Návnada v síti. Internetové prodeje jsou soustem pro banky i pojišťovny

Češi utrácejí na internetu jako nikdy předtím. Z trhu se chystají ukrojit svůj kus banky a pojišťovny.

Návnada v síti. Internetové prodeje jsou soustem pro banky i pojišťovny
Firmy, jako je Mall.cz, už se v době rozmachu e-commerce nechtějí spokojit jen s prodáváním zboží přes internet. Začaly nabízet i pojištění a bankovní služby. | Tomáš Turek týdeník HROT

Tuzemská ekonomika zaznamenává letos jeden významný milník, který kvůli krizi docela zapadl. A přitom právě opatření spojená s pandemií čínské chřipky ho stvořila. Rok 2020 bude v historii Česka prvním, kdy lidé zaplatí bezhotovostně obchodníkům víc, než kolik vyndají v podobě bankovek a mincí z peněženek. Data společnosti Mastercard potvrzují širší trend a velký skok digitální ekonomiky, který na sebe váže pozornost velkých hráčů. Kouzlo miliardových toků začalo působit na banky a pojišťovny, pro něž je od letoška zcela zásadním zdrojem příjmů.

Noví Češi

Jen aby bylo jasné, o jakých číslech je řeč: tržby e-shopů budou letos atakovat 200miliardovou hranici, meziročně rostou pětadvacetiprocentním tempem. To vypovídá o změně chování Čechů, která sice postupně přicházela, ale až v posledním roce dramaticky zrychlila. Podle průzkumu firmy Mastercard 45 procent Čechů začalo v době koronaviru platit častěji kartou. 

Hotovost za každých okolností preferuje jen 27 procent Čechů. A necelé polovině by dokonce nevadilo její zrušení. „Až 53 procent respondentů našeho průzkumu tvrdí, že je pro ně hlavní bezproblémové a rychlé dokončení nákupu bez přepočítávání bankovek a mincí a bezkontaktní výměna mezi zákazníkem a prodejcem. Stejně to cítí i obchodníci, kteří v průběhu pandemie hotovost dokonce odmítali a vyžadovali bezkontaktní předání zboží,“ říká Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Je zřejmé, že tyto údaje nenechávají nikoho kolem chladným. Důkazem je třeba fakt, že vůbec poprvé se v Česku spojila rámcovou smlouvou pojišťovna a fintech. Jde o Mall Pay a ČSOB Pojišťovnu. Malým a středním e-shopům, které jinak nejsou pro velké hráče moc zajímavé, nabídne soubor pojištění, například proti krádeži či poškození zboží, nebo prodlouženou záruku.

Tento aspekt má šanci udělat z pojištění finančně zajímavý produkt a masovou záležitost zároveň. Česko je totiž velmi specifické tím, jak je e-shopový trh roztříštěn. V přepočtu na hlavu má země jeden z největších počtů elektronických obchodů na světě. „Zejména malé a střední e-shopy nebývají pro pojišťovny natolik zajímavé, aby jim dokázaly nabídnout odpovídající produkt pro koncové zákazníky. Pokud by chtěl e-shop nabídnout doplňkové služby po vlastní ose, musel by si zajistit kompletní regulatorní a právní záležitosti nebo rozšířit zákaznický servis, což se vyplatí jen těm největším hráčům,“ vysvětluje Jan Bruder, obchodní ředitel Mall Pay. Vtip je také v tom, že produkt je pro e-shopy zdarma. Peníze z kapsy vytahuje jen zákazník. A docela ochotně. Onu ochotu zákazníků si za služby tohoto typu připlatit eviduje podle Mallu 43 procent e-shopů.

Podle pojišťovny Uniqa zatím e-shopy nemají velkou váhu v objemu pojišťování. Letos se však poměry začínají měnit. „Lze očekávat, že e-shopy dále budou prohlubovat a rozšiřovat spolupráci s pojišťovnami jako součást výdělečných služeb, případně se velcí hráči mohou snažit začít pojišťovat sami,“ soudí mluvčí pojišťovny Eva Svobodová.

Sousto pro banky

Podobně zajímavým trendem jako pojištění se stává i odložená platba. To už je ale bankovní pole. Zákazník jednoduše nakoupí, ale zaplatí až později. Ani to samozřejmě není zadarmo. Mall Pay patří mezi ty, kdo tuto službu nabízejí. Významným je v tomto směru i startup Twisto. Do stejného projektu se však pouštějí i tradiční kamenné banky. Ve své aplikaci odloženou platbu testuje třeba Česká spořitelna.

Banky totiž víc než kdo jiný dobře vědí, kolik peněz digitálem proteče. Z čísel, která týdeníku Hrot poskytly, je cítit letošní velký růst a zároveň jejich rostoucí touha se na tomto digitálním mejdanu podílet. „Předpokládáme, že letos zaznamenáme rekordní meziroční nárůst obratů v e-commerce. Důvodem je jednak akcelerace přechodu k elektronické komerci, ale i rozšířená nabídka platebních metod na naší platební bráně,“ řekl Tomáš Dvořáček, ředitel marketingu společnosti KB SmartPay / Worldline.

65 miliard korun utratí letos Češi o Vánocích v e-shopech
45 procent Čechů začalo v době koronaviru platit častěji kartou
40 miliard korun činí objem plateb kartou v e-shopech u České spořitelny, které od ledna do listopadu provedli její klienti. Je to o 13 miliard více než za stejné období loňska
7 miliard korun utržily e-shopy v týdnu, kdy vyhlásily Black Friday

Z údajů poskytnutých Českou spořitelnou vyplývá, že zatímco od ledna do listopadu loňského roku provedli její klienti v e-shopech 32 milionů plateb kartou v celkovém objemu takřka 27 miliard korun, letos to bylo už 45 milionů transakcí v objemu zhruba 40 miliard korun. Obdobný trend panuje i u klientů, kteří pro platbu v e-shopu nevyužívají kartu, ale převod z účtu v internetovém bankovnictví, takzvanou Platbu 24. Oproti 9,2 miliardy objemu transakcí v prvních 11 měsících loňska je to letos 12,4 miliardy. A bude dále kam růst. Zhruba polovina Čechů totiž za objednávky z e-shopů stále platí dobírkou. Spořitelna na trend reaguje třeba vydáváním virtuálních platebních karet, které umožní pro každý nákup vygenerovat unikátní kartu, jejíž číslo po každém nákupu zanikne, a lidé se tak nemusejí bát zneužití své konvenční karty.

Digital First

Covidová éra začíná otáčet koly digitální ekonomiky úplně novou rychlostí. Přesah do pojišťoven a bank není jejím jediným aspektem, ale z finančního hlediska s ohledem na desítky miliard, které bankami protečou, patří mezi nejvýznamnější. „Dovolím si říci, že dnešní úspěch v e-commerce do velké míry naznačuje, zda budou banky, platební instituce a acquireři úspěšní i mezi podnikateli s kamennými obchody, kde očekávám v následujících měsících frikce tak charakteristické pro e-commerce,“ míní Dvořáček.

E-commerce trh zatím žije svým velkým okamžikem a sčítá miliardové tržby. Na přelomu října a listopadu byly meziroční růsty prodejů podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) enormní a pohybovaly se až okolo 30 procent. Dalším velmi úspěšným obdobím byl týden, který začal v pondělí 23. listopadu a vrcholil pátečním „Black Friday“, nataženým v řadě případů až do neděle. Za těchto sedm dnů utržily e-shopy okolo sedmi miliard korun, samotný černý pátek přinesl přes 1,3 miliardy. Absolutní vrchol prodejů internetové obchody očekávají v týdnech od počátku prosince. 

„Bez ohledu na covid-19 jsme očekávali, že on-line prodeje zboží celoročně opět porostou. Bezprecedentní situace, kterou rok 2020 přinesl, ale znamená řadu změn. A tak jsou prodeje přes internet ještě větší, než byla i ta nejoptimističtější očekávání. Jedná se v podstatě o skokový růst. Zároveň je ale potřeba zdůraznit, že tento úspěch nespadl e-shopům tak docela do klína sám. Připravenost a schopnosti provozovatelů českých internetových obchodů byly a jsou rozhodující. Stojí za nimi spousta práce a ne všechny e-shopy jsou jen vítězi,“ hodnotí současný vývoj výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Vánoční období bude podle něj mít v e-shopech příchuť 65 miliard korun. A Česko tímto obdobím vstoupí do nové, digitální éry.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.

Týdeník hrot

  • Testování ve školách je vládní trapas
  • Čím se liší konzervativec od liberála?
Objednat nyní