Boj o zmrazená ruská aktiva. Lídři USA a Evropy se neshodnou, jak dál financovat válku

Spojené státy podporují myšlenku použít 260 miliard eur na financování války. Ne všichni v Evropě s tím souhlasí.

Spojené státy podporují myšlenku použít 260 miliard eur na financování války. Ne všichni v Evropě s tím souhlasí.

Celý článek
0

Zákaz sociálního skóringu i hromadného rozpoznávání obličejů. Co přinese evropská regulace umělé inteligence?

Evropský parlament v březnu definitivně schválil nařízení označované jako AI Act. Dokument je v podstatě prvním velkým zákonem regulujícím umělou inteligenci na úrovni možností jejího využívání. „Budou se jím muset řídit všechny firmy, které působí na území EU bez ohledu na to, kde mají své sídlo,“ vysvětluje Václav Stupka z Cyber Resillience Centra na Masarykově Univerzitě.

Evropský parlament v březnu definitivně schválil nařízení označované jako AI Act. Dokument je v podstatě prvním velkým zákonem regulujícím umělou inteligenci na úrovni možností jejího využívání. „Budou se jím muset řídit všechny firmy, které působí na území EU bez ohledu na to, kde mají své sídlo,“ vysvětluje Václav Stupka z Cyber Resillience Centra na Masarykově Univerzitě.

Celý článek
0

Zdražování vyhání zákazníky z McDonaldu i KFC. Teď začne pravý konkurenční boj, hlásí fast foody

Zejména v USA platí řetězce rychlého občerstvení za skutečně levnou variantu stravování. Jenže inflace a všeobecný růst cen tomu udělaly přítrž. Přichází „pouliční válka o zákazníky“, jak tomu říkají v McDonaldu?

Zejména v USA platí řetězce rychlého občerstvení za skutečně levnou variantu stravování. Jenže inflace a všeobecný růst cen tomu udělaly přítrž. Přichází „pouliční válka o zákazníky“, jak tomu říkají v McDonaldu?

Celý článek
0

Obrat e-shopů v Česku loni meziročně klesl o šest procent

Češi loni méně nakupovali na internetu. Nejvíc poklesl prodej elektrocentrál, krbových kamen a kotlů.

Obrat e-shopů v Česku loni meziročně klesl o šest procent
ilustrační foto | Shutterstock.com

Obrat e-shopů loni v Česku meziročně klesl o šest procent na 185 miliard korun. Snížil se i počet internetových obchodů, a to o 200 na 49 900. Online vyhledávač Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) o tom dnes informovaly v tiskové zprávě. Obrat a počet e-shopů klesají druhý rok za sebou. Nejlepšího výsledků loni české e-shopy dosáhly v posledním čtvrtletí, kdy po třech čtvrtletích poklesu jejich obrat meziročně vzrostl o dvě procenta.

„Za první tři měsíce loňského roku jsme měli meziroční propad o třináct procent, kdy jsme se stále potýkali s vysokou inflací a nedařilo se ani dřív oblíbeným povánočním výprodejům. Naději na návrat k přirozenému růstu jsme dostali po druhém kvartálu, který skončil osm procent v poklesu,“ uvedl generální ředitel Heureka Group David Chmelař. Předpoklady se však nenaplnily a ve třetím čtvrtletí podle něj obrat českých e-shopů klesl proti roku 2022 o jedenáct procent. „S očekáváním jsme vyhlíželi závěr roku, který patří v e-commerce mezi ta vůbec nejsilnější období, a skutečně jsme se dočkali nejlepšího výsledku za celý rok,“ řekl.

Druhým rokem klesl v ČR i počet internetových obchodů. „Na druhou stranu se opět potvrdila schopnost adaptace většiny českých internetových obchodů, které se dokázaly s náročnou situací vyrovnat a do roku 2024 budou vstupovat s optimismem,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Také v minulém roce se na internetu největšímu zájmu těšila elektronika. Její podíl na celkovém obratu e-shopů činil 22 procent. Proti roku 2019 před koronavirovou pandemií je to ale pokles o tři procentní body, vyplývá ze zprávy. Naopak nárůst ve srovnání s rokem 2019 zaznamenala kategorie drogerie a zdraví, a to o dva procentní body na loňských osm procent. K vyhledávaným produktům patřily například prací prášky nebo přípravky do myčky.

Ke kategoriím, které loni ve srovnání s rokem 2022 na internetu rostly nejvíce, patřily sedací soupravy či sněhové frézy. Zájem o ně se zvýšil více než dvojnásobně. Shodně o 33 procent narostly také veterinární přípravky a bazény. Naopak největší pokles, o 75 procent, zaznamenaly elektrocentrály. S 56 procenty následovaly krbová kamna a s 47 procenty kotle, informovaly Heureka a APEK.

Předloni obrat a počet e-shopů klesly meziročně poprvé. Obrat činil 197 miliard korun, rok předtím dosáhl 223 miliard korun. Celkově pak na trhu bylo 50 100 e-shopů. Proti roku 2021 tento počet klesl o 885 obchodů.

Obrat českých e-shopů mezi lety 2019 a 2023
Rok Obrat
2019 155 miliard
2020 196 miliard
2021 223 miliard
2022 197 miliard
2023 185 miliard