Strom, který rostl do nebe
Facebook vymýšlí, jak ovládnout budoucí trh s internetem třetí generace. Na tom současném mezitím ztrácí

Kdy se ze schodů do nebe stala dálnice do pekla, přesně nevíme. Ale moment, kdy lze váš byznys charakterizovat názvy dvou vysloužilých hitů ze sedmdesátých let, by měl být pro každého varováním. Pokud tedy na nějaké varování slyšíte. Mark Zuckerberg k takovým lidem nepatří. Čtyřiadvacátého ledna poklesly čelisti všech lidí sledujících americký akciový trh: firma Meta Platforms, donedávna Facebook, přišla doslova přes noc téměř o čtvrt bilionu dolarů vlastní hodnoty. Byla to největší taková ztráta pro jedinou firmu v dějinách byznysu; jako by nenaloženost investorů vymazala ze světa například celý Intel nebo McDonald’s a kousek.
Ona prudce klesající křivka (viz graf) rýsuje kontury několika vzájemně souvisejících příběhů najednou. Ten největší a nejtajemnější z nich teprve začíná nabývat tvarů. Odehrává se povětšinou online, za využití technologií, které se přinejlepším teprve rodí. Říká se mu internet 3.0, internet třetí generace, a jednu z důležitých rolí v něm má hrát pojem metaverzum. Výraz řecko-latinského původu (zhruba „přesahující tento svět“, v češtině by mohl znít třeba nadsvětí) si vykládá každý po svém; a protože kdo dřív přijde, ten dřív mele, hlavní slovo si vzal právě Mark Zuckerberg, neomezený vládce Facebooku.
Společenský zážitek
Pro lidi, kteří sami sebe rádi vidí coby beznohou figurku vyrobenou z východoněmeckého plastu, je to dobrá zpráva. Právě takovou figurkou se mohou stát v dosud nejčerstvějším Zuckerbergově počinu na nadsvětním poli, nesoucím název Horizon Worlds. Je to „aplikace společenského zážitku“ využívající technologie virtuální reality na přístrojích Oculus.