Hledá se brouk. Volkswagen si za neúspěch na americkém trhu může sám

Chtělo by to brouka, možná na baterky, ale každopádně něco, co by měli lidé rádi jako brouka…

Nejprve to vypadalo jako vtip, poté senzace, nakonec se z toho opravdu vyklubal aprílový žertík. Koncern Volkswagen přišel s nápadem přejmenovat svou americkou odnož na Voltswagen jako důkaz toho, že „koncern“ prodělal technologickou transformaci a myslí to s elektrifikací za dostupné ceny vážně. Oznámení vzbudilo velký poprask, automobilka ale přišla minulou středu s prohlášením, že šlo o marketingový tah. Povedl se?

Až za Subaru a Kiou

Připusťme, že prodejní čísla VW v Americe jsou sedminou toho, co má Toyota, s níž se jinak VW přetahuje o celosvětové prvenství. V Americe patří VW jedenácté místo mezi výrobci a větší tržní podíl než ta jeho dvě procenta má i takové Subaru nebo jihokorejská Kia.

Jestli nějaký neúspěch dlouhodobě deptá jinak velmi vyvinuté koncernové ego, tak je to právě kalvárie značky na americkém trhu. Ale když on si za to VW může sám: v zemi, kde je benzin díky nižšímu zdanění podstatně levnější než v Evropě (momentálně pod 20 korunami za litr), nebyly vznětové motory pro osobní auta nikdy v oblibě, proč taky. Ovšem teprve snaha o zlepšení tržní pozice ve Spojených státech propagováním „čistých dieselů“ dostala delikátní, skoro až montypythonovskou příchuť, když se ve VW rozhodli běžet čistotě naproti instalací speciálního softwaru, jehož zdrojový kód navíc ani za nic nechtěli americkým úřadům vydat.

Rozpaky z horlivosti

Reputace a hodnota značky ve Spojených státech utrpěly mnohem víc než v Evropě i jinde ve světě, a jak jsem zaznamenal, tak místo pozitivních reakcí i mezi odborníky vyvolala ta „vtipná“ slovní hříčka rozpaky, s jakými bývá vnímána nadměrná horlivost a jistá neobratnost pozdních konvertitů.

Je to v podstatě chvástavé ve stylu „best in covid“, ale jinak trhy koncernovou energii, již věnuje elektromobilitě, hodnotí velice příznivě. O jeho schopnosti dělat dobrá auta na jedné platformě v milionových sériích nikdo nepochybuje, a když se do něčeho VW plnou vahou opře, tak to bude vidět.

„Voltswagen“ na burzách letos opravdu hezky roste, ale přiznejme si, že „love brand“ a la Tesla z něj neuděláte. Přes pokles cen akcií Tesly je její tržní kapitalizace přes šest set miliard dolarů a VW s nějakými 137 miliardami by se do ní vešel čtyřikrát a ještě by zbylo. Chtělo by to brouka, možná na baterky, ale každopádně něco, co by měli lidé rádi jako brouka…

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.

Týdeník hrot

  • Budoucnost robotických šílenců
  • Stát jako hoteliér
Objednat nyní