Čekání na malér? Letecká doprava doplácí na covidové propouštění
Po sérii nebezpečných manévrů na amerických letištích se mají zpřísnit pravidla pro létání. Tragédie je na spadnutí, varují experti

V komerčním letovém provozu se množí události, které jen šťastnou shodou náhod dosud neskončily velkou tragédií. Jen letos bylo takových blízkých setkání nebezpečného druhu šest (viz rámeček). Nejrizikovějším místem jsou ranveje, na nichž se potkávají vzlétající letadla s přistávajícími.
Americká Federal Aviation Administration proto sáhla 22. března k neobvyklému opatření – zveřejnila „výzvu k akci za bezpečnost letectví“. Výzva apeluje na letecké společnosti, aby byly při dodržování pravidel ve vzduchu i na zemi podstatně ostražitější než dosud.
Klíčovým problémem je dodržování časových limitů pro jednotlivé úseky provozu. Na letištích, která jsou z logiky věci úzkým hrdlem letového provozu, se to promítá do zpoždění a zmatků. To jsou za jiných okolností jevy pouze otravné, ale v leteckém kontextu mohou být snadno mnohonásobně smrtelné.
Bezprostřední popud ke kroku FAA dal incident, jehož bylo 7. března svědkem Národní letiště Ronalda Reagana ve Washingtonu. Na ranveji se z ničeho nic objevil letoun společnosti Republic Airways a obsadil dráhu, aniž by k tomu měl povolení. Postavil se tak do cesty dalšímu letu – společnosti United Airlines –, který povolení ke vzletu právě dostal, řekl novinářům Billy Nolen, úřadující šéf FAA.
Až když řídící letového provozu viděl, co se stalo, zrušil původní povolení ke startu a kolizi za minutu dvanáct odvrátil. „United 2003 – okamžitě zastavte,“ řekl. „Přerušte vzlet, přerušte vzlet, United 2003.“ Šetřením vyšlo najevo, že pilot druhého letadla dostal původně povolení použít jinou ranvej, ale nesprávně si naletěl.
Provozní narušení
Na amerických letištích to v poslední době nebyl první takový incident. Letecký úřad uvedl, že od začátku letošního roku došlo k „šesti vážným provozním narušením“, která obnášela nesprávnou polohu letadla na přistávací dráze. Stejně jako v případu z Washingtonu se aktérům vždy podařilo kolizi zabránit – ale jen o příslovečný vlásek.
Mezi takové skorokolize patří chvíle, kdy se piloti Boeingu 737 společnosti Delta Air Lines a Boeingu 777 společnosti American Airlines na letišti Johna F. Kennedyho v New Yorku jeden druhému prakticky dívali do očí, nebo případ nákladního letounu Boeing 767 poštovní firmy FedEx, který na letišti v texaském Austinu málem přistál na trupu osobního letadla Boeing 737 společnosti Southwest Airlines.
Žádný z těchto střetů k tragédii nevedl. Údaje FAA ve skutečnosti paradoxně ukazují, že za posledních šest měsíců došlo k menšímu počtu nehod než ve stejném období předchozích let. Ovšem ve srovnání s průměrně čtyřmi až deseti „vážnými událostmi na dráze“ za celý rok je šest událostí za necelý čtvrtrok nečekaně mnoho.
FAA proto žádá letecké společnosti, aby věnovaly větší pozornost zmírňování rizik. „Ačkoli celková čísla nemluví o nárůstu incidentů a mimořádných událostí, potenciální závažnost těchto událostí je znepokojivá,“ praví mírně eufemisticky prohlášení úřadu.
„Očekáváme, že každý let bude probíhat tak, jak má,“ citovala šéfa FAA Nolena televize NBC. „Když jsme v posledních týdnech zaznamenali tyto události, vybízí nás to k zamyšlení. Zastavme se. Položme si otázku: Chybí nám něco? Je tu něco, co jsme přehlédli?“
Jen ať je bezpečněji
Dopravci obvykle na rizika reagují prostřednictvím závazného federálního systému řízení bezpečnosti. Je navržen tak, aby bezpečnostní riziko detekoval, vyhodnotil je pomocí shromážděných dat a informací a navrhl řešení problému zavedením nových nebo úpravou starých postupů.
Úřad vyzval aerolinky, aby své základní bezpečnostní postupy přezkoumaly a posílily rutinní postupy, jako jsou kontrola bezpečnostních informací na dráze a dodržování pravidla „sterilní letové paluby“ (viz box). Aby to však bylo efektivní, musí podle FAA být systém také vysoce přizpůsobivý. Úřad proto vyzval relevantní pracovníky leteckých společností, jako jsou například kapitáni a bezpečnostní specialisté, aby přezkoumali a podle potřeby doplnili seznam provozních pravidel – i kdyby to mělo znamenat další výcvik nebo přeškolování zaměstnanců.
A tady nastává problém. Výzva FAA je výsledkem interního jednání za zavřenými dveřmi, při němž se podle zdrojů deníku The New York Times nejvíce pozornosti dostávalo tématům, jako jsou přetížené posádky a potřeba technologické aktualizace řízení letového provozu, včetně zařízení pro sledování povrchu na letištích. To všechno znamená peníze a čas – dvě věci, jichž se letectví nedostává.
„Mnoho lidí v sektoru komerčního letectví ví, kde je zakopaný pes,“ napsal v komentáři pro deník The Washington Post Lee Moak, bývalý pilot u Delta Air Lines a následně prezident asociace komerčních pilotů. „Jde o to, že aerolinky, regulační orgány, piloti a posádky, dispečeři i bezpečnostní experti prošli za pandemie masivní transformací. Po zpomalení na nebývalou úroveň a propuštění desetitisíců zaměstnanců nyní komerční letectví prudce zrychluje provoz, protože poptávka po letecké dopravě roste rychleji, než se očekávalo,“ píše Moak.
Podle Moaka jsou na vině letecké společnosti, které během pandemie lehkomyslně propouštěly a nyní mají obtížný – rozuměj drahý – úkol stavy kvalifikovaných zaměstnanců rychle doplnit. Stejný díl viny však podle něj za současný stav nesou američtí politici, konkrétně federální Kongres, jenž nechal úřad pro letectví během složitého pandemického období živořit, a znemožnil mu tak modernizaci.
Muž, jenž poznal komerční letectví jako pilot i funkcionář, se obává, že obojí vyžene ceny letenek zbytečně vysoko. Zaprvé kvůli převisu poptávky nad nabídkou a zadruhé kvůli tomu, že letecký úřad i aerolinky se budou nyní předhánět v zavedení bezpečnostních opatření, z nichž se mnohá ukážou jako neopodstatněná.