Honosí se zájmem o ekologii, investory ale dobrácké firmy přestaly zajímat

Objem investic do společností, které se chlubí svými ctnostmi skrytými za zkratkou ESG, poklesl mezikvartálně o polovinu.

Objem investic do společností, které se chlubí svými ctnostmi skrytými za zkratkou ESG, poklesl mezikvartálně o polovinu.

Celý článek
0

Na daních zaplatil přes šest miliard. Vlastenecká povinnost, říká byznysmen Cuban

Americký miliardář Mark Cuban, jeden z hlavních „žraloků“ investičního pořadu Shark Tank, se dostal do centra mediálního zájmu, když oznámil, že za rok 2023 zaplatil na daních impozantních 276 milionů dolarů. Je prý hrdý, že může splácet svůj dluh zemi, která mu tolik dala.

Americký miliardář Mark Cuban, jeden z hlavních „žraloků“ investičního pořadu Shark Tank, se dostal do centra mediálního zájmu, když oznámil, že za rok 2023 zaplatil na daních impozantních 276 milionů dolarů. Je prý hrdý, že může splácet svůj dluh zemi, která mu tolik dala.

Celý článek
0

Německá elektrická síť narazila na strop. Oranienburg u Berlína nedovoluje nové přípojky

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Celý článek
0

Náraz do čínské zdi. Apple a Tesla v Asii padají, Peking tlačí jejich konkurenci

Čínská vláda zakázala úředníkům iPhony a jde po krku dalším západním technologiím. Cíl je jasný: posílit domácí značky jako Huawei a BYD.

Náraz do čínské zdi. Apple a Tesla v Asii padají, Peking tlačí jejich konkurenci
Tesla Model 3 | Shutterstock.com

Čína byla pro západní technologické firmy dlouho vítaným zlatým dolem, teď se ale mění v nebezpečnou past. Na vlastní kůži už to poznávají v Applu i v Tesle. Peking totiž zahájil novou vlnu byznysového tažení proti Západu a sama vláda tlačí na to, aby Číňané používali domácí mobily Huawei a elektroauta BYD, místo aby kupovali konkurenční výrobky ze Spojených států. Ve výsledcích se to už projevuje.

Prodeje nových iPhonů v Číně se v prvních šesti týdnech roku propadly o 24 procent, Tesla si pak oproti lednu připsala 16procentní snížení v dodávkách ze své gigafactory v Šanghaji a 19procentní proti stejnému období loni, píše Business Insider.

To by ještě nemuselo nic znamenat. Ostatně prodeje elektroaut padají celosvětově, jak trh s udržitelnějšími dopravními prostředky zpomaluje. Jenže web cituje investora do technologických firem Gena Munstera, který jednoznačně tvrdí, že „americké produkty upadají v Číně v nemilost.“

„To se rozhodně stalo. V loňském roce čínská vláda zakázala úředníkům používání iPhonů a investoři reagovali tím, že z hodnoty Applu vymazali 200 miliard dolarů,“ píše Business Insider.

Čisté tržby vizionářské firmy nesoucí odkaz zesnulého Steva Jobse pak v Číně v posledním loňském kvartále poklesly o 13 procent oproti předchozímu roku. Zatím není důvod k panice, stále to znamenalo tržby ve výši 20,8 miliardy dolarů (tedy okolo půl bilionu korun).

Jenže doba, kdy šéfové velkých amerických tech firem vzhlíželi k Číně jako ke zdroji příležitostí, je zřejmě za námi. Peking si totiž moc dobře uvědomil sílu, která se skrývá v nově získaném sebevědomí plynoucím ze vzestupu vlastních gigantů typu Huaweie nebo BYD. A ví, že se bez amerických technologií docela dobře obejde.

Proto přepnul do módu výrazného nacionalismu, při němž podporuje vše domácí a západní produkty naopak úmyslně ostřeluje. Například zmíněný zákaz iPhonů pro státní úředníky se časově kryl s vypuštěním Huawei Mate 60 Pro na trh. Jde o špičkový 5G smartphone, který ikonickým výrobkům Applu směle konkuruje.

„Průzkum společnosti Counterpoint ukazuje, že prodeje telefonů Huawei vzrostly ve stejném období o 64 procent, prodeje iPhonů naopak téměř o čtvrtinu klesly,“ konstatuje Business Insider.

Obávaným soupeřem se mezitím stala i automobilka BYD. Té se mimochodem podařilo loni předstihnout Teslu v počtu vyrobených elektroaut. Navíc bude stavět obří továrnu v Maďarsku. Pro vládu v Budapešti jde o největší zahraniční investici v historii, pro čínskou firmu naopak o výsostnou šanci dobýt evropské trhy. V lednu BYD vykázal 43procentní nárůst prodejů a snížil ceny svých nejprodávanějších modelů – v průměru o 17 procent.

Analytici očekávají, že Peking bude ještě více tlačit proti západním technologiím, aby podpořil růst vlastních gigantů. Wall Street Journal nedávno upozornil, že čínská vláda vyzvala státem vlastněné společnosti v řadě sektorů, aby do tří let nahradily zahraniční software ve svých IT systémech.

Obchodní a technologická válka tak vstoupila do další fáze. Jak se promění trh a co to bude znamenat pro zákazníky, uvidíme v příštích měsících.