Rána pro ukrajinskou ekonomiku. Evropa omezí dovoz drůbeže, vajec a cukru

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Celý článek
0

Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0

Čína obsazuje pozice západních automobilek v Rusku. V bývalé továrně Mercedesu se mají vyrábět luxusní čínské vozy

Odchod západních firem po Putinově vpádu na Ukrajinu zanechal ruský automobilový průmysl v troskách. Čína se nabídnuté šance rychle chopila.

Čína obsazuje pozice západních automobilek v Rusku. V bývalé továrně Mercedesu se mají vyrábět luxusní čínské vozy
Hongqi HS7 SUV | foto Profimedia.cz

Někdejší továrnu automobilky Mercedes-Benz otevíral roku 2019 v industriálním parku Esipov u Moskvy sám ruský prezident Vladimir Putin. Byla to tehdy velká sláva, ovšem Mercedes loni v říjnu kvůli Putinem nařízenému vpádu na Ukrajinu ruský trh opustil a v továrně se mají v budoucnu vyrábět luxusní čínské vozy. Plyne to z vyjádření, které serveru Gazeta.ru poskytl v době návštěvy čínského vůdce Si Ťin-pchinga v Moskvě Maksim Šiško, generální ředitel jedné z dceřiných firem ruského velkoprodejce automobilů Avtodom. 

„Je nám jasné, že se závod Mercedes-Benz mimořádně hodí pro výrobu právě prémiových vozů, takže ano, mluvíme o výrobě prémiových čínských vozů,“ řekl Šiško. Samotný holding Avtodom zatím přechod na čínské vozy oficiálně nepotvrdil.

O jaké čínské automobily by mělo konkrétně jít, není zatím jasné. Odborníci na ruský automobilový trh, které server Gazeta.ru následně oslovil, ovšem spekulují, že by se mělo jednat o vozy Hongqi (v překladu „Rudý prapor“) vyráběné společností FAW Car Company, kterými tradičně jezdí čínští prominenti.

Mimochodem, s luxusními elektromobily této značky se Číňané pokoušejí již několik let prosadit v Evropě. Alternativními adepty na obsazení opuštěné továrny jsou prý jiné čínské značky – Xpeng či Li Auto.

Putin a (čínské) autíčko

Odchod západních firem po Putinově vpádu na Ukrajinu zanechal ruský automobilový průmysl v troskách. Týkalo se to třeba tradiční ruské značky Lada. Automobily sice dál sjížděly z pásů výrobních linek, ovšem bez dodávek západní elektroniky byly ochuzeny o řadu standardních vychytávek – airbagy, ABS či imobilizér.

Po dlouhých letech se rovněž obnovila „sláva“ jiné tradiční značky Moskvič, a to v továrně, kterou opustil francouzský Renault (za symbolický jeden rubl ji přenechal moskevskému magistrátu s tím, že ji bude moci v budoucnu případně znovu odkoupit). S Ruskem toho však nový Moskvič – kromě místa výroby – má společného jen velice málo, jde totiž o přeznačkované automobily čínské automobilky JAC, respektive její dceřiné firmy Sehol.

Čínské automobilky vůbec zažívají v Rusku nebývalý boom. Na konci ledna například agentura Reuters informovala o tom, že se v továrně Avtotor, postavené v Kaliningradské oblasti, začínají vyrábět vozy značky Kaiyi, která je součástí čínské skupiny Cherry. Dodejme, že v minulosti Avtotor vyráběl auta značek BMW, Hyundai či KIA.