Úspěch, který všichni zaplatíme

Stát chystá soukromou dálnici. Dobrý konec zaručen, vysoká cena taktéž

Úspěch, který všichni zaplatíme
Francouzské konsorcium DIVia, v němž se spojily firmy Vinci a Meridiam, bude nový kus dálnice D4 25 let provozovat, pak jej převezme stát, a to opravený. | Michal Čížek týdeník HROT

Pokud by zrovna teď nezuřila covidová krize, kabinet Andreje Babiše by nedělal nic jiného, než se chlubil splněním jednoho ze zásadních bodů svého programu. A opravdu jde o průlom v miliardových investicích na výstavbu dálnic. Poslanci budou pravděpodobně už 9. února rozhodovat o smlouvě na první českou „soukromou“ dálnici. Jenže honba kabinetu za tímto milníkem velmi pravděpodobně stát vmanévrovala do nevýhodné situace, kdy soukromník dálnici postaví dráž, než by to zvládl sám stát. A o tom, jak draho staví stát, už leccos víme.

Riziko ve vztahu

Žádný podobný projekt, označovaný zkratkou spolupráce soukromého a vládního sektoru jako PPP, se dosud v Česku nepovedlo dotáhnout do konce. Respektive každý skončil buď v šuplíku, nebo průšvihem. Stavba 32 nových kilometrů mezi Příbramí (přesněji řečeno Háji) a Miroticemi u Písku se ale velmi pravděpodobně povede. Otevřít by se měla v říjnu 2024. Pro přesnost dodejme, že součástí smlouvy je i provoz a údržba dvou už postavených přiléhajících úseků v délce 16 kilometrů.

Úspěch vlády v tomto projektu je pojištěn hned na několika rovinách; některé ale bohužel celý koncept zároveň potápějí. Základní jistota je, že ve sněmovně má kabinet pro odsouhlasení smlouvy pohodlnou většinu. A hlavně technicky vzato, všechno pro stavbu je už připraveno – povolení vyřízena, pozemky vykoupeny. Brzy může přijet technika a začít stavět. A to je první problém.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot.

Staňte se jedním z nich, nebo článek odemkněte zakoupením celého vydání.

od 184 Kč za měsíc

Předplatit

Máte předplatné?

Přihlásit