Komentář: Dotace na dotovanou energii Evropu fakt nespasí

Je zvláštní ze strany státu nebo EU dotovat firmy, aby unesly cenu energie, kterou dotační autorita sama zdražuje systémem emisních povolenek.

Je zvláštní ze strany státu nebo EU dotovat firmy, aby unesly cenu energie, kterou dotační autorita sama zdražuje systémem emisních povolenek.

Celý článek
0

Drahé komodity poženou inflaci výše, varuje největší světový investiční fond

Prudce rostoucí ceny energií a surovin zkomplikují centrálním bankám boj proti inflaci, říká šéf Norges Bank Investment Management.

Prudce rostoucí ceny energií a surovin zkomplikují centrálním bankám boj proti inflaci, říká šéf Norges Bank Investment Management.

Celý článek
0

Jak na investice? Nedejte na zázračné rady a kroťte svoje emoce, radí expert

Úroky na spořicích účtech klesají. Ještě více tak pravděpodobně poroste zájem Čechů o investice. Je to logický krok pro ty, kteří chtějí dosáhnout na lepší výnos pro své úspory. Už loni investice v Česku zaznamenaly mimořádný rok.

Úroky na spořicích účtech klesají. Ještě více tak pravděpodobně poroste zájem Čechů o investice. Je to logický krok pro ty, kteří chtějí dosáhnout na lepší výnos pro své úspory. Už loni investice v Česku zaznamenaly mimořádný rok.

Celý článek
0

Tisíce vozů Bentley nebo Porsche uvízly v amerických přístavech. Mají díly od „otroků“ z Číny

Vozy koncernu Volkswagen, především značky Porsche, Bentley či Audi, mají problém se dostat na americký trh, protože při jejich výrobě jsou porušovány zákony USA proti nucené práci. Celkem se jedná o 13 tisíc vozů, které mají díly z Číny, z oblasti, kde žijí Ujgurové. Součástky tak musí automobilky vyměnit, jinak na trh nebudou vpuštěny.

Tisíce vozů Bentley nebo Porsche uvízly v amerických přístavech. Mají díly od „otroků“ z Číny
Produkce vozů automobilky Volkswagen v Číně, ilustrační foto | Shutterstock.com

Největší německou automobilku, koncern Volkswagen Group, zasáhla další nepříjemnost. Kromě toho, že bojuje s uvadající poptávkou po svých elektromobilech a čelí cenové válce americké Tesly nebo čínských značek, musí řešit i celní komplikace na americkém trhu. V amerických přístavech je nyní zadržováno na třináct tisíc převážně luxusních vozů značek automobilů Porsche, Bentley a Audi.

Problém je v tom, že automobily obsahují součástky z Číny, které byly podle americké legislativy vyrobeny v oblastech, ve kterých komunistický režim používá systém nucené práce. Jedná se o západní autonomní region Sin-ťiang, ve kterém žijí Ujgurové, které čínský režim vykořisťuje. Díly se tak musí v autech vyměnit, aby je celníci pustili na americký trh.

Potvrdil to mluvčí Volkswagenu v reakci na žádost německého deníku Handelsblatt. „Pracujeme na vyřešení zpoždění dodávek určitých vozidel skupiny Volkswagen z přístavů k prodejcům,“ uvedl mluvčí.

Na problém s čínskými součástkami jako první upozornily Financial Times. Problematickým dílem je „malá elektronická součástka“ v řídících jednotkách aut. Dodávky vozů k americkým dealerům se mohou zdržet až o několik týdnů, pravděpodobně až do konce března. Pro automobilku z Wolfsburgu se jedná o citelnou ránu pro prestiž značky, protože se po propadu prodejů v Číně snažila zaměřit na severoamerický trh, kde loni koncern prodal téměř milion vozů.

Zdroje FT uvádějí, že problematický komponent pochází ze západní Číny a porušuje tím americký zákon proti nucené práci. Vedení německé automobilky nicméně tvrdí, že o sporném původu dílů nevědělo do doby, než jej o tom dodavatel informoval. VW pak měl okamžitě informovat americké úřady.

Deník dodal, že americko-čínské vztahy jsou nyní v nejhorším stavu od navázání diplomatických styků v roce 1979, i když se lídři obou největších ekonomik světa – Joe Biden a Si Ťin-pching – loni v listopadu sešli v San Francisku ve snaze uklidnit a stabilizovat své ekonomické vztahy.

USA ale v roce 2021 přijaly zákon, který zakazuje dovoz výrobků, jež jsou spojeny s nucenou prací Ujgurů v regionu Sin-ťiang nebo v dalších čínských oblastech v Číně. Německý koncern reagoval prohlášením, ve kterém zdůraznil, že „bere obvinění z porušování lidských práv velmi vážně, jak v rámci společnosti, tak v dodavatelském řetězci“. Hrozí i ukončení spolupráce s dotčeným subdodavatelem.

Celá situace je pikantnější kvůli tomu, že Volkswagen už nyní čelí kritice ochránců lidských práv, protože provozuje v hlavním městě Sin-ťiangu, Urumči, továrnu společně s čínskou automobilkou SAIC. Němečtí manažeři nyní uvedli, že musí zvážit směr budoucího podnikání v ujgurské autonomní oblasti.

Rada pro lidská práva OSN tvrdí, že komunistická Čína provádí v oblasti „zločiny proti lidskosti“. Navíc podle organizace Human Rights Watch automobilkám hrozí také to, že nakupují z tohoto regionu hliník, který byl vyprodukován obětmi pracovních táborů.