Analýza: Proč je bankovní windfall tax pro státní kasu zklámáním? Pojďme si to rozebrat

Tvrdit, že se banky snažily o daňovou optimalizaci růstem úrokových nákladů, sice zní rádoby chytře, ale jen do té doby, než se podíváte na věc pozorněji.

Tvrdit, že se banky snažily o daňovou optimalizaci růstem úrokových nákladů, sice zní rádoby chytře, ale jen do té doby, než se podíváte na věc pozorněji.

Celý článek
0

Velká celní válka. EU vymýšlí, jak se bránit dovozu levných elektroaut z Číny

EU by musela zavést aspoň 50procentní cla, aby zabránila záplavě levných čínských elektromobilů, tvrdí nová analýza 

EU by musela zavést aspoň 50procentní cla, aby zabránila záplavě levných čínských elektromobilů, tvrdí nová analýza 

Celý článek
0

Applu se v Číně letos nedaří. Zachrání ho uvedení iOS 18 s umělou inteligencí?

Množství prodaných iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí letošního roku kleslo meziročně o 19 procent. Za propadem stojí silný konkurenční tlak domácí značky Huawei s téměř 70procentním meziročním růstem a také marketingové akce spojené s oslavami čínského Nového roku.

Množství prodaných iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí letošního roku kleslo meziročně o 19 procent. Za propadem stojí silný konkurenční tlak domácí značky Huawei s téměř 70procentním meziročním růstem a také marketingové akce spojené s oslavami čínského Nového roku.

Celý článek
0

Mají se úplně zrušit známky na vysvědčení? Učitelé i rodiče jsou proti

Známkování od nejlepší jedničky po nedostatečnou pětku může dávat i v současnosti smysl. Proti jeho zrušení se ve velké anketě vyjádřila většina učitelů a učitelek základních škol. Změnám v hodnocení stále není nakloněna ani většina veřejnosti.

Mají se úplně zrušit známky na vysvědčení? Učitelé i rodiče jsou proti
ilustrační foto | Profimedia.cz

Ministerstvo by nemělo rušit současnou praxi, kdy si samy školy rozhodují, jakým způsobem chtějí hodnotit děti na základě jejich školních výsledků. Dnes mohou učitelé hodnotit jak klasickou škálou od jedničky do pětky, tak slovně, případně volit kombinaci obojího. Ministerstvo školství však chce školám tuto volbu zakázat. V budoucnu by tak od první do třetí třídy základní školy nebylo klasické známkování možné.

Resort vedený Mikulášem Bekem (STAN) tak nerespektuje postoje veřejnosti. Podle průzkumu STEM/MARK totiž většina Čechů preferuje stále nejrozšířenější způsob známkování na škále 1–5.  Zaběhlý systém známkování lidem přijde přehlednější, objektivnější a více motivující. „Větší podporu zavedení slovního hodnocení v prvních třídách základních škol pozorujeme hlavně u mladých lidí pod třicet let, naopak mezi seniory je odpor k takové změně nejvýraznější,“ představil již dříve výsledky průzkumu Radek Pileček z agentury.

Podle poslední ankety profesního spolku Pedagogická komora však záměr ministerstva nepodporuje ani značná část učitelů a učitelek základních škol. „Do ankety se zapojilo celkem 1334 členů naší skupiny Učitelky 1. stupně sobě. Osmdesát devět procent zvolilo možnost ‚Nesouhlasím. Mělo by být zachováno současné nastavení – známky, slovní hodnocení nebo kombinace obojího‘. Deset procent vybralo možnost ‚Souhlasím se zákazem známek na vysvědčení a jejich nahrazením slovním nebo kriteriálním hodnocením‘. Jedno procento je nerozhodnutých,“ uvedla komora.

Podle prezidenta spolku Radka Sarközyho všechno nasvědčuje tomu, že by mělo ministerstvo své plány přehodnotit. „Nemělo by prosazovat plošný zákaz známkování žáků na vysvědčení, protože to může v praxi napáchat více škody než užitku. Obzvláště za situace, kdy s návrhem ministerstva nesouhlasí devadesát procent učitelek prvního stupně ZŠ, kterých se přímo týká. Lepším postupem by bylo učitele o smysluplnosti změny přesvědčit, nikoli všem školám tuto změnu shora a bez možnosti diskuse vnutit,“ sdělil šéf Pedagogické komory.

Podle vyjádření úředníka ministerstva školství Michala Černého však resort změnu prosadí bez ohledu na postoje pedagogů či veřejnosti. „Když se podíváme do vyspělých států Evropy, jsme jedna z posledních zemí, která prvňáky známkuje,“ argumentoval dříve pro iDnes.cz. Ke zrušení známek u prvních tří ročníků základních škol by podle něj mělo dojít od září 2025.

Tímto směrem uvažuje i Česká školní inspekce. Její šéf Tomáš Zatloukal postoje veřejnosti v rozhovoru pro Novinky.cz marginalizoval tím, že rozvoji alternativních způsobů hodnocení brání zejména zpátečnictví rodičů. „Brání tomu (formativnímu hodnocení) rodiče. Pro ně je to neznámá forma a babičky chtějí dávat bonboniéru za jedničku. Domácí prostředí známkami žije více než sto let,“ míní Zatloukal. Uznává však, že pokud stát chce rozvíjet a inovovat hodnocení dětí ve škole, „musí to být v harmonii se všemi aktéry“, tedy i s rodiči a učiteli.