Černý rok automobilek. Ohrožení přichází ze čtyř stran

Smrtící koktejl pro automobilový průmysl: koronavirus, pokuty kvůli emisím, tvrdý brexit a hrozící obchodní války.

Černý rok automobilek. Ohrožení přichází ze čtyř stran
ilustrační foto | Tomáš Novák týdeník HROT

Pesimistické zprávy z automobilek pokračují i v červnu. Po 88procentním propadu výroby v dubnu, kdy linky ve Škodě Auto, Hyundai i TPCA stály, vypadají hrozivě i údaje z května po obnovení výroby. Produkce se propadla meziročně o více než polovinu. Za prvních pět měsíců z pásů tuzemských výrobců sjelo bezmála 400 tisíc nových vozů - zhruba o 220 tisíc méně než za stejnou dobu loni.

Přestože "horká fáze" epidemie čínské chřipky pominula, automobilový průmysl se ani zdaleka neblíží běžné úrovni. Podle zástupců finálních výrobců i jejich dodavatelů jede v červnu na dvoutřetinový výkon. Hlavní problém pro klíčový sektor české ekonomiky už nespočívá v samotné nemoci - automobilky nyní řeší malou poptávku po nových vozech. Analytici upozorňují, že jak v Evropě, tak v Česku se letos prodeje auto kvůli dopadům koronakrize sníží zhruba o pětinu.

Koronavirus se tak přidal k problémům, které dělaly firmám ze sektoru automotive vrásky už před pandemií. Ani drastické výpadky v tržbách evropských výrobců aut totiž zatím nepřiměly Evropskou komisi ke zmírnění přísných pokut, které jim od konce letošního roku za nedodržení emisního limitu v průměru 95 gramů CO2 na kilometr na prodané auto. Pokud Brusel skutečně necouvne, můžou sankce umazat zisky nebo dokonce automobilky poslat do ztráty.

Nepříjemnou hrozbou je i brexit, u kterého se stále reálněji rýsuje varianta odchodu Británie z EU bez dohody. Při zavedení cel by se tuzemským výrobcům zkomplikoval přístup na trh, kde prodávají každoročně vozy za 50 až 60 miliard korun. Velkou nepříjemnost by znamenalo i uvalení cel na evropská auta ze strany USA. Vyostření obchodní války přitom není s ohledem na blížící se americké prezidentské volby vůbec nepravděpodobné. A to tím spíš, že česká vláda "provokuje" americkou administrativu plánem na zavedení sedmiprocentní digitální daně pro americké internetové giganty Google, Facebook nebo Amazon.

Jak dlouho bude trvat, než se český i evropský automobilový průmysl vymaní z krize, jak mohou pomoci vlády, či jaké zdražení nových aut hrozí kvůli emisním pokutám se dočtete v týdeníku Hrot 07/2020, který vychází v pondělí 22. června. Předplatit si ho můžete ZDE.

 

Týdeník hrot

  • Peníze leda zadarmo
  • Covid na mozku
  • Naběhnutí na solární vidle
Objednat nyní