Německá elektrická síť narazila na strop. Oranienburg u Berlína nedovoluje nové přípojky

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Celý článek
0

Čínský postrach automobilek chce dominovat i vlakům a zelené energetice

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Celý článek
0

Prodloužená ruka Číňanů. Nová zjištění jsou pro TikTok zdrcující

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Celý článek
0

Máslo bude, i smetana, i gigafactory bude

Vláda se může přetrhnout, aby v Česku vznikla továrna na výrobu baterií. Léta přitom pro zelené technologie nehnula ani prstem.

Tak prý budeme mít v Česku gigafactory. Nebo dokonce hned dvě, jak v úterý informoval ministr průmyslu Karel Havlíček při příležitosti podepsání memoranda mezi vládou a ČEZ. To je jistě dobrá zpráva. O elektromobilitě si můžeme myslet, co chceme, a bezesporu ji doprovází milion nezodpovězených otázek. Bezesporu jde však také o trend, který se rozjel do té míry, že ho už nelze zastavit a je dobré, že se na něm Česko chce podílet. 

Nebo to alespoň tvrdí. Podpis memoranda ještě nic neznamená. Své o tom ví třeba australští těžaři, kteří také měli s ministerstvem průmyslu podepsané memorandum o těžbě lithia. Toho lithia, kterým by se měla zásobovat budoucí gigafactory. Jak to dopadlo, víme. 

Stát spolu s ČEZ coby možným minoritním akcionářem moderní továrny poměrně realisticky očekává start produkce někdy mezi lety 2026 a 2028. Připomeňme, že obdobná gigafactory Tesly poblíž Berlína není ani po dvou letech kvůli námitkám ekologických spolků a místních hotová. A to je Elon Musk zvyklý stavět prakticky přes noc. V Česku bude celý proces navzdory novému stavebnímu zákonu (nebo kvůli němu) trvat jistě ještě o poznání déle. 

Výhodou je, že ČEZ disponuje v severních Čechách obrovskými brownfieldy po uhelných elektrárnách, což by mohlo celý proces usnadnit. Nevýhodou naopak nedostupnost kvalifikované pracovní síly. Musk si zvolil pro automobilový průmysl netradiční lokalitu Berlína právě kvůli inovativnímu zápalu obyvatele německé metropole. Zda ho potenciální investoři z VW a LG objeví i na severu Čech, je otázka. Negativní odpověď je může od volby Česka odradit. 

Stejně jako to, že stát v zelených inovacích a byznysu, které přináší, už léta balancuje mezi ignorováním a potíráním. Není třeba být hned klimatický nadšenec, stačilo by, aby si nastavil strategii postupného pokroku a nestavěl vývoji do cesty zbytečné překážky. Paskvil zákona o podporovaných zdrojích energie, který aktuálně míří do Senátu, právě takovou překážkou je. A související energetický zákon dokonce i rozvoj baterií blokuje, i když těch obřích velkokapacitních, nikoli menších do aut. 

To vše je zároveň varováním pro VW a LG, že na vrtošivou českou vládu není spoleh a současná podpora se může rychle proměnit i v opak, pokud PR tým Andreje Babiše vyhodnotí, že se mu to z vnitropolitických důvodů hodí. Aktuálně a těsně před volbami se však vládě hodí předhodit voličům dohodu o nové továrně a 2,3 tisíce pracovních míst. Dělá tedy vše pro to, aby výrobu baterek do Česka skutečně dostala. Léta vlastních zmatků a podrazů tím však nezakryje.