Stát chystá soukromou dálnici. Dobrý konec zaručen, vysoká cena taktéž
Pokud by zrovna teď nezuřila covidová krize, kabinet Andreje Babiše by nedělal nic jiného, než se chlubil splněním jednoho ze zásadních bodů svého programu. A opravdu jde o průlom v miliardových investicích na výstavbu dálnic. Poslanci budou pravděpodobně už 9. února rozhodovat o smlouvě na první českou „soukromou“ dálnici. Jenže honba kabinetu za tímto milníkem velmi pravděpodobně stát vmanévrovala do nevýhodné situace, kdy soukromník dálnici postaví dráž, než by to zvládl sám stát. A o tom, jak draho staví stát, už leccos víme.
Riziko ve vztahu
Žádný podobný projekt, označovaný zkratkou spolupráce soukromého a vládního sektoru jako PPP, se dosud v Česku nepovedlo dotáhnout do konce. Respektive každý skončil buď v šuplíku, nebo průšvihem. Stavba 32 nových kilometrů mezi Příbramí (přesněji řečeno Háji) a Miroticemi u Písku se ale velmi pravděpodobně povede. Otevřít by se měla v říjnu 2024. Pro přesnost dodejme, že součástí smlouvy je i provoz a údržba dvou už postavených přiléhajících úseků v délce 16 kilometrů.
Úspěch vlády v tomto projektu je pojištěn hned na několika rovinách; některé ale bohužel celý koncept zároveň potápějí. Základní jistota je, že ve sněmovně má kabinet pro odsouhlasení smlouvy pohodlnou většinu. A hlavně technicky vzato, všechno pro stavbu je už připraveno – povolení vyřízena, pozemky vykoupeny. Brzy může přijet technika a začít stavět. A to je první problém.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot