Návnada v síti. Internetové prodeje jsou soustem pro banky i pojišťovny

Češi utrácejí na internetu jako nikdy předtím. Z trhu se chystají ukrojit svůj kus banky a pojišťovny.

Návnada v síti. Internetové prodeje jsou soustem pro banky i pojišťovny
Firmy, jako je Mall.cz, už se v době rozmachu e-commerce nechtějí spokojit jen s prodáváním zboží přes internet. Začaly nabízet i pojištění a bankovní služby. | Tomáš Turek týdeník HROT

Tuzemská ekonomika zaznamenává letos jeden významný milník, který kvůli krizi docela zapadl. A přitom právě opatření spojená s pandemií čínské chřipky ho stvořila. Rok 2020 bude v historii Česka prvním, kdy lidé zaplatí bezhotovostně obchodníkům víc, než kolik vyndají v podobě bankovek a mincí z peněženek. Data společnosti Mastercard potvrzují širší trend a velký skok digitální ekonomiky, který na sebe váže pozornost velkých hráčů. Kouzlo miliardových toků začalo působit na banky a pojišťovny, pro něž je od letoška zcela zásadním zdrojem příjmů.

Noví Češi

Jen aby bylo jasné, o jakých číslech je řeč: tržby e-shopů budou letos atakovat 200miliardovou hranici, meziročně rostou pětadvacetiprocentním tempem. To vypovídá o změně chování Čechů, která sice postupně přicházela, ale až v posledním roce dramaticky zrychlila. Podle průzkumu firmy Mastercard 45 procent Čechů začalo v době koronaviru platit častěji kartou. 

Hotovost za každých okolností preferuje jen 27 procent Čechů. A necelé polovině by dokonce nevadilo její zrušení. „Až 53 procent respondentů našeho průzkumu tvrdí, že je pro ně hlavní bezproblémové a rychlé dokončení nákupu bez přepočítávání bankovek a mincí a bezkontaktní výměna mezi zákazníkem a prodejcem. Stejně to cítí i obchodníci, kteří v průběhu pandemie hotovost dokonce odmítali a vyžadovali bezkontaktní předání zboží,“ říká Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit