Laboratoř Vladivostok. Místo, které předpovídá změnu trhu s auty

Je úsměvné mluvit o městě z Dálného východu jako o místu, kde dnes znamená zítra. U trhu s hybridními auty to díky vlivu Japonska kupodivu platí.

Laboratoř Vladivostok. Místo, které předpovídá změnu trhu s auty
ilustrační foto | Archiv Juraje Ulehly

Juraj Ulehla je spolumajitelem slovenské firmy Voltia, která slaví úspěchy s přestavbou užitkových aut na elektrická, a zároveň také cestovatel navrátivší se před nedávnem z cesty Transsibiřskou magistrálou z Moskvy do Vladivostoku. Přivezl s sebou mimo jiné také jedno velmi zajímavé svědectví. Vladivostok na Dálném východě Ruska ovládla hybridní auta.

Do značné míry může být tohle svědectví pohledem do budoucna. Podle čerstvých dat letí i v Česku počet hybridů nahoru a u firemních flotil dokonce překonal počet elektroaut.

Japonské ojetiny

Ještě než se podíváme na čísla trhu podrobněji, stojí za to projít s podnikatelem Jurajem Ulehlou jeho zkušenost z míst, odkud by asi nikdo fokus do evropské budoucnosti nečekal. Hybridní auta používá zhruba 70 procent obyvatel Vladivostoku a převažují japonské značky. Vévodí pak Toyota Prius. „Podle mého názoru je to způsobeno kombinací samotného místa, tedy jeho geografickou blízkostí k Japonsku, kam je to zhruba 300 kilometrů, a naopak obrovskou vzdáleností od Moskvy – letecky 6500 kilometrů. Zároveň je tu cítit jasné ekonomické smýšlení. Pokud hybrid šetří palivo, protože jezdí i na elektřinu, tak i domácí ruský levný benzin není vlastně až tak levný,“ popisuje.

Aby bylo jasno. Lidé ve Vladivostoku nejsou kdovíjak bohatí. U hybridů tu funguje secondhandový trh, nakupují ojeté vozy z Japonska. Proto ani nepotřebují nabíjecí stanice. Starší klasické hybridy, které sem putují, ještě nemají dok pro nabíjení ze zásuvek.

A obyvatelé Dálného východu nepotřebují ani státní subvence. Ceny nových domácích a malých modelů evropských aut se pohybují po přepočtu mezi osmi tisíc až deseti tisíci eury, ceny ojetých hybridů pak od osmi tisíc do 15 tisíc eur podle kilometrů a výbavy. Vše je tedy čistě jen otázkou ceny.

A ta začne hýbat trhem aut brzy i jinde. Příchod do Česka je otázkou několika málo let. „Až se rozběhne trh s ojetými elektro- a hybridními vozidly, tak to bude mít silný dopad na všechny, kdo budou chtít prodat své klasické staré benzinové nebo dieselové auto. Jeho cena klesne a mnohé modely se budou prodávat jen velmi obtížně. Vždyť kdo by je kupoval a zejména proč, když si za stejnou cenu budete moci koupit elektrické nebo hybridní auto, na jehož provozu ušetříte velké peníze, a to v podstatě okamžitě?“ ptá se slovenský podnikatel.

Hybridy překonaly elektroauta

Obliba hybridů už letí v Česku nahoru, tedy alespoň co se firemních flotil týká. Početně už hybridy překonaly u podnikatelů elektroauta. Jak vyplývá z databáze Merk.cz, počet hybridních aut ve firemních flotilách se loni téměř zdvojnásobil o 1505 na 3262 vozů. 

Množství provozovaných elektromobilů oproti tomu vzrostlo o 631 na celkových 2709 vozů. Hybridy si například pořídila firma Profi Taxi. Podobně se zachovala i carsharingová služba Anytime, která od loňského roku působí i v Česku. Začínala tu se stovkou hybridních vozů, počet aut ke sdílení se mezitím už více než zdvojnásobil.

Týdeník hrot

Objednat nyní