Skupina Kiss prodala za miliardy svůj hudební katalog a značku švédskému investorovi

Legendární hardrocková kapela Kiss prodala svůj kompletní katalog skladeb švédské hudební investiční společnosti Pophouse Entertainment. Částka obchodu nebyla oficiálně zveřejněna, ale odhaduje se na více než 300 milionů dolarů (cca 7,2 miliardy korun).

Skupina Kiss prodala za miliardy svůj hudební katalog a značku švédskému investorovi
Kiss jsou jednou z největších značek rockové historie | Shutterstock.com

Kromě hudebních práv získala společnost Pophouse také celou image a duševní vlastnictví značky Kiss. To znamená, že bude moci například využívat jejich tváře a symboly pro komerční účely a dokonce i tvořit budoucí obsah s využitím umělé inteligence. Prodej hudebního katalogu je dalším signálem blížícího se konce živých vystoupení Kiss. Tento krok navazuje na turné s názvem End of the Road World Tour, které by tak mohlo být opravdu jejich posledním.

Kiss nejsou jedinými interprety, kteří se rozhodla zpeněžit svá celoživotní díla. Podobné obchody za horentní sumy uzavřeli i Bob Dylan (za odhadovanou částku 200 až 300 milionů dolarů společnosti Sony Music) a Bruce Springsteen (za 500 milionů dolarů). Částka transakce není oficiální, ale předpokládá se, že bude vyšší než prodej katalogu Genesis, ale nižší než kolekce Michaela Jacksona (600 milionů dolarů). Zajímavostí je, že společnost Pophouse již dříve spolupracovala s Kiss na projektu digitálních avatarů a podílela se také na úspěšných koncertech skupiny Abba Voyage, které využívají podobnou technologii.

Skupina Kiss, založená v roce 1973 Paulem Stanleym a Genem Simmonsem, se proslavila nejen svou hudbou, ale také výraznou image s typickím nalíčením všech členů kapely. V průběhu své kariéry prodali přes 100 milionů alb a stali se jednou z nejprodávanějších hudebních skupin všech dob. Gene Simmons, považovaný za hlavního obchodního stratéga kapely, v rozhovoru pro BBC komentoval výši částky tajemně. Sice odmítl uvést konkrétní číslo, ale žertoval, že by mohlo jít až o „miliardy dolarů“.

Zároveň zdůraznil, že pro kapelu nebyly peníze na prvním místě: „Jsme rádi, že budeme moci zaplatit účty, ale za peníze bychom nikdy nespolupracovali s nesprávnými lidmi,“ řekl. Per Sundin, generální ředitel Pophouse, partnerství s Kiss okomentoval: „Mají jedinečnou image, skvělou hudbu a fanoušky po celém světě napříč generacemi,“ řekl BBC.

Kiss jsou známí také jako mistři marketingu a své logo umístili na více než pět tisíc produktů, od kávy po kondomy a dokonce i rakve. Na závěr rozhovoru Simmons prohlásil, že „mít víc peněz je vždycky dobré,“ ale zároveň dodal, že existují hranice. „Crack s logem Kiss asi není dobrý nápad. A ani Kiss cigarety. Ale jinak je svět otevřený, proč ne? Branding může být zábavný.“