Napoprvé se elektromobily před sto lety neprosadily. Druhý pokus už bude nejspíš vítězný
Automobily na baterii měly už jednou našlápnuto k tomu, aby se staly dominantní technologií osobní dopravy. Nepovedlo se, nyní přichází druhý pokus.

Málokteré téma vzbuzuje v posledních letech (nejen) v Evropě takové vášně jako přechod automobilek od spalovacích motorů k pohonu na elektřinu. V rámci boje proti klimatickým změnám se kvůli tomu transformuje jeden z nejdůležitějších sektorů evropské ekonomiky, což s sebou nese obavy o budoucnost pýchy našeho průmyslu – automobilek.
Strach z elektromobility či kritika „násilného“ a dotovaného prosazování vozů s bateriovým pohonem jsou přitom svým způsobem paradoxní. Byly to totiž právě elektromotory, co nastartovalo rozvoj osobní i nákladní dopravy. Auta poháněná elektřinou existovala dříve než ta na benzin a i po nástupu spalovacích motorů se několik let zdálo, že elektromotor svého hlučného, páchnoucího konkurenta bez problémů porazí. Vývoj se však nakonec ubíral jiným směrem.
Elektřina ve století páry
Za vynálezem elektromotoru a automobilů na baterie nestojí na rozdíl od jiných zásadních vynálezů jediný člověk. Experimenty s možnostmi elektřiny provádělo více badatelů v několika zemích.