Honosí se zájmem o ekologii, investory ale dobrácké firmy přestaly zajímat

Objem investic do společností, které se chlubí svými ctnostmi skrytými za zkratkou ESG, poklesl mezikvartálně o polovinu.

Objem investic do společností, které se chlubí svými ctnostmi skrytými za zkratkou ESG, poklesl mezikvartálně o polovinu.

Celý článek
0

Na daních zaplatil přes šest miliard. Vlastenecká povinnost, říká byznysmen Cuban

Americký miliardář Mark Cuban, jeden z hlavních „žraloků“ investičního pořadu Shark Tank, se dostal do centra mediálního zájmu, když oznámil, že za rok 2023 zaplatil na daních impozantních 276 milionů dolarů. Je prý hrdý, že může splácet svůj dluh zemi, která mu tolik dala.

Americký miliardář Mark Cuban, jeden z hlavních „žraloků“ investičního pořadu Shark Tank, se dostal do centra mediálního zájmu, když oznámil, že za rok 2023 zaplatil na daních impozantních 276 milionů dolarů. Je prý hrdý, že může splácet svůj dluh zemi, která mu tolik dala.

Celý článek
0

Německá elektrická síť narazila na strop. Oranienburg u Berlína nedovoluje nové přípojky

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Celý článek
0

Hyundai sází vše na vodík. Vyrábět ho chce z odpadu, hnoje i plastů

Jihokorejská automobilka na veletrhu CES oznámila, že novou generaci osobních automobilů, autobusů i nákladních vozů mají pohánět vodíkové články.

Hyundai sází vše na vodík. Vyrábět ho chce z odpadu, hnoje i plastů
Hyundai IONIQ 6 Power 4×4 (2023) | foto Pavel Srp

Přechod na elektromobilitu je hlavním tématem většiny automobilek. Mezi technologiemi, které k tomu chtějí využít, zatím drtivě vedou lithium-iontové baterie. Přesto se mezi výrobci najdou výjimky sázející na vodík. Vodíkovými „průkopníky“ jsou především společnosti GM, Toyota nebo Honda – a také Hyundai.

Jihokorejská automobilka oznámila svůj záměr vsadit všechno na vodíkové palivové články během právě probíhajícího veletrhu CES v Las Vegas. Vodíkové palivo má podle zástupců firmy hrát klíčovou roli v plánu udržitelného rozvoje společnosti.

„Čistý vodík by měl být pro každého, měl by pohánět vše a měl by být dostupný všude,“ uvedl v prohlášení Jay Chang, prezident a generální ředitel společnosti Hyundai Motor Company. Vodíkové palivové články chce přitom podle něj firma montovat nejen do osobních vozů, ale také do autobusů a nákladních automobilů.

Pro Hyundai není vodíkový pohon novinkou. Automobilka už nějakou dobu sériově vyrábí elektromobily s vodíkovými palivovými články, a to v rámci své řady Nexo. Do roku 2050 by ale tento typ pohonu měly využívat kompletně všechny modely.

Jaký je vlastně rozdíl mezi auty poháněnými lithium-iontovými bateriemi a těmi na vodík? Zatímco prvně jmenovaná vozidla se dobíjejí připojením do elektrické sítě, stlačený vodík se do těch druhých tankuje. Výhoda je tedy zřejmá: ušetření času. Doplnění zásobníku palivových článků trvá přibližně pět minut a například zmiňované modely Nexo dokážou po doplnění vodíku ujet zhruba 380 kilometrů.

Vodíková technologie má v současnosti dvě hlavní slabiny. Jednak je síť vodíkových čerpacích stanic ještě podstatně řidší než v případě dobíjecích míst pro elektromobily na lithium-iontové baterie, jednak prozatím pro masové využití takových automobilů nestačí současná výroba čistého vodíku.

Zatímco budování čerpacích stanic není v možnostech firmy, vývojem co nejekologičtější produkce vodíku se zabývá už několik let.

Na veletrhu CES jihokorejská společnost představila technologii výroby založenou na zpracování odpadů. Vodík díky ní vyrábí z bioplynu získaného například z organického odpadu, jako jsou prošlé potraviny nebo hnůj hospodářských zvířat. Druhou metodou má být využití nerecyklovatelného plastového odpadu, který se nejprve roztaví, přemění na plyn a po odstranění nečistot se vyseparuje vodík.

Vedle technologií palivových článků či výroby vodíku představil Hyundai na CES také další novinky, především software. Podobně jako další automobilky plánuje v příštích letech své vozy vybavit umělou inteligencí. Ta umožní například pokročilou hlasovou komunikaci mezi řidičem a jeho automobilem.