JPMorgan varuje: Odklon od fosilních paliv se bude měřit v desetiletích

Americká banka tvrdí, že vyšší úrokové sazby, inflace a globální konflikty zhoršily vyhlídky na přechod k obnovitelným energiím.

Americká banka tvrdí, že vyšší úrokové sazby, inflace a globální konflikty zhoršily vyhlídky na přechod k obnovitelným energiím.

Celý článek
0

iPhone Made in Vietnam? Apple snižuje závislost na Číně

Kvůli rostoucím rozepřím Pekingu se Západem hledají společnosti způsoby, jak oslabit vliv Číny na svůj byznys. Vietnam se zdá být dobrou příležitostí.

Kvůli rostoucím rozepřím Pekingu se Západem hledají společnosti způsoby, jak oslabit vliv Číny na svůj byznys. Vietnam se zdá být dobrou příležitostí.

Celý článek
0

Děti a první mobily? Češi mají náskok před Brity, ti zvažují zákaz telefonů do šestnácti let

Kdy pořídit dítěti první mobilní telefon? To je otázka, kterou v určitý okamžik řeší každý rodič. Pokud srovnáme Českou republiku a Velkou Británii, jsme napřed. České děti dostanou první mobil zpravidla dříve než ty britské.

Kdy pořídit dítěti první mobilní telefon? To je otázka, kterou v určitý okamžik řeší každý rodič. Pokud srovnáme Českou republiku a Velkou Británii, jsme napřed. České děti dostanou první mobil zpravidla dříve než ty britské.

Celý článek
0

Brusel regulací „zabil“ výrobu malých a levných aut. Na trhu jich ubývá

Stále přísnější emisní limity pro automobilový průmysl vedou k tomu, že malá a levná auta se už nevyplatí vyrábět. Volkswagen například loni ukončil výrobu modelu VW Up! Dnešní nejmenší auto VW Polo je o šest tisíc eur dražší. Nová norma Euro 7 situaci dále zhorší.

Brusel regulací „zabil“ výrobu malých a levných aut. Na trhu jich ubývá
Z evropského trhu mizí miniauta třídy A. Na snímku VW Up! | foto Shutterstock.com

Dominique Kleinová se musí každý den proplétat úzkými uličkami v malé vesničce Veldenz ve spolkové zemi Porýní-Falc. Jako pracovnice pečovatelské služby dříve používala nejmenší auto na trhu od koncernu Volkswagen VW Up!

Nyní jí zaměstnavatel koupil VW Polo, které je nejen o půl metru delší, ale také o šest tisíc eur dražší. „Je to rozdíl. Musíte být opatrnější, například při parkování a v úzkých uličkách,“ postěžovala si.

Změna je důsledkem přísné regulace orgánů Evropské unie. Malá auta se spalovacím motorem jsou sice stále u řady zákazníků populární, přesto mizí z nabídky evropských dealerů automobilů, protože se je už automobilkám nevyplatí vyrábět.

Největší německý automobilový koncern přestal vyrábět „nákupní tašku“ VW Up! loni na podzim. Už dříve podobný osud potkal i další koncernová mini auta Škodu Citigo a Seat Mii. Nejmenší kategorie vozů už nedostane nástupce.

„Stále více modelů bylo v tomto segmentu vyřazeno, a to nejen u VW, ale například i u Fordu,“ říká Helena Wisbertová, expertka na automobilový průmysl na vysoké škole aplikovaných věd Ostfalia v Dolním Sasku. Je to dáno politickou objednávkou, protože výrobci musí plnit stále přísnější regulaci.

Jejich vozové parky totiž musí vypouštět stále méně oxidu uhličitého, což znamená vyšší investice například do výfukových systémů. U malých a levných vozů se už automobilkám nevyplatí drahé součástky montovat. „Vyrábět malá auta už není rentabilní, protože další požadavky a ekologické normy zvyšují celý soubor nákladů,“ vysvětlila německá ekonomka.

Poptávka po těchto nejmenších vozech neklesá, zdůraznil německý automotoklub ADAC. „I dosažení současných emisních norem Euro 6 pro tyto modely by znamenalo vysoké náklady na vývoj,“ upozornila organizace ve své analýze. A přísnější norma Euro 7, která má platit od poloviny roku 2025, urychlí pravděpodobně konec dalších malých vozů se spalovacími motory.

Přitom v bazarech je po minivozech obrovský zájem. „Ojeté malé auto u nás nevydrží ani týden,“ říká prodejce Heiko Schmitt z Kirschweileru v Porýní-Falci. Vozy někdy prodává až do Saska, které je vzdáleno pět set kilometrů.

Loni stálo nové malé auto se spalovacím motorem na německém trhu v průměru 20 500 eur (520 tisíc korun), což je zhruba o sedm tisíc eur (177 tisíc korun) více než před pěti lety, zdůraznila organizace ADAC. Ředitel Centra pro automobilový management Stefan Bratzel varuje před trendem zvyšování cen automobilů v momentě, kdy na trhu nejsou dostupná malá elektrická auta.

Může to vést k tomu, že chudší část obyvatelstva nebude mít peníze na koupi vozu a může mít problémy s dojížděním do práce. Z tohoto vývoje mohou těžit zejména čínské automobilky, které dokážou vyrábět mnohem levněji než evropská konkurence. Wisbertová očekává, že se budou prosazovat stále více i v segmentu malých osobních automobilů.