Honosí se zájmem o ekologii, investory ale dobrácké firmy přestaly zajímat

Objem investic do společností, které se chlubí svými ctnostmi skrytými za zkratkou ESG, poklesl mezikvartálně o polovinu.

Objem investic do společností, které se chlubí svými ctnostmi skrytými za zkratkou ESG, poklesl mezikvartálně o polovinu.

Celý článek
0

Německá elektrická síť narazila na strop. Oranienburg u Berlína nedovoluje nové přípojky

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Celý článek
0

Čínský postrach automobilek chce dominovat i vlakům a zelené energetice

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Celý článek
0

Zablokované Německo. Průmysl kontra ochránci

Program na urychlení výstavby nových dálnic, železnic a větrných turbín naráží na námitky ochránců životního prostředí.

Zablokované Německo. Průmysl kontra ochránci
ilustrační foto | Shutterstock.com

Německá vláda v době jarního šíření čínského viru počítala s tím, že ekonomiku nastartuje také zjednodušením legislativy, jež umožní modernizaci infrastruktury – zejména dopravní, ale i energetické. S odstupem několika měsíců se ale ukazuje, že to nebude tak jednoduché. 

Nový zákon původně počítal s „osekáním“ vlivu ochránců životního prostředí a občanských sdružení, zkrácením různých lhůt na podání připomínek k projektům. Nyní ale do legislativního procesu vstoupilo s námitkami ministerstvo životního prostředí. 

Hrozí tak, že se řada nových projektů neúměrně protáhne kvůli soudním sporům, které už nyní blokují například výstavbu nových pozemních větrných turbín. Protesty vyvolala i výstavba továrny na výrobu baterií u Berlína firmou Tesla, nakonec ale stavba začala a slouží spíše jako výjimečná ukázka toho, kdy se podařilo stavbu poměrně rychle započít.

Zákon měl kabinet Angely Merkelové schválit už v červenci, námitky ministryně životního prostředí Svenjy Schulzeové (SPD) ale přijetí zpomalily. Předpis vypracoval ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU) a počítal například se zrušením jednoho ze dvou posudků na životní prostředí, protože by se propojily změny v územním plánování a konkrétní projekty. 

Zelený odpor

V některých případech úprav staveb mělo vyjádření úřadů ochrany přírody úplně vypadnout. Modernizace rychle stárnoucí dálniční a železniční sítě by se tím značně urychlila. Tato ustanovení ale kvůli odporu zelené ministryně z návrhu zákona nakonec vypadla, uvedl deník Die Welt.

V případě soudních sporů má námitky odpůrců výstavby silnic, přístavů a větrných parků řešit přímo vyšší správní soud, aby se řízení urychlilo. Pokud půjde o projekt, který má celoněmecký dopad, má být možné požádat o zrychlené schvalovací řízení, aby došlo k realizaci co nejdříve. 

Návrh zákona kritizuje německý průmysl jako málo ambiciózní a nedostatečný. „Návrh zůstává výrazně za očekáváním průmyslu. Spolková vláda místo toho, aby schválila to, co je nezbytně nutné, dokonce tímto návrhem nedosahuje ani vlastních cílů,“ nebere si servítky Holger Lösch ze Svazu německého průmyslu (BDI). Navíc podle něj hrozí, že Německo ztratí pozici evropského logistického a obchodního centra, pokud vláda bude lpět na omezování silniční dopravy. 

Zákon ignoruje současné požadavky ekonomiky a nepovede k tomu, aby se například soudní spory, které realizaci velkých projektů o roky zpomalují, výrazněji zrychlily, zdůraznil Lösch. Svaz navrhuje, aby bylo posuzování dopadů na životní prostředí nových staveb standardizováno. Také by se při víceletém plánování nových projektů mělo přihlédnout pouze k platným předpisům k určitému datu. Ty, které se ještě před realizací změní, by neměly už schvalování zpomalovat.

Z druhé strany kritizuje nový zákon i Svaz pro ochranu životního prostředí (BUND). Tvrdí, že se jedná o politický akcionismus, pokud chce vláda novým zákonem omezit práva zástupců ochránců přírody a místních občanských sdružení. Už nyní jsou přitom podle něj práva ochránců omezována při schvalování jednotlivých projektů, aniž se zkoumají skutečné příčiny prodlužování výstavby německé infrastruktury. 

Obětní beránci

„Současná vládní velká koalice si vybrala ekologické spolky jako obětní beránky dlouhého plánování staveb, aby skryla svou vlastní odpovědnost,“ uvedl BUND ve svém stanovisku k návrhu zákona. Místo kritiky nevládních organizací by německá vláda měla určit jasnou prioritu pro výstavbu vybraných projektů. Více než tisícovka dálničních projektů v německém plánu dopravní infrastruktury do roku 2030 podle ochránců přírody ukazuje spíše na bezradnost vlády. 

Ministerstvo životního prostředí ale kritiku odmítá. Konflikt mezi zájmy průmyslu a ochranou přírody je prý přeceňován. „Moderní politika ochrany přírody a životního prostředí spočívá v rychlém schvalovacím řízení. Zejména v oblasti ochrany klimatu jsou nutné rychlé změny v infrastruktuře,“ brání se spolkový úřad. Scheuerův návrh na vypuštění jednoho posudku na dopady životního prostředí podle zeleného ministerstva porušuje právo Evropské unie a proto z návrhu zákona vypadl, tvrdí Schulzeová.  

Německá komora průmyslu a obchodu (DIHK) navrhuje další změnu, jež by schvalovací řízení skutečně zrychlila. Tím je plná digitalizace všech dokumentů, které si mezi sebou přehazují německé úřady. Právě zjednodušení byrokracie a odstranění zbytečného papírování má modernizaci německé infrastruktury nejvíce pomoci.