Skončí influenceři na úřadu práce? Po penězích jim sahá umělá inteligence

Pro internetové influencery a influencerky nastávají těžké časy. S rozvojem umělé inteligence by se mohli stát zbytečnými. Ukazuje se totiž, že stejně efektivní mohou být i umělé osoby poháněné AI. „AI influenceři“ nemusí spát ani jíst, díky pokročilým systémům se navíc chovají jako skuteční lidé. A jsou výrazně levnější.

Skončí influenceři na úřadu práce? Po penězích jim sahá umělá inteligence
Miquela vydělá za rok deset milionů dolarů. Reálně neexistuje, je poháněná umělou inteligencí. | Instagram/lilmiquela

Pro mnoho lidí je internetový influencer vysloveně dream job. Krásně vypadat, příliš se ničím netrápit, jezdit po dovolených, občas si popovídat s fanoušky a díky reklamám a spolupracím dosáhnout na pohádkové příjmy. Realita je samozřejmě složitější, ale minimálně pro běžného sledujícího tato profese vypadá přesně takto. Požadavky na influencera nejsou příliš velké. Vysokou školu nepotřebujete, hlavně buďte dostatečně extrovertní a nebojte se překračovat hranice.

Podle průzkumu agentury Morning Consult by se profese influencera líbila více jak polovině lidí z generace Z (narození 1995 až 2014). Každému se stát úspěšnou internetovou celebritou samozřejmě nepodaří. A jak se ukazuje, v budoucnu mladým lidem toužícím se proslavit na sítích výrazně zatopí umělá inteligence. Píše o tom on-line deník Business Insider.

Proč je AI pro influencery rizikem? Jednoduše proto, že je umělá inteligence každým dnem lepší. Zdokonaluje se natolik, že v on-line prostoru již jen těžko rozlišíte, zda sledujete skutečnou osobu, nebo tu vytvořenou s pomocí počítače. Obrázky lidí generovaných AI již mají fotografickou kvalitu, videa jsou na úrovni kvalitních filmů.

Umělá inteligence vám zazpívá písničku, zahraje ve filmu, smyslně se usměje, popovídá si s vámi. Nemusíte přitom čekat na to, až se živá influencerka upraví, nebo zda má zrovna čas či náladu. AI influencer může být k dispozici kdykoli.

Jako příklad lze uvést Miquelu Sousa, známou na instagramu jako Lil Miquela. Na sociální sítě vtrhla v roce 2016. Narodila se v Brazílii, aktuálně žije v USA, konkrétně v Los Angeles. Spolupracovala se značkami Prada nebo Calvin Klein. Reálně ale nežije. Vytvořili ji totiž šikovní programátoři. Jde tedy o zcela smyšlenou osobu, s níž bylo od roku 2016 poměrně dost práce, protože v té době ještě nebyla v provozu AI založená na dnes standardních jazykových modelech.

Teď už si ale Miquela žije skutečně vlastním „životem.“ Klidně si s ní můžete popovídat, ale není to zadarmo. Její tvůrci jsou v balíku. AI slečnu jen na instagramu sleduje 2,6 milionu sledujících, ročně údajně vydělá přes deset milionů dolarů.

Myslíte si, že jde o výjimku? A že jedna taková osoba nemůže ohrozit příjmy stovek tisíc influencerů z masa a kostí? Vývoj posledního roku vám za pravdu nedává. AI influenceři rostou jako houby po dešti.

Podle seznamu spravovaného webem VirtualHumans.org existují již více jak dvě stovky AI influencerů. Někteří jsou realističtí a vypadají jako lidé. Jiní jsou třeba jen dobře „zahranou“ známou postavou, třeba myškou Minnie od Disneyho.

Proč se ale AI influenceři těší takové přízni? Jak uvádí expert Nikita Baklanov z marketingové společnosti HypeAuditor, není to těžké na pochopení. Influencerů a influencerek je již zkrátka příliš. A běžní sledující mají jen omezený záběr. Abyste sledující zaujali, musíte jednoduše něčím zaujmout. AI influenceři mohou stavět nejen na své inovativnosti, ale také upoutat pozornost tím, že jsou opravdu tvární.

Být krásný, svalnatý, blonďák, hodný… A dokonce talentovaný, takže umět zpívat a hrát? A ještě k tomu být empatický? U běžného smrtelníka je taková výhra v genové loterii zázrak. U AI influencera prostě tyto vlastnosti stačí umělé inteligenci vštípit.

A pak je tu ekonomický rozměr. Angažování AI influencera je zpravidla mnohem levnější, než toho z masa a kostí. „Nestojí skoro nic,“ řekl Baklanov. Zásadní samozřejmě je, zda AI varianta dokáže být dlouhodobě úspěšná a vzbuzovat v lidech tak silné sympatie, že si k ní vybudují důvěru.

Žijící influenceři pravděpodobně nezmizí, ale konkurence v podobě AI bude narůstat. Přetahovat se ale budou o ty stejné peníze. Být úspěšným influencerem se proto stává snem, jehož dosažení bude zase o něco těžší.