Německá elektrická síť narazila na strop. Oranienburg u Berlína nedovoluje nové přípojky

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Celý článek
0

Čínský postrach automobilek chce dominovat i vlakům a zelené energetice

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Celý článek
0

Prodloužená ruka Číňanů. Nová zjištění jsou pro TikTok zdrcující

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Celý článek
0

Rolls-Royce pracuje na největším leteckém motoru. Má být „eko“

Největší letecký motor na světě UltraFan by měl spotřebovat o čtvrtinu méně paliva, oznámil britský výrobce.

Rolls-Royce pracuje na největším leteckém motoru. Má být „eko“
ilustrační foto | Shutterstock.com

Rolls-Royce je v běžné populaci synonymem luxusního vozu, kterým jezdí milionáři. Ale už od první světové války vyvíjí a vyrábí i letecké motory. V době, kdy se spekuluje o budoucnosti osobní letecké dopravy, protože sílí tlak na snižování emisí – podobně jako je tomu v autoprůmyslu –, přichází britský výrobce motorů (automobilovou značku vlastní BMW) s vývojem nového motoru, jenž má výrazně snížit spotřebu leteckého paliva. 

Vzniká největší letecký motor na světě, jehož průměr dmychadla má mít 356 centimetrů (140 palců), a bude tak větší než od americké konkurence General Electric. Obě firmy jsou největšími výrobci leteckých motorů.

Dvouproudový motor UltraFan má být vhodný pro menší i větší dopravní letadla. Vývoj podpořila také britská vláda, která přispěla výrobci už 500 miliony liber. Zelenější motor bude mít o 25 procent vyšší účinnost, a tedy i nižší spotřebu paliva oproti generaci motorů Trent. Motor bude výrazně lehčí, protože využívá kompozitní materiály. A také méně hlučný.

„Tento motor se jinému nevyrovná. Když ho vidíte, máte oči navrch hlavy. Je to umělecké dílo,“ uvedl technologický ředitel Rolls-Roycu Simon Burr. Technologický demonstrátor má být hotov do konce tohoto roku, po sedmi letech vývoje. Staví se v testovacím centru v anglickém Derby.

Firma tím chce dát nový impulz celému sektoru v době postcovidové, až se opět rozběhne globální letecký turismus a bude třeba nabízet účinnější motory do nových letounů. Britský výrobce motorů loni vykázal rekordní ztrátu 5,6 miliardy dolarů, protože výroba a nákupy nových civilních letadel se prakticky zastavily.

Zároveň letecký sektor spoléhá na to, že se ve velké míře začnou používat zelená paliva. Měla by snížit uhlíkovou stopu létání, které je ekologickými aktivisty kritizováno. I první chod motoru má být u Rollse poháněn stoprocentně udržitelným palivem. Prezident firmy pro civilní letectví Chris Cholerton přiznal, že požadavek na udržitelnější způsob létání po pandemii covidu berou velmi vážně.

Výrobce motorů tvrdí, že dvouproudové letecké motory budou i v následujících letech klíčové pro dálkové lety velkých dopravních letadel, jež nemohou nahradit elektromotory a akumulátory. UltraFan má takový výkon, že by mohl pohánět pět stovek automobilů.