Ať učí, kdo umí. Novela má pomoci učitelům bez pedagogického vzdělání

Klíčová otázka nezní, jestli má učit absolvent „pajdáku“, nebo odborník, ale kdy naše učitele naučíme učit.

Ať učí, kdo umí. Novela má pomoci učitelům bez pedagogického vzdělání
ilustrační foto | Profimedia.cz

Potřebuje učitel k tomu, aby byl dobrým učitelem, pedagogické vzdělání? Ne nutně, shoduje se velká část osobností napříč vzdělávacím systémem. Proč tedy vyvolává novela zákona o pedagogických pracovnících, která by usnadnila vstup odborníků z praxe za katedry, takové kontroverze? Zvlášť když nejde o žádnou revoluci ve školství, a už vůbec to neohrozí školáky.

O tématu učitelů bez pedagogického vzdělání se diskutuje už několik let. Přesně od roku 2015, kdy vstoupila v platnost novela, která nařídila, že si toto vzdělání musejí doplnit, nebo ze škol odejít. „Já jsem tím tehdy přišel minimálně o třetinu svých top ten učitelů. Naštěstí někteří další už byli tak staří, že se jich to netýkalo a mohli učit i nadále – tedy tak skvěle jako dlouhá desetiletí předtím,“ říká Jiří Růžička, dlouholetý ředitel prestižního pražského Gymnázia Jana Keplera a současný senátor za TOP 09.

Ministerský zásah měl opačný efekt – kvalita výuky se mnohde spíše snížila. A jak to funguje v praxi? I dnes ředitelé přijímají uchazeče bez pedagogické kvalifikace, ať už z nouze, nebo z přesvědčení, že důležitější jsou jiné kvality než papír z „pajdáku“. Pak ale musejí ředitelé mít nebo „vyrobit“ důkazy, že takového učitele zaměstnávají jen na nezbytně nutnou dobu a že se jim nepodařilo přes veškerou snahu sehnat vystudovaného pedagoga. Šedá zóna jako vyšitá. Tento „výdobytek“ by měla odstranit aktuální novela zákona o pedagogických pracovnících, která umožní řediteli uznat vysokoškolsky vzdělanému kandidátovi kvalifikaci s tím, že si tu pedagogickou po třech letech dodělá.

I tato změna má příznivce i kritiky. Jedni ji vidí jako jedinou cestu, jak udržet vzdělávací systém v chodu, druzí jako jeho devalvaci. Všichni se nicméně shodnou, že je to jen provizorní řešení. Dlouhodobější strategie vyžaduje zásadní změny v samotném vzdělávání našich učitelů.

Co se musí změnit, aby z vysokých škol odcházeli kvalifikovaní učitelé, kteří naše děti něco skutečně naučí? Přečtěte si hlavní téma v nejnovějším čísle tištěného vydání týdeníku Hrot, které vyšlo 18. ledna.

Týdeník hrot

  • Kožený z kola ven?
  • Mafie, pytláci a nosorožci
Objednat nyní