Jsme konzervativní, proto přežijeme, říká majitel Centropolu

Po pádu Bohemia Energy se stal jedničkou na trhu alternativních dodavatelů energií. Majitel Centropolu Aleš Graf věří, že jeho firma krizi ustojí a naopak převezme tisíce lidí po zkrachovalé konkurenci.

Jsme konzervativní, proto přežijeme, říká majitel Centropolu
Majitel Centropolu Aleš Graf | foto Centropol

Aleš Graf patří podobně jako Jiří Písařík mezi průkopníky liberalizovaného trhu s energiemi v Česku. Jeho Centropol s bezmála dvacetiletou historií byl mezi alternativními dodavateli s velkým odstupem dvojkou trhu s bezmála 300 tisíci zákazníky právě za rozjetou skupinou Bohemia Energy. Na rozdíl od ní nevykazoval tak závratnou ziskovost, růst tržeb a také nekupoval konkurenty jako na běžícím pásu.

Někdejší obchodník s elektronikou zkrátka nebyl zdaleka takovým střelcem jako manželský pár v čele Bohemia Energy. Naopak mnohdy se o něm hovořilo jako o lovné zvěři, kterou dřív nebo později spolkne některý ze silnějších hráčů. V jednu dobu dokonce Graf jednal i s Písaříkem, ale jejich představy o případném obchodu se řádově lišily. Z dnešního pohledu se Grafova obezřetnost vyplatila. V současné bouři podnikatel z Ústí nad Labem, který investuje také do nemovitostí v USA, říká, že Centropol krizi přežije. 

Loni jeho energetický byznys utržil asi 5,8 miliardy korun a zisk EBITDA překročil 200 milionů. Graf věří, že i letos bude firma v černých číslech. Aktuálně od kolabující konkurence přebírá tisíce zákazníků. Nenápadný miliardář situaci pro týdeník Hrot zhodnotil prostřednictvím mailového rozhovoru, minulý týden totiž odletěl na Floridu, kde s rodinou tradičně tráví většinu zimních měsíců. Každý den ale situaci v Centropolu řeší na dálku.

Situace na energetickém trhu je dramatická. Jak dopadá na vaši společnost?

Situace na trhu skutečně dramatická je a samozřejmě dopadá i na společnost Centropol. Jsme postaveni do situace, kdy se s ostatními dodavateli musíme postarat o deset procent odběrových míst v Česku, která skončila u dodavatelů poslední instance. Jen za poslední týden k nám přišlo více než pět tisíc nových zákazníků, dotazů a žádostí máme násobně více. 

To je ten největší problém? Sami se nepotýkáte se samotným růstem cen?

Ale ano. Nicméně nejdůležitější je, že se naše silně konzervativní nákupní strategie, na kterou už devatenáct let na tomto trhu sázíme, ukazuje v praxi jako klíčový a rozhodující faktor. V Centropolu energie nakupujeme bezpečně a dostatečně dopředu a právě tato strategie nás odlišuje od alternativních hráčů na poli energetiky. Elektřiny i plynu máme pro své zákazníky dostatek a možná jako jedni z mála na trhu aktuálně plný plynový zásobník. Pro nové zákazníky, kteří k nám přicházejí, musíme ale samozřejmě nakoupit za aktuálně vysoké ceny.

Museli jste třeba snižovat náklady, propouštět?

Náklady kontrolujeme průběžně a máme oproti velkým korporacím výhodu v podobě štíhlejší organizační struktury. To je ostatně jeden z důvodů našich dlouhodobě nižších cen. Propouštění pro nás není téma. Podáváme pomocnou ruku těm, kteří přišli o stabilní dodávku energií, naše zákaznická báze roste, máme před sebou ještě hodně práce a čeká nás řada projektů.

Co říkáte na pád Bohemia Energy? V čem je vaše pozice jiná?

Dodavatelé, kteří ukončili činnost a zanechali své zákazníky napospas aktuálně vysokým cenám elektřiny a plynu, to nemohou svést pouze na rostoucí ceny na burzách. Důvodem je jejich nedostatečné nákupní a kapitálové zajištění. Obecně bychom se měli z této situace poučit a nastavit taková pravidla, která povedou k větší bezpečnosti. Zavést regulatorní povinnost hlásit dostatečné zásoby energií i kapitálové zajištění a upravit legislativu.

Po tom nyní volá vláda. Takže s touto formou kontroly nemáte problém?

Vůbec ne. Předejdeme tak situaci, v níž se minulý týden ocitla Bohemia Energy a její klienti. Naše pozice je diametrálně odlišná, protože naše nákupní strategie je přísná a nutí nás nakupovat energie s předstihem.

Při znalosti obchodního modelu Bohemia Energy, opravdu situace nešla ustát vzhledem k obrovským výdělkům skupiny v minulých letech?

Model, na který vsadili v Bohemia Energy, má svoje velká úskalí a z mého pohledu není s dlouhodobou stabilitou, prosperitou a kvalitním zákaznickým komfortem slučitelný. Vzhledem k situaci a externím faktorům na evropském trhu s energiemi, kdy cena na burze dlouho převyšuje ceny stanovené ceníkem, se tento model může snadno vymknout firmě z rukou. I díky prudce rostoucí ceně emisní povolenky nebyla elektřina ještě nikdy v historii na velkoobchodním trhu tak drahá, proto se pro Bohemia Energy situace stala již neúnosnou.

Jak reagují na současnou situaci vaši zákazníci? Nebojí se? 

Naši zákazníci aktuálně benefitují z rozhodnutí uzavřít s námi v minulosti smlouvu na jeden z našich produktů s víceletou fixací, mohou tudíž být klidní. Je samozřejmé, že vzhledem k celkové situaci na trhu mohou mít zákazníci strach a může jim vyvstat spousta dotazů, což se však snažíme v komunikaci s nimi mírnit a uklidnit případné obavy.

Počítáte s tím, že i vašim stávajícím zákazníkům půjdou ceny nahoru?

Centropol aktualizuje ceníky pro své zákazníky spíše výjimečně a většinou jen tehdy, když cena na burze dlouho převyšuje cenu stanovenou ceníkem. K tomu kvůli dramatické situaci na trhu způsobené rostoucí cenou emisní povolenky bohužel došlo. Zatím jsme k plošnému zvyšování cen elektřiny nepřistoupili a ceny aktualizujeme postupně. Pro naše zákazníky jsme připravili důkladné, ale srozumitelné vysvětlení situace na trhu.

Vy stále ještě věříte v tento trh? Půjdou ceny opět dolů tak, aby to bylo pro menší distributory zajímavé?

Věřím. Ceny elektřiny a plynu se s koncem zimy vrátí k normálnějším hodnotám. Kvůli klimatickým cílům se podle nás ale již nikdy nevrátí na úroveň z roku 2020.

S jakými výsledky zakončí Centropol letošní rok?

Se skvělými výsledky i čísly. Naše zákaznické portfolio roste, odchází od nás méně zákazníků, kteří jsou spokojenější než před rokem. Hospodářský výsledek bude také závislý na tom, kolika zákazníkům pomůžeme a ještě v roce 2021 u nás zahájí dodávku. Ceny komodit jsou totiž v zimních měsících obrovské a my zákazníkům nabízíme pevný ceník na dva roky. To znamená, že v zimních měsících do nových zákazníků vlastně investujeme. Míříme ale ke kladnému hospodářskému výsledku.

Máte ekonomickou sílu a kapacitu převzít část zákazníků Bohemia Energy?

Ano, jednáme se zákazníky, kteří přišli o dodávky z důvodu ukončení její činnosti. Protože jde o velké množství lidí, kteří se nacházejí v nelehké situaci, je logické, že nelze okamžitě vyhovět všem. Naši kolegové ze zákaznických středisek však dělají maximum, aby postupně pomohli co největšímu počtu zájemců prostřednictvím infolinky i webového formuláře.

Očekáváte pád dalších společností v oboru?

Z mého pohledu mohou mít problém ti, kteří nenakupují konzervativně a v předstihu, sázeli na pokles cen a nyní musí hradit vysoké ceny krátkodobých produktů elektřiny a tím ohrožují své zákazníky přesně tak, jako se tomu stalo v případě Bohemia Energy.

Věříte, že vaše firma tento růst cen ustojí, i pokud budou ceny stoupat i příští rok?

Ano, věřím. Spoléhám na naši precizní nákupní strategii komodit.