Analýza: Proč je bankovní windfall tax pro státní kasu zklámáním? Pojďme si to rozebrat

Tvrdit, že se banky snažily o daňovou optimalizaci růstem úrokových nákladů, sice zní rádoby chytře, ale jen do té doby, než se podíváte na věc pozorněji.

Tvrdit, že se banky snažily o daňovou optimalizaci růstem úrokových nákladů, sice zní rádoby chytře, ale jen do té doby, než se podíváte na věc pozorněji.

Celý článek
0

Velká celní válka. EU vymýšlí, jak se bránit dovozu levných elektroaut z Číny

EU by musela zavést aspoň 50procentní cla, aby zabránila záplavě levných čínských elektromobilů, tvrdí nová analýza 

EU by musela zavést aspoň 50procentní cla, aby zabránila záplavě levných čínských elektromobilů, tvrdí nová analýza 

Celý článek
0

Applu se v Číně letos nedaří. Zachrání ho uvedení iOS 18 s umělou inteligencí?

Množství prodaných iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí letošního roku kleslo meziročně o 19 procent. Za propadem stojí silný konkurenční tlak domácí značky Huawei s téměř 70procentním meziročním růstem a také marketingové akce spojené s oslavami čínského Nového roku.

Množství prodaných iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí letošního roku kleslo meziročně o 19 procent. Za propadem stojí silný konkurenční tlak domácí značky Huawei s téměř 70procentním meziročním růstem a také marketingové akce spojené s oslavami čínského Nového roku.

Celý článek
0

Glosa: Clo na čínská auta? Pozdě, ale přece

Evropa má strach z čínských automobilek. Kvůli obavám, aby nezničily ty naše, evropské, nejspíš brzo čeká některá auta z Východu uvalení cla.

Glosa: Clo na čínská auta? Pozdě, ale přece
Ursula von der Leyenová | Profimedia.cz

Kdyby to někdo řekl fanouškovi automobilů ještě před pár lety, nejspíš by na tuto informaci reagoval hurónským smíchem. Dnes je to spíš smutná realita než důvod k pobavení: Evropa má strach z čínských automobilek. Kvůli obavám, aby nezničily ty naše, evropské, nejspíš brzo čeká některá auta z Východu uvalení cla.

Ne že by snad šlo o překvapení. O tom, jak se čínská konkurence rozvíjí v elektromobilitě a začíná tápajícím evropským automobilkám utíkat, se v odborných kruzích hovoří už řadu měsíců. Stejně jako o hrozbě, kterou srovnatelně bezpečná, ale zároveň podstatně levnější a softwarově vyspělejší auta na baterii z Číny představují pro evropský průmysl.

Dlouho se ale zdálo, že špičky EU v čele s von der Leyenovou toto riziko jako by vůbec nevnímaly. Naopak, tlačily na stále přísnější emisní normy, aniž by dbaly varování šéfů automobilek, kteří upozorňovali, že je to cesta do záhuby.

Když proto předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová minulý týden během projevu hodnotícího stav Unie zmínila rizika čínského subvencovaného exportu pro EU, byla reakcí spíš úleva. Pozdě, ale přece... Jistě, clo není ideální řešení, ve výsledku ho v ceně zaplatí evropští spotřebitelé, něco se ale s nefé­rovou čínskou invazí udělat musí.

Problém může být, že šéfka Evropské komise zatím nehovořila přímo o clech. Zmínila jen, že je nepřípustné, aby Čína nekale konkurovala evropským výrobcům, a že Komise zahájí vyšetřování. Od toho může být k uvalení obchodní přirážky na import čínských elektroaut ještě daleko.

Otázkou je, jestli v té době bude ještě co zachraňovat, neboť nástup čínských automobilek se zdá skutečně impozantní…