JPMorgan varuje: Odklon od fosilních paliv se bude měřit v desetiletích

Americká banka tvrdí, že vyšší úrokové sazby, inflace a globální konflikty zhoršily vyhlídky na přechod k obnovitelným energiím.

Americká banka tvrdí, že vyšší úrokové sazby, inflace a globální konflikty zhoršily vyhlídky na přechod k obnovitelným energiím.

Celý článek
0

iPhone Made in Vietnam? Apple snižuje závislost na Číně

Kvůli rostoucím rozepřím Pekingu se Západem hledají společnosti způsoby, jak oslabit vliv Číny na svůj byznys. Vietnam se zdá být dobrou příležitostí.

Kvůli rostoucím rozepřím Pekingu se Západem hledají společnosti způsoby, jak oslabit vliv Číny na svůj byznys. Vietnam se zdá být dobrou příležitostí.

Celý článek
0

Děti a první mobily? Češi mají náskok před Brity, ti zvažují zákaz telefonů do šestnácti let

Kdy pořídit dítěti první mobilní telefon? To je otázka, kterou v určitý okamžik řeší každý rodič. Pokud srovnáme Českou republiku a Velkou Británii, jsme napřed. České děti dostanou první mobil zpravidla dříve než ty britské.

Kdy pořídit dítěti první mobilní telefon? To je otázka, kterou v určitý okamžik řeší každý rodič. Pokud srovnáme Českou republiku a Velkou Británii, jsme napřed. České děti dostanou první mobil zpravidla dříve než ty britské.

Celý článek
0

Tajnůstkářské Temu. Zaměstnanci pracují pod pseudonymy, moc se neznají, přesto budují Amazon 2.0

Jeho vzestup je stále zahalen rouškou tajemna. Mimořádný a ostře sledovaný růst z něj ale udělal miláčka Wall Street. Jaký je příběh všudypřítomného Temu?

Tajnůstkářské Temu. Zaměstnanci pracují pod pseudonymy, moc se neznají, přesto budují Amazon 2.0
Jaký je příběh Temu? | Shutterstock

„Nakupujte jako miliardář.“ Aby se člověk vyhnul reklamám na čínské online tržiště Temu, musel by přestat používat internet. Vyskakují všude – na sociálních sítích i ve vyhledávání Googlu. Díky agresivní (a úspěšné) kampani je teď Temu jednou z nejstahovanějších aplikací na Google Play i App Store. 

Temu chce změnit způsob, jakým svět nakupuje. Podle prestižního deníku Financial Times (FT) chce být rychlejší, levnější a do počtu zaměstnanců štíhlejší obdobou Amazonu. Nad jeho fungováním a hlavně příběhem ale visí řada otázek. Jak se donedávna neznámé čínské firmě podařilo dostat do povědomí většiny Čechů?  

Za Temu se skrývá čínská společnost PDD Holdings. Ta vznikla teprve v roce 2015, už ale zvládá konkurovat místním titánům, mezi něž patří především Alibaba a JD.com. V Číně vládne díky Pinduoduo, sesterské aplikaci Temu, která se dle svých posledních čísel může pochlubit více než 870 miliony aktivními uživateli a desítkami miliard odbavených zásilek ročně. 

Po pouhých devíti letech fungování se PDD dotahuje na Alibabu, největšího světového hráče v oblasti e-commerce. A to jak svým dosahem mezi koncové zákazníky, tak i z hlediska kapitalizace na burze. Jeho hodnota teď činí 162 miliard dolarů, tedy něco přes 3,7 bilionu korun. PDD se tak pravidelně s Alibabou střídá na pozici nejhodnotnější čínské společnosti kótované na amerických burzách.

První dvě místa v tabulce čínských společností kótovaných na amerických burzách. 
Zdroj: Americko-čínská revizní komise pro ekonomiku a bezpečnost

PDD i přes strmý růst a nepopiratelné úspěchy ale zůstává velkým tajemstvím. Například není vůbec jasné, jak je možné, že má tato společnost tak málo zaměstnanců – oficiálně pro ni pracuje jen necelých 13 tisíc lidí, zatímco pro Amazon celosvětově až 1,5 milionu. Otázkou také zůstává, proč mají američtí investoři takovou důvěru v neprůhlednou organizaci, jejíž finanční operace jsou přinejmenším podezřelé. 

V posledním čtvrtletí roku 2023 se výnosy PDD zdvojnásobily na 9,4 miliardy dolarů (asi 217 miliard korun), cash flow čínského kolosu pak dosáhlo 2,5 miliardy dolarů. Náklady a zboží na skladech přitom firma zásadně neuvádí. Valnou část získaných prostředků teď vynakládá na propagaci Temu. Daří se to i proto, že zatímco Alibaba utratí pět miliard dolarů ročně za správu majetku a údržbu skladů, PDD vlastní pouze 146 milionů dolarů pevných aktiv.  

Právě v této oblasti je byznys čínské PDD pofidérní. Ještě nedávno nepřiznávala žádné pronájmy skladů. Teprve v roce 2021 bez přílišného halasu uvedla, že už obsluhuje více než 300 velkých měst v Číně. K tomu by samozřejmě potřebovala jisté množství větších skladů, o nich se však nic konkrétního neví. 

Neprůhledné je také to, jak fungují servery a call centra Temu, potažmo PDD, protože ty jsou většinou outsourcované. Zaměstnanci používají pseudonymy a o lidech v ostatních týmech toho vědí jen málo. Ve firmě podle informací FT navíc ve velkém pracují mladí lidé, kteří se potýkají s chudobou nebo dluhy. Kvůli tomu souhlasí s nezákonnými přesčasy a v továrnách pracují od devíti ráno do devíti večer šest dní v týdnu.  

Ostatně tajnůstkářství je charakteristickým znakem miliardáře Colina Huanga. Muž, který se zformoval v Googlu, založil v roce 2015 Pinduoduo, tedy Temu určené výhradně pro čínský trh. Dlouho ale tajil, že za ním stojí právě on. V aplikaci vytvořil systém odměn a speciálních nabídek, které uživatele neustále lákají k jejímu opakovanému otevření, a tak i dalším nákupům. A to i v případě, kdy nic konkrétního nepotřebují. K tomu mu pomáhala gamifikace a zapojení vlastních klonů oblíbených her FarmVille nebo Candy Crush. Už tehdy také  začal Huang platit vyhledávačům za to, aby po zadání vybraných klíčových slov vyskakovalo jako první Pinduoduo. 

Huang už sice oficiálně v čele PDD nestojí (byť je jejím největším akcionářem), jeho metody ale přežily, především strategie „teď utrácejme, zisky řešme až později“. O tom, jak je velký její ekosystém, se však můžeme jen dohadovat. Čínský obr sice stále zveřejňuje své příjmy z marketingových a transakčních poplatků, hrubá hodnota zboží PDD ale zůstává záhadou. Analytici Bloombergu odhadují, že by se mohla pohybovat na hodnotě kolem 550 miliard dolarů (12,7 bilionu korun). To by podle FT naznačovalo, že PDD je přibližně na úrovni výkonu italské ekonomiky. 

Vyplatí se ale strategie PDD? Podle amerického online tržiště Etsy muselo Temu vynaložit na svou agresivní kampaň miliardy dolarů. Návratnost této investice je přitom nejistá. Bezkonkurenčně nejlevnějšími cenami totiž lákají pozornost hlavně lidí, kteří mají hluboko do kapsy a navíc nejsou příliš loajální jen jedné značce. 

Pokud lze oficiálním číslům Temu věřit, tak bezejmenný tým schovávající se za pseudonymy vytvořil jeden z nejúspěšnějších podniků, které kdy svět viděl. Podle FT je ale dost možné, že úspěch stojí na tom, že určité – významné – procento z desítek milionů dodavatelů si prostřednictvím Temu pere peníze. Dokud ale bude PDD, která nominálně sídlí v Dublinu, generovat zisky, zřejmě zůstane miláčkem Wall Streetu. Vždyť 53 z 56 tamních analytiků doporučuje nákup jeho akcií.