Honosí se zájmem o ekologii, investory ale dobrácké firmy přestaly zajímat

Objem investic do společností, které se chlubí svými ctnostmi skrytými za zkratkou ESG, poklesl mezikvartálně o polovinu.

Objem investic do společností, které se chlubí svými ctnostmi skrytými za zkratkou ESG, poklesl mezikvartálně o polovinu.

Celý článek
0

Německá elektrická síť narazila na strop. Oranienburg u Berlína nedovoluje nové přípojky

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Celý článek
0

Čínský postrach automobilek chce dominovat i vlakům a zelené energetice

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Celý článek
0

Chybí už i dobíječky pro elektromobily. Unicorn přichází s vlastním produktem

Společnost ChargeUp z české skupiny Unicorn přichází s vlastní dobíjecí stanicí. Reaguje tak i na problémy s dodávkami nových dobíječek. 

Chybí už i dobíječky pro elektromobily. Unicorn přichází s vlastním produktem
Dobíjecí stanice MyBox | foto ChargeUp (publikováno se svolením)

Vysoká poptávka po bezemisních technologiích, stejně jako zpřetrhání dodavatelských řetězců následkem pandemie a války způsobily, že na trhu chybí mnoho klíčových produktů pro další rozvoj zelené infrastruktury. Vedle fotovoltaických panelů či tepelných čerpadel se to týká i dobíjecích stanic pro elektromobily. 

„Podobně jako v celé řadě jiných sektorů ekonomiky i mnoho výrobců stanic řeší potíže s dodávkami nejrůznějších komponent, jako jsou kabely, konektory a jiné. Dodací lhůty se tak prodlužují,“ potvrzuje mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Energetická společnost je s 448 stanicemi největším provozovatelem dobíječek v Česku. Podle Gazdíka se nicméně ČEZ daří zvládat situaci průběžnými objednávkami a pokračovat ve výstavbě dle plánu. 

Konkrétnější byl další velký provozovatel E.ON Energie. Podle Jakuba Kotta z oddělení Mobility Services se začaly dodací lhůty prodlužovat už s pandemií covidu. „Obecně se dá říct, že se dodací lhůty u AC stanic posunuly směrem od našich dodavatelů k nám z dvaceti dnů až na dvacet týdnů. U DC stanic je posun třeba ze čtyř měsíců až na devět měsíců,“ uvedl Kott. 

Podle něj nejde jen o samotné dobíječky. „Typicky se jedná například o balanční elektroměry. To jsou komponenty, které se ke stanicím přidávají až do elektroinstalace. I tady evidujeme dodací lhůty v řádech několika měsíců,“ dodal Kott. I podle E.ON se však společnosti daří díky spolupráci s více dodavateli s instalací nových stanic pokračovat.

Další společností, která prodlužující se dodací lhůty zaznamenala, je IT skupina Unicorn miliardáře Vladimíra Kováře. „Na trhu se projevují výpadky komponent i při výrobě dobíjecích stanic. Naší dlouhodobou snahou je, abychom měli co nejvíce stanic skladem a tím eliminovali riziko dlouhého dodání,“ říká Ondřej Synek, obchodní ředitel společnosti ChargeUp. ChargeUp je dceřiná firma Unicornu, která se specializuje na systémy pro zajištění provozu dobíječek. 

I kvůli nedostatku na trhu a dlouhým dodacím lhůtám přichází ChargeUp nyní s vlastním produktem. Pod značkou MyBox uvádí na trh dobíjecí stanice pro firmy i domácnosti. Ty budou dostupné ve dvou variantách, MyBox Home a MyBox Profi. Obě disponují výkonem 22 kilowattů, profi verze umožňuje dobíjení dvou elektromobilů současně. 

Zařízení vyvinula kroměřížská společnost Elexim, se kterou ChargeUp dlouhodobě spolupracuje. V dohledné době by měla být k dispozici i stojanová verze a ChargeUp zdůrazňuje, že veškeré komponenty pocházejí od evropských dodavatelů. To může být právě v době prodlužujících se dodávek důležitý aspekt. Podle Synka společnost počítá s tím, že do konce roku se jí podaří prodat vyšší stoky kusů zařízení.