Německá elektrická síť narazila na strop. Oranienburg u Berlína nedovoluje nové přípojky

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Celý článek
0

Čínský postrach automobilek chce dominovat i vlakům a zelené energetice

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Celý článek
0

Prodloužená ruka Číňanů. Nová zjištění jsou pro TikTok zdrcující

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Celý článek
0

Ze státního se nenajíš. Ledaže bys zpíval

Antimonopolní úřad poprvé potrestal firmu zákazem veřejných zakázek. Soudy už sledují, jak jejich zákazy firmy obcházejí.

Ze státního se nenajíš. Ledaže bys zpíval
Správa železnic má jen malé možnosti, jak odhalit kartel v zakázkách. Účastníci výběrových řízení podepisují čestné prohlášení a zbytek je na jejich odpovědnosti. Podle ÚOHS se ale před časem stala obětí právě takové dohody. | Tomáš Novák týdeník HROT

Případ podvodů dvou zdánlivě malých ryb přinesl zásadní změnu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) odhalil před časem kartel v zakázce pro Správu železnic. Nejde ale ani tak o zatím nepravomocnou pokutu pro dvě chycené firmy dosahující 2,8 milionu korun. Antimonopolní úřad pod vedením Petra Mlsny historicky poprvé udělil jednomu z hříšníků dvouletou stopku pro účast ve veřejných zakázkách. A stejný metr hodlá používat stále častěji i dál.

První zářez

Zákazu účasti ve veřejných zakázkách může antimonopolní úřad využívat jako trestu už pět let. Maximálně může firmám přilepit tříletou „náplast“. Dosud to ale neudělal, časy se ale změní. „Úřad je připraven sankci v podobě zákazu plnění veřejných zakázek využívat i v dalších případech kartelových dohod souvisejících s veřejnými zakázkami,“ potvrzuje trend místopředseda ÚOHS Kamil Nejezchleb. Úřad podle něj zvolí měkčí přístup, když firmy budou spolupracovat v rámci narovnání nebo využijí programu „leniency“.

Program znamená v podstatě plnou spolupráci s úřadem včetně udání toho, kdo a jak se na kartelu podílel. Úřad za to slibuje shovívavost a případně i odpuštění pokuty. V narovnání jde o to, že usvědčená firma přistoupí na skutkový popis a právní kvalifikaci deliktu, za což dostane sníženou pokutu o 20 procent. Výhodou tohoto postupu je, že správní řízení rychle skončí. Nepředpokládá se totiž, že by účastník narovnání podával rozklad proti rozhodnutí nebo případnou správní žalobu. Jenže zrovna na tomhle případě se ukazují slabiny systému.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit