Ať učí, kdo umí. Novela má pomoci učitelům bez pedagogického vzdělání
Klíčová otázka nezní, jestli má učit absolvent „pajdáku“, nebo odborník, ale kdy naše učitele naučíme učit.

Potřebuje učitel k tomu, aby byl dobrým učitelem, pedagogické vzdělání? Ne nutně, shoduje se velká část osobností napříč vzdělávacím systémem. Proč tedy vyvolává novela zákona o pedagogických pracovnících, která by usnadnila vstup odborníků z praxe za katedry, takové kontroverze? Zvlášť když nejde o žádnou revoluci ve školství, a už vůbec to neohrozí školáky.
O tématu učitelů bez pedagogického vzdělání se diskutuje už několik let. Přesně od roku 2015, kdy vstoupila v platnost novela, která nařídila, že si toto vzdělání musejí doplnit, nebo ze škol odejít. „Já jsem tím tehdy přišel minimálně o třetinu svých top ten učitelů. Naštěstí někteří další už byli tak staří, že se jich to netýkalo a mohli učit i nadále – tedy tak skvěle jako dlouhá desetiletí předtím,“ říká Jiří Růžička, dlouholetý ředitel prestižního pražského Gymnázia Jana Keplera a současný senátor za TOP 09.
Ministerský zásah měl opačný efekt – kvalita výuky se mnohde spíše snížila. A jak to funguje v praxi? I dnes ředitelé přijímají uchazeče bez pedagogické kvalifikace, ať už z nouze, nebo z přesvědčení, že důležitější jsou jiné kvality než papír z „pajdáku“. Pak ale musejí ředitelé mít nebo „vyrobit“ důkazy, že takového učitele zaměstnávají jen na nezbytně nutnou dobu a že se jim nepodařilo přes veškerou snahu sehnat vystudovaného pedagoga. Šedá zóna jako vyšitá. Tento „výdobytek“ by měla odstranit aktuální novela zákona o pedagogických pracovnících, která umožní řediteli uznat vysokoškolsky vzdělanému kandidátovi kvalifikaci s tím, že si tu pedagogickou po třech letech dodělá.
I tato změna má příznivce i kritiky. Jedni ji vidí jako jedinou cestu, jak udržet vzdělávací systém v chodu, druzí jako jeho devalvaci. Všichni se nicméně shodnou, že je to jen provizorní řešení. Dlouhodobější strategie vyžaduje zásadní změny v samotném vzdělávání našich učitelů.
Co se musí změnit, aby z vysokých škol odcházeli kvalifikovaní učitelé, kteří naše děti něco skutečně naučí? Přečtěte si hlavní téma v nejnovějším čísle tištěného vydání týdeníku Hrot, které vyšlo 18. ledna.
