Německá elektrická síť narazila na strop. Oranienburg u Berlína nedovoluje nové přípojky

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Celý článek
0

Čínský postrach automobilek chce dominovat i vlakům a zelené energetice

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Celý článek
0

Prodloužená ruka Číňanů. Nová zjištění jsou pro TikTok zdrcující

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Celý článek
0

Letadla soudného dne. Rusko se chystá na jaderný konflikt

Rusko modernizuje dvě letadla Iljušin Il-96, jež mají v případě jaderného konfliktu zachránit ruské vedení státu. Takzvanými letadly soudného dne disponují i Američané.

Letadla soudného dne. Rusko se chystá na jaderný konflikt
Iljušin Il-80 v úpravě pro vedení jaderného konfliktu bude mít novějšího nástupce, ilustrační foto | Shutterstock.com

Jen dva národy na světě mají letadla, která jsou připravena na jaderný útok a mají zajistit přežití politického a vojenského vedení země, aby mohla na útok odpovědět. Američané a Rusové. Těmto létajícím velitelstvím se přezdívá letadla soudného dne. Jejich koncept vznikl v éře studené války v 70. letech minulého století jako nejlepší šance pro vedení země, jak přežít jaderný útok a pokračovat v konfliktu. 

Nyní z Ruska přichází zpráva, že si Kreml objednal dvojici nových letounů pro případnou jadernou válku. Má se jednat o speciálně upravená dopravní letadla Iljušin Il-96-400M. Informaci přinesla ruská agentura RIA Novosti, jež se odvolává na zdroj z vojenského sektoru. 

Jedná se o modernizovanou verzi civilního letadla, jež má běžně kapacitu 390 pasažérů. Oba stroje se mají upravovat pro speciální účely ve městě Voroněž, kde se vyrábějí letadla pro civilní i vojenské užití. Podle ruské agentury se v budoucnu počítá s výrobou třetího letadla, jež je odolné vůči jadernému výbuchu a odolává elektromagnetickému pulzu. Letadlo má minimum oken, pouze pro piloty. Nová letadla pro Putina a spol. mají nahradit stárnoucí letadla Iljušin Il-80. Ta byla vyvinuta v 80. letech pro vedení země a generální štáb. 

O těchto letadlech se v médiích objevuje minimum informací, loni ale zaujala zpráva, že právě ze speciálního Il-80 pro soudný den byly odcizeny části rádiového zařízení během údržby ve městě Taganrog u Azovského moře. Z krádeže byl obviněn nezaměstnaný místní občan, jenž zřejmě v letadle hledal vybavení obsahující drahé kovy, které by mohl zpeněžit.

Stroje mohou doplňovat palivo během letu a jsou doprovázeny ještě stíhačkami. Nový letoun Iljušin má až dvojnásobný dolet než starší verze a bude vybaven modernější avionikou. K dispozici bude mít rádiový systém, jenž může dávat příkazy k útoku strategickým leteckým silám, ponorkám, mobilním i statickým raketovým systémům v okruhu šesti tisíc kilometrů. Podrobnější informace o speciálních letadlech země samozřejmě tají, jsou klasifikovány jako státní tajemství. 

Americké letectvo udržuje v pohotovosti letadlo Boeing 747 E-4B. Je k dispozici americkému prezidentovi 24 hodin denně sedm dní v týdnu a slouží jako záloha pro běžný prezidentský speciál Air Force One. Posádka může mít 112 členů. Může být ve vzduchu velmi dlouhou dobu, protože také čerpá palivo za letu. Limitem jsou jen maziva pro letecké motory. Bez přistání by mohlo vydržet asi týden. Celkem byly vyrobeny čtyři kusy. Kromě potenciálního jaderného útoku může být letadlo nasazeno i pro koordinaci zásahu při přírodní katastrofě.