Německá elektrická síť narazila na strop. Oranienburg u Berlína nedovoluje nové přípojky

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Celý článek
0

Čínský postrach automobilek chce dominovat i vlakům a zelené energetice

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Celý článek
0

Prodloužená ruka Číňanů. Nová zjištění jsou pro TikTok zdrcující

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Celý článek
0

Výzvy pro odborné vzdělávání

Pokud jde o počet žáků v odborném vzdělávání, patří Česká republika k evropským premiantům

Obory odborného vzdělávání u nás na středních školách studuje přes sedmdesát procent všech žáků, což je druhý nejvyšší podíl v zemích Evropské unie hned po Slovinsku. Průměr EU je výrazně nižší, zhruba 49 procent. Značí to, že odborné školy u nás mají silnou tradici a dlouhodobě zůstávají populární u rodičů i dětí. Je to v protikladu s doporučeními některých expertů, kteří preferují vzdělávání všeobecné.

Z analýzy Evropského střediska pro rozvoj odborného vzdělávání vyplývá, že tuzemský systém odborného vzdělávání je robustní. Střední školy spolupracují se zaměstnavateli, studijní a učební obory průběžně inovují a jejich absolventi už v poměrně nízkém věku sedmnácti až devatenácti let získají odbornou kvalifikaci uznávanou na trhu práce. Těšit nás může i poměrně nízký počet osob (6,4 procenta), které vzdělávání ukončí předčasně. „Je to částečně v důsledku široké nabídky vzdělávacích cest a dobré horizontální prostupnosti studia,“ oceňují analytici.

Zapadnout by však neměly výzvy, kterým aktuálně čelíme a jejichž význam bude v následujících letech narůstat. Experti upozorňují zejména na stárnutí učitelů. Průměrný věk pedagogů na středních školách je 49,4 roku. Česko má proto posilovat atraktivitu učitelského povolání pro mladé, a to nikoli pouze finančně. Dalším doporučením je více podporovat spolupráci škol se zaměstnavateli. Zejména by mělo dojít ke zvýšení podílu praktického vyučování na pracovištích zaměstnavatelů. Neposlední výzvou je skutečnost, že poměrně málo absolventů se věnuje dalšímu vzdělávání i po absolvování studijního oboru. V tom se nacházíme v evropském podprůměru. Pokud chceme zůstat konkurenceschopní na trhu práce u nás i v zahraničí, s vědomostmi a dovednostmi nabytými jen ve škole si zcela jistě nevystačíme. 

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit