoří na novou. Volvo sází na recyklaci baterií elektroaut

Automobilka Volvo a gigant na výrobu baterií CATL se spojují. Staré baterie z elektromobilů přemění na nové. 

Tvoji starou přetvoří na novou. Volvo sází na recyklaci baterií elektroaut
Volvo EX30 | foto T.iLiev / Shutterstock.com

Automobilka Volvo pokračuje ve své „dekarbonizaci“. Čerstvě uzavřeným partnerstvím s čínským výrobcem autobaterií CATL chce snížit uhlíkovou stopu elektromobilů recyklací klíčových materiálů baterie. Poslední auto s naftovým motorem opustilo výrobní linku Volva minulý měsíc. Od toho okamžiku se automobilka dívá směrem k čistší budoucnosti.  

Minulý rok byl pro Volvo „klíčovým mezníkem“, tak mluví generální ředitel Jim Rowan a není divu. Volvo prodalo v roce 2023 více než 113 tisíc zcela elektrických vozidel, což je o 70 procent meziročně více. Elektrické automobily pak tvořily loni 16 procent z celkového počtu prodaných vozidel Volvo a analytici očekávají, že tento rok procento poroste. Podle Rowana, který mluvil s agenturou Reuters, se posun čeká díky postupnému náběhu nových modelů na trh. Hodně si značka slibuje od cenově dostupného EX30. To v USA začíná na ceně 35 tisíc dolarů (cca 820 tisíc korun).  

Malý model už ovlivňuje prodej. Volvo v březnu prodalo 18 021 elektromobilů, což je nárůst z 12 621 v předchozím roce. A zcela elektrické vozy pak v březnu tvořily už 23 procent celkových prodejů Volva. Automobilka přitom očekává, že elektroauta budou do konce příštího roku tvořit 50 procent všech prodaných aut.  

Rostoucí prodeje elektromobilů ovšem přináší i nutnost dosloužilé baterie kvůli nižší účinnosti vyřadit. A Volvo hledá způsob, jak je dál využít.  Proto se spojilo s klíčovým výrobcem autobaterií CATL. Čínský gigant se zaměřuje na výrobu a vývoj baterií, systémů pro skladování energie a systémů pro správu baterií.  

Spojení Volvo a CATL má zásadně posunout recyklaci starých a vyřazených baterií z elektromobilů. Ty se budou muset rozebrat tak, aby bylo možné využít více než 90 procent klíčových materiálů, jako jsou nikl, kobalt, lithium a další. Tyto materiály použije CATL k výrobě dalších nových baterií pro Volvo, které jimi osadí svoje elektrická vozidla. Mimochodem, obě fabriky už spolu zkušenosti mají: Volvo a CATL podepsaly dlouhodobou dohodu v roce 2019 na dodávku baterií pro elektrické modely Volvo a Polestar. 

Volvo si klade za cíl snížit emise CO2 u jednoho vyrobeného auta v průměru o 75 procent do roku 2030, což je velmi ambiciózní plán. Ve své výroční zprávě za loňský rok společnost uvedla, že snížila průměrné emise CO2 na vozidlo o 20 procent ve srovnání s rokem 2018.