Výkop z maléru

Pár dní v panice stačí. Úspěšné české firmy už utekly následkům covidu

Výkop z maléru
„Za pět dní jsme věděli, že to zvládneme, za deset dní jsme byli v online prodejích na svém,“ říká Václav Staněk z Vasky. | Archiv

Bylo 14. března a dvaadvacetiletý podnikatel Václav Staněk, který ve Zlíně obnovuje baťovskou obuvnickou tradici, dostal od svých manažerů zprávu, že jeho prodejny ten den neotevřou. Pandemie čínské chřipky tehdy poprvé napřímo ovlivnila život většiny Čechů. Země se začala propadat do krize, z níž dodnes hledá byznys cestu ven. Týdeník Hrot oslovil několik firem, které se do krize sice namočily, ale brzy vypluly nad hladinu. Firma vyrábějící boty Vasky je jednou z nich.

Jak to vypadá, když to padá

„Vždycky jsem si říkal, jestli ve svém profesním životě zažiji nějakou krizi, jako byla ta v roce 2008. Říkal jsem si, jak se asi zachovám a jaké to bude,“ vypráví Staněk. Své představy o boji s nepřízní osudu nakonec řešil dříve, než sám čekal. „Že přestává legrace, jsem si uvědomil ve chvíli, kdy se plošně zavřely obchody. V ten den vypadl i prodej v onlinu, bylo cítit, že lidé jsou v šoku. Propadli jsme se o 80 procent oproti předchozím dnům,“ vypráví.

Jsme u prvního léku proti krizi, jehož může být Vasky ambasadorem, avšak platí i pro ostatní. Jde o přesun do digitálního prostředí. Václav Staněk byl sice první den překvapený z poklesu obratu své firmy, nebyl ale překvapený z toho, že epidemie covidu zasáhla byznys. Měl pro tyto příležitosti připravený záložní plán. Šlo jen o to, vzpamatovat se z prvotního šoku a co nejrychleji ho začít uvádět v život.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit