Facebook slaví dvacátiny a stále roste. Navíc chce být nejchytřejší ze všech

Zuckerbergova společnost Meta Platforms přežila krizi a znovu míří k tržní kapitalizaci bilion dolarů. K úspěchu ji má kromě jiného dovést vytvoření všeobecné umělé inteligence.

Facebook slaví dvacátiny a stále roste. Navíc chce být nejchytřejší ze všech
Společnost Meta Platforms (dříve Facebook) a její zakladatel Mark Zuckerberg | foto Shutterstock.com

„Dospěli jsme k názoru, že abychom mohli vytvářet produkty, které chceme vytvářet, musíme vytvářet pro obecnou inteligenci,“ řekl v půli ledna šéf společnosti Meta Mark Zuckerberg (a použil při tom hodně jednoduchý slovník) v rozhovoru pro časopis The Verge. „Vybudovali jsme k tomu asi větší kapacitu než jakákoli jiná firma,“ dodal.

Cílem Meta Platforms (vlastník Facebooku a Instagramu) je vytvořit obecnou umělou inteligenci, tedy software, který dokáže uvažovat stejně jako lidé – a lépe. Za tímto účelem Zuckerberg hromadí zásoby – výpočetně velmi výkonných – grafických procesorů. Do konce letošního roku jich bude Meta vlastnit téměř 600 tisíc, přičemž více než polovinu z nich budou tvořit čipy H100 od společnosti Nvidia, uvedl Zuckerberg.

Konkurence je ostrá. Deklarovaným posláním společnosti OpenAI, která úzce spolupracuje s Microsoftem, je vytvořit obecnou umělou inteligenci (AGI, artificial general intelligence). Stejný cíl má i Demis Hassabis, šéf přes AI v Googlu. Nyní se připojuje také Zuckerberg. Nemá sice naplánováno, kdy AGI vytvoří, a dokonce ani její přesnou definici, ale vybudovat ji chce.

Zuckerberg současně přesouvá firemní výzkumnou skupinu AI (fungující pod zkratkou FAIR, Fundamental AI Research) do stejné části společnosti, v níž působí tým vytvářející produkty generativní AI v aplikacích Mety. Cílem je dostat průlomové objevy firmy v oblasti umělé inteligence bezprostředně k miliardám jejích uživatelů. Tam je důvod k obavám.

Meta v současné době trénuje model Llama 3, který bude umět generovat kód a zaměří se na pokročilejší schopnosti uvažování a plánování než jeho předchůdci, uvedl Zuckerberg. Společnost v srpnu vydala Code Llama, velký jazykový model postavený na základě Llama 2. Code Llama byl vytvořen především výzkumníky ze zmíněné skupiny FAIR.

Zuckerberg jako obvykle nešetří sebevědomím; a jako obvykle k tomu má důvod. Když Meta Platforms, tehdy pod názvem Facebook, překročila v roce 2021 tržní hodnotu bilion dolarů, zařadila se do exkluzivního klubu pouhých pěti amerických společností, které kdy této hranice dosáhly.

Zuckerberg a jeho lidé se však na výsluní sotva ohřáli. Během tří měsíců dosáhly akcie Mety svého historického maxima – a pak začal brutální pád, který do konce roku 2022 srazil jejich cenu o 77 procent.

Meta se z toho dostala. Snížila náklady a oživila prodej reklamy. Výsledkem byl loňský nárůst ceny akcií o 194 procent. To byl druhý nejlepší výkon v celém indexu S&P 500, hned za společností Nvidia. Vzestup dostal tržní kapitalizaci firmy na něco málo přes 985 miliard dolarů (údaj platný po uzavření pondělního obchodování).

AI + metaverzum = $$$$$$$$$$$$$$

Nyní se zdá, že firma z kalifornského Menlo Parku, slavící příští měsíc dvacáté narozeniny, je připravena generovat větší zisky, které by jí umožnily znovu se připojit ke společnostem Apple, Microsoft, Amazon a Nvidia v bilionářském klubu. Setrvat tam však patrně bude moci jen v případě, že Zuckerberg a jeho lidé prokážou, že se firmě velká sázka na kombinaci umělé inteligence a Zuckerbergova projektu metaverza vyplácí.

„Meta svůj příběh postavila docela na hlavu. Je třeba dát Zuckerbergovi za pravdu, že si uvědomil, co investoři hledali,“ řekl deníku Investor’s Business Daily analytik společnosti CFRA Research Angelo Zino.

Jak firma tohoto obratu dosáhla? Od roku 2021 se toho hodně změnilo a mnohé změny pro ni nebyly příznivé. Zuckerbergův tým zahájil nákladnou a velmi neoblíbenou cestu do metaverza, což také firmě dalo nový název.

Mezitím změny v ochraně osobních údajů ze strany společnosti Apple, kombinované navíc se všeobecnou ekonomickou nejistotou, ukously obrovské sousto z firemních příjmů pocházejících z prodeje reklamy. A nakonec se ještě objevil nový příchozí TikTok, jenž na sebe strhl pozornost mnohých – hlavně mladých – uživatelů Facebooku a Instagramu.

 

Vstup do roku 2024 zastihl firmu v mnohem silnější pozici. Za loňským obratem stál návrat k dvoucifernému růstu tržeb společnosti Meta v oblasti digitální reklamy. Svou roli sehrálo i to, že Zuckerberg dokázal investorům prodat pojem „roku efektivity“. To znamenalo propuštění více než dvaceti tisíc zaměstnanců a omezení dalších výdajů.

Samozřejmě z toho neplyne, že budoucnost firmy je jen růžová. Meta se potýká s žalobami ze strany nejrůznějších úřadů; především v USA na úrovni justice federální i jednotlivých států. Tyto žaloby tvrdí, že firemní produkty jsou škodlivé. Kromě toho trh s reklamou má ke stabilitě daleko, a sázka na metaverzum je navíc stále otevřenou záležitostí.

Wall Street však celkově očekává, že Meta v letošním roce naváže na svůj růst. Jedenaosmdesát procent z 63 analytiků sledujících její akcie, jež oslovila firma Fact Set, doporučuje jejich nákup. Průměrná dvanáctiměsíční cílová cena akcií je 389 dolarů. A to by mimochodem znamenalo, že se tržní kapitalizace společnosti Meta opět přehoupne přes bilion dolarů.