Komentář: Americký zákaz TikToku může znamenat začátek pomalého návratu k příčetnosti

Čerstvý zákon popisuje data uživatelů internetu jako zbraň. Teď jde o to, jestli po tomto A budou mít zákonodárci odvahu říci i B.

Čerstvý zákon popisuje data uživatelů internetu jako zbraň. Teď jde o to, jestli po tomto A budou mít zákonodárci odvahu říci i B.

Celý článek
0

Chcete si prodloužit život? Tady je 13 tipů, jak na to

Můžete se prospat k vyššímu věku? A projíst? A proč je dobré být zadobře s rodinou? Přečtěte si, co pro sebe můžete udělat.

Můžete se prospat k vyššímu věku? A projíst? A proč je dobré být zadobře s rodinou? Přečtěte si, co pro sebe můžete udělat.

Celý článek
0

Streamovací giganti se spojují: Disney+ a Warner Bros. Discovery chystají společný balíček služeb

Společnosti Walt Disney a Warner Bros. Discovery se chystají usnadnit život fanouškům streamování v USA. Od letošního léta hodlají nabídnout balíček zahrnující Disney+, Hulu a Max, čímž sdruží oblíbené filmy a seriály pod jednu střechu. Dorazí tahle služba i k nám?

Společnosti Walt Disney a Warner Bros. Discovery se chystají usnadnit život fanouškům streamování v USA. Od letošního léta hodlají nabídnout balíček zahrnující Disney+, Hulu a Max, čímž sdruží oblíbené filmy a seriály pod jednu střechu. Dorazí tahle služba i k nám?

Celý článek
0

Nejvyšší soud nevyhověl Českým drahám ve sporu o 1,2 miliardy

České dráhy prohrály u Nejvyššího soudu letitou při se společností Škoda Transportation. Ve sporu jde o pozdní dodávku dvaceti lokomotiv.

Nejvyšší soud nevyhověl Českým drahám ve sporu o 1,2 miliardy
ilustrační foto | Shutterstock.com

Nejvyšší soud (NS) odmítl dovolání Českých drah (ČD), které se snažily zvrátit výsledek arbitráže se strojírenskou firmou Škoda Transportation. Arbitráž stanovila, že dráhy musí doplatit firmě 1,2 miliardy korun za dodávku lokomotiv. Do následného vleklého soudního sporu už nejvyšší instance jednou zasáhla, tehdy vyslyšela jeden z argumentů Českých drah. Napodruhé ale NS státnímu podniku nevyhověl.

„Dovolání žalobkyně se odmítá,“ citoval výrok NS Adam Wenig, mluvčí Městského soudu v Praze, který se případem zabýval jako první instance. Rozhodnutí padlo koncem minulého roku bez veřejného jednání. Plné odůvodnění zatím není dostupné.

Když se NS kauzou zabýval poprvé, uznal námitku Českých drah, že se justice měla zabývat možnou podjatostí jednoho z rozhodců. Spor se tak vrátil k městskému soudu, který předloni na podzim znovu žalobu zamítl. Nebyl prý důvod pochybovat o nestrannosti rozhodce. Verdikt následně potvrdil i Vrchní soud v Praze.

„Soudní rozhodnutí respektujeme. Máme však nadále za to, že na straně jednoho rozhodce existoval signifikantní střet zájmů, protože byl v době vydání rozhodčího nálezu partnerem skupiny společností, z nichž jedna zpracovávala důležitý důkaz (znalecký posudek) pro druhou stranu sporu,“ řekl mluvčí ČD Filip Medelský. Rozhodce podle něj měl být z řízení vyloučen, a ČD proto považují rozhodčí nález za nezákonný. „Závěry soudu závažně zasahují do práv společnosti ČD, která nyní zváží podání stížnosti k Ústavnímu soudu,“ dodal.

„Chybí nám tam konkréta, která by podjatost mohla založit,“ uvedl loni soudce vrchního soudu Michal Krenk. Doplnil, že u rozhodce Milana Poláka se neporušila ekonomická nezávislost ani subjektivní nestrannost.

Národní dopravce si u Škody objednal dvacet lokomotiv zhruba za 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl převzít roku 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv a obrátila se na arbitrážní soud s požadavkem na doplatek kupní ceny.

Dráhy se naopak dožadovaly miliardové pokuty za pozdní dodávku. Arbitráž v roce 2015 přiznala Škodě Transportation za lokomotivy doplatek 1,2 miliardy korun. Dráhy rozhodnutí arbitráže neuznaly a snažily se rozhodnutí zvrátit soudní cestou.