Německá elektrická síť narazila na strop. Oranienburg u Berlína nedovoluje nové přípojky

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Celý článek
0

Čínský postrach automobilek chce dominovat i vlakům a zelené energetice

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Celý článek
0

Prodloužená ruka Číňanů. Nová zjištění jsou pro TikTok zdrcující

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Celý článek
0

Bude, nebude ranvej?

Pražští radní neschválili změnu územního plánu pro novou ranvej na letišti. Části voličů tím jistě zaimponovali, v reálu jde ale o krok značně problematický, až populistický. Ostatně stejně jako zdůvodnění, že Praha už více turistů stejně nepojme.

Tak především nová ranvej je zanesená v Zásadách územního rozvoje (ZUR), což je dokument nadřazený územnímu plánu. Podle stavebního zákona má Praha povinnost uvést svůj územní plán do souladu se „zurkama“ už šest let. Jedním z logických důvodů, proč územní plány měst nemohou stačit, je fakt, že význam velkých infrastrukturních staveb typu dálnic nebo vysokorychlostních tratí většinou překračují hranice měst i krajů. Zkuste si třeba představit, kdyby města začala ve svých územních plánech „mazat“ kusy dálnic.

Jenže Praha se teď „šprajcla“. Politici se mohou ohánět právem na samosprávu, jak chtějí, ale zákon je zákon. Možná by bylo fajn si vzpomenout, že stát dodnes vede mezinárodní arbitráž s jedním švýcarským investorem, kterému Praha před deseti lety změnila pole na stavební pozemky, přestože tam měla vést trať zanesená v ZUR. Soud stavební pozemky opět proměnil na pole a podnikatel se dožaduje miliardových ušlých zisků.

A jen tak mimochodem, kdyby se letiště rozhodlo stavět, stavební úřad bude v tomto případě postupovat podle ZUR podobně jako třeba v případě metra D. Navíc změnu územního plánu pro ranvej bude ještě do Vánoc posuzovat pražské zastupitelstvo a může se ukázat, že část pražské koalice si tyto konotace uvědomuje a nebude hlasovat s Piráty. Legrace bude ještě dost.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit