Čeští herní vývojáři trhli rekord. Loni utržili sedm miliard

Výsledky tuzemských vývojářských studií byly loni o třetinu lepší než v roce 2020. Přes devadesát procent tržeb přišlo ze zahraničí.

Čeští herní vývojáři trhli rekord. Loni utržili sedm miliard
ilustrační foto | Shutterstock.com

Herní průmysl patří dlouhodobě mezi výstavní skříně českého sektoru informačních technologií a tuto pozici potvrdili vývojáři i loni. Za rok 2021 utržila tuzemská herní studia přes 7,1 miliardy korun, tedy o třetinu více než v roce 2020. Celkový zisk byl meziročně vyšší o čtrnáct procent: celkem dosáhl bezmála 2,1 miliardy. Jde o historicky nejlepší výsledek.

Podle Asociace českých herních vývojářů celý herní sektor, na rozdíl od jiných oborů, těžil v posledních dvou letech z covidu. Poptávka po hrách se kvůli restrikcím a lockdownům zvyšovala i během pandemie. 

Herní průmysl navíc není závislý na tradičních distribučních cestách, jejichž přerušení v posledních dvou letech způsobilo velké problémy například průmyslu. Dokazují to i výsledky českých studií: zhruba 95 procent jejich příjmů pocházelo navzdory pandemii ze zahraničí. Největší trhy pro tuzemské programátory představovaly Spojené státy, Velká Británie, Čína, Německo a Francie.

Jen v loňském roce vzniklo podle asociace čtrnáct nových vývojářských firem, které se orientovaly na herní oblast. Celkem jich tak na konci roku v Česku působilo 135, z toho zhruba polovina sídlila v Praze a přibližně čtvrtina v Brně. Dohromady všechny herní firmy zaměstnávaly přes 2,3 tisíce lidí.

Podobně jako další IT obory i herní vývojářství je zároveň jasnou doménou mužů. Ti tvořili přes čtyři pětiny všech zaměstnanců herních studií. Vývoj počítačových a mobilních her přitom zároveň nejvíc láká mladší ročníky – skoro tři čtvrtiny zaměstnanců byly mladší 35 let.

Důkazem, že IT nezná hranic, je národnostní složení vývojářů. Skoro dvě čtvrtiny jich pochází ze zahraničí, a to jak ze zemí EU, tak mimoevropských destinací. Ani tak loni nebyl pracovníků dostatek: mezi nedostatkové profese patřili především programátoři, grafici a animátoři.